گروه خبر: رئیس‌جمهوری از روند رو به رشد فعالیت‌های اقتصادی در ۴ ماه نخست امسال خبر داد و با تشریح دستاوردهای برجام در ۶ ماه گذشته و با بیان اینکه اگر برجام اجرا نمی‌شد امروز نمی‌توانستیم نفت خود را بفروشیم، گفت: اگر طرف مقابل به آنچه متعهد بود به‌خوبی عمل می‌کرد شرایط بهتری داشتیم. حسن روحانی سه‌شنبه شب در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از شبکه اول سیما، در چند بخش از جمله وضعیت اقتصادی کشور پس از برجام و ماجرای فیش‌های حقوقی با مردم گفت‌وگو کرد. او همچنین با ارائه چند نمودار از میزان صادرات و واردات غیر نفتی از سال ۸۸ تا چهار ماهه سال جاری و میزان تورم از مهرماه سال ۹۲ تاکنون تلاش کرد تا میزان رشد اقتصادی را بازگو کند.حسن روحانی درابتدای سخنانش با اشاره به وعده‌اش به مردم در عید نوروز مبنی‌بر اینکه وعده من به مردم این بود که امسال سال بهتری خواهد بود، تاکید کرد: امروز نسبت به روز اول فروردین ۹۵ بسیار امیدوارتر هستم. به گزارش «ایرنا» روحانی همچنین درباره هدف‌گذاری برای رسیدن به رشد ۵ درصدی در سال جاری نیز گفت: من بسیار امیدوارم که امسال به هدف رشد ۵درصدی دست پیدا کنیم. علامت‌ها هم در همین آغاز سال همین را به ما می‌گوید.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه برجام سایه شوم تهدید را از بالای سر ما رفع کرد، گفت: توفیق ما در برجام لطف ۱+۵ نبوده است نه اینکه آنها چیزی را سخاوتمندانه به ملت ما بخشیدند، ملت ما با ایستادگی، مقاومت و اتحادشان با رهبری شجاعشان که هدایت‌های خود ایشان باعث شد این توفیق را در برجام پیدا کنیم و حقمان را بازستاندیم. کسی آن را به ما تقدیم نکرد، لطف کسی نبود؛ بلکه ایستادگی ملت عزیز و بزرگوار ما بود و در سایه این مقاومت ملت ما به پیروزی رسید.وی تاکید کرد: البته اگر طرف مقابل ما دقیقا به همه آنچه در ظاهر و روح برجام متعهد بود به خوبی عمل می‌کرد ما امروز شرایط بهتری داشتیم. رئیس شورای عالی امنیت ملی دربخش دیگری از سخنانش،همچنین درباره نقض عهدها و دو صدایی از آمریکایی‌ها و غربی‌ها در مورد برجام گفت: البته ۱+۵ اهمال‌هایی در اجرای برجام دارد، اما در عین حال برجام یک فضای بسیار خوبی را برای کشور به خصوص اقتصاد کشور به وجود آورده است.

روحانی درباره اینکه سنگ‌اندازی‌هایی در برجام صورت می‌گیرد، گفت: همان‌هایی که با اصل برجام مخالف بودند، در درون آمریکا مجلس نمایندگان و البته کل کنگره این طور بود که با برجام مخالف بود، مخصوصا جمهوری خواهان که مرتب مخالفت و سنگ‌اندازی می‌کردند برای اینکه برجام به امضا نرسد و تصویب نشود. وی همچنین به سنگ‌اندازی‌های رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای دور و برایران در ماجرای برجام پرداخت و گفت:آنها متاسفانه روی کودک صفتیشان با برجام مخالف بودند و امروز در اجرای برجام سنگ‌اندازی می‌کنند.روحانی گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر طرف ما طرفی بود که به تعهدات خود دقیق عمل می‌کرد، هم به نفع منطقه و هم به نفع خودش بود. رهبری فرمودند این یک آزمایش و امتحان برای طرف مقابل بود.وی یادآور شد: اگر آمریکایی‌ها با حسن نیت و دقیق برجام را اجرا و پیاده می‌کردند و جلوی سنگ‌اندازی‌ها را می‌گرفتند و کندکاری‌هایی که امروز می‌بینیم شاهد آن نبودیم چه بسا به طرف اعتماد می‌کردیم و در یک موضوع دیگر هم حاضر بودیم با آنها مذاکره کنیم که ممکن بود به نفع منطقه، آمریکا، ما و به نفع دیگران باشد.رئیس‌جمهوری گفت: متاسفانه آنها این آزمایش را به خوبی انجام ندادند و به تعهدات خودشان دقیق پایبند نبودند، اما در عین حال ما باید حواسمان در برابر طرف مقابل جمع باشد. روحانی در مورد ماجرای فیش‌های حقوقی گفت: اولین بار که این موضوع در دولت مطرح شد زمانی بود که مقررات اجرایی بودجه سال ۱۳۹۵ در دولت مورد بحث قرار گرفت. آنجا این بحث مطرح شد که برخی افراد غیرمتعارف حقوق می‌گیرند.روحانی گفت: ابتدا بحث حقوق یکی دو نفر مطرح شد و بعد معلوم شد برخی از حقوق‌ها در چارچوب متعارف نیست. رئیس‌جمهوری افزود: من گفتم یک لایحه‌ای تهیه شود، راجع به بحث شفافیت و بحث ذی‌نفع‌ها که ما این را به مجلس بدهیم و به‌طور کلی قانونی و ممنوع شود.وی اظهار کرد: در اینجا لازم می‌دانم بگویم همه این موارد مربوط به یک درصد بسیار کمی بوده است؛ اولا کارمندهای ما و کارکنان دولت کاملا از این مساله و سایر نهادها و کارکنان معمولی مبرا هستند، حقوقشان یک حقوق معمولی است. آنچه هم که شایع است، حقوق آنها کاسته می‌شود. این شایعات بی‌اساس است و حقوق آنها اصلا کاسته نخواهد شد. روحانی همچنین گفت: هر موردی که ما تشخیص دهیم که این موارد تخلف شده، بر خلاف مقررات و قوانین و سوء استفاده ازقانون بوده، برمی‌گردد و اگر افرادی هم علاوه‌بر این حقوق فساد دیگری داشته باشند به دستگاه قضایی سپرده می‌شوند. روحانی همچنین بخش بزرگی از فسادرا ناشی از اجرای بد اصل ۴۴ قانون اساسی دانست. وی با تاکید بر اینکه باید دست بخش خصوصی را باز بگذاریم، افزود: مشکلاتی که پیش پای آنها است را برداریم. دستگاه‌هایی که باید در واقع امنیت کشور را حفظ کنند، مسوولیت‌های اصلی کشور را بر دوش داشته باشند، آنها در بخش اقتصاد نروند.