گروه خبر: سخنگوی شورای نگهبان الکترونیکی شدن انتخابات را مانع خوبی برای جلوگیری از خرید و فروش آرا توصیف کرد و از برگزاری جلسات کارشناسان شورای نگهبان و وزارت کشور درباره این موضوع سخن گفت. عباسعلی کدخدایی روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه درخواست برگزاری انتخابات الکترونیکی از سوی وزارت کشور مستقیما نبود، گفت: «وزارت کشور درخواست برگزاری جلسات کارشناسی را داشت که این جلسات هم‌اکنون در حال انجام است.» کدخدایی با اشاره به اینکه یکی از آسیب‌های نظام انتخاباتی بحث خرید و فروش آراست، گفت: در این راستا یکی از پیشنهادها برای حل این قضیه این است که ثبت‌نام از رای‌دهندگان قبل از انتخابات باشد، این اقدامی است که هم‌اکنون در بیشتر کشورها صورت می‌گیرد و رای‌دهندگان از قبل ثبت‌نام می‌کنند؛ این موضوع می‌تواند کمک زیادی در جلوگیری از خرید و فروش آرا داشته باشد.

مخالفت با نظارت بر انتخابات شورای شهر

او در گفت‌وگوی دیگری درباره پیشنهاد مطرح شده درباره نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها گفت: بنابر اصل ۹۹ قانون اساسی مبنی بر اینکه «شورای‏ نگهبان‏ نظارت‏ بر انتخابات‏ مجلس‏ خبرگان‏ رهبری‏، ریاست‏‌جمهوری‏، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و مراجعه‏ به‏ آرای عمومی‏ و همه‌‌پرسی‏ را برعهده‏ دارد»، شورای نگهبان تاکنون با این پیشنهاد مخالفت کرده و نظر این شورا درباره نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا تغییر نمی‌کند.

کدخدایی در گفت‌وگو با خبرآنلاین همچنین درباره آغاز تحرکات انتخاباتی برخی شخصیت‌های سیاسی از هم‌اکنون ازجمله سفر به استان‌ها گفت: آنچه مصداق تبلیغات باشد، طبیعتا قبل از انتخابات ممنوع است و اگر رفتار یا عملکردی هم باشد که مطابق قانون جرم یا تخلف محسوب شود اینها ملاک شورای نگهبان قرار خواهد گرفت. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این گفت‌وگو درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گفت: آنچه طبق قوانین به‌عنوان تخلف و جرم است، توسط شورا مدنظر قرار می‌گیرد و خارج از این شورای نگهبان هیچ نظر و در واقع ملاک دیگری ندارد.

مقیمی: تبلیغات زودهنگام انتخاباتی غیرقانونی است

هم‌زمان معاون سیاسی وزیر کشور نیز تبلیغات زودهنگام انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در زمان حاضر را غیرقانونی خواند. محمدحسین مقیمی در پاسخ به این پرسش «ایرنا» که وزارت کشور درخصوص سفر انتخاباتی یکی از نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری چه نظری دارد؟ افزود: چون هنوز فصل انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز نشده است، اگر کسی فعالیت انتخاباتی انجام دهد، خلاف قانون عمل کرده و باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.