گروه دیپلماسی: سفیر ایران در استرالیا در رابطه با پناهجویان ایرانی که در کمپ‌های اطراف استرالیا یا در کمپ‌های داخل این کشور به سر می‌برند، تاکید کرد که ما در قبال پناهجویان موضع‌گیری بسیار صریحی داریم. عبدالحسین وهاجی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه افرادی که به‌عنوان پناهجو به هر دلیل وارد استرالیا یا مجبور به ورود به جزایر اطراف آن شدند، به‌صورت قانونی و با مدارک معتبر از کشور خارج شده‌اند، گفت: «تعدادی از آنها از طریق اندونزی با قایق وارد آب‌های استرالیا شده و پس از توقف قایق‌ها از سوی ماموران ساحلی استرالیا بازداشت و به کمپ‌های اطراف استرالیا برده شده‌اند. البته در حال حاضر پناهجویان قابل‌توجهی داخل استرالیا هستند.»

طبق آماری که دولت استرالیا اعلام کرده است بیش از هشت هزار پناهجوی ایرانی در کمپ‌های داخل و خارج استرالیا و نیز برخی در داخل این کشور به سر می‌برند. یعنی چیزی حدود یک سوم کل پناهجویان این کمپ‌ها را هموطنانمان به خود اختصاص داده‌اند. گفته می‌شود که در حال حاضر ایرانی‌ها و افغان‌ها بیشترین تعداد پناهجویان را تشکیل می‌دهند؛ ولی در آینده سوری‌ها هم به این جمعیت اضافه خواهند شد. این دیپلمات ایرانی با تاکید بر اختیاری بودن بازگشت پناهجویان ایرانی افزود: «تا پناهجویان اظهار علاقه نکنند، نمی‌توانیم احدی را تحت فشار قرار داده و به کشور بازگردانیم. پناهجویان به اختیار خود خارج شده‌اند و با اراده خود هم باید به کشور بازگردند.» وهاجی با بیان اینکه برای بازگشت پناهجویان مکانیزمی تعریف کرده‌ایم، افزود: «در رابطه با پناهجویانی که در داخل استرالیا هستند مشکل چندانی وجود ندارد. همکاران ما حتی به اردوگاه‌های داخل استرالیا سر می‌زنند و افراد علاقه‌مند به بازگشت را احراز هویت کرده و مدارک آنها داده شده و بعد از گذراندن مراحل مورد نظر به ایران بازخواهند گشت.»

عملکرد ضعیف استرالیا

سفیر ایران در استرالیا با بیان اینکه اخیرا حدود ۶ نفر از کمپ‌های داخل استرالیا خواهان بازگشت به کشور شده‌اند، گفت: «ما به اداره مهاجرت پیشنهاد کرده‌ایم که جزیره کریسمس‌آیلند را از نزدیک ببینیم و با پناهجویان ایرانی که آنجا هستند صحبت کنیم تا در صورت تمایل شرایط بازگشت آنها به کشور را فراهم کنیم. این درخواست ما همچنان در حال بررسی است و آن را دنبال می‌کنیم.»او ادامه داد:‌ «از آنجا که ما ارتباطی با افراد خارج از استرالیا که در کمپ‌های دیگر به سر می‌برند نداریم، مکانیزمی را برای آنها فراهم کرده‌ایم که اگر خانواده‌های آنها در ایران با وزارت امور خارجه هماهنگ کرده و مدارکی را ارائه کنند که هویت پناهندگان ایرانی برای ما اثبات شود، در صورت خواست خودشان مراحل بازگشت‌شان به کشور را فراهم می‌کنیم. اخیرا اجازه داده‌اند برای پنج نفری که مدرک هویتی برای ما ارسال کرده بودند، اجازه بازگشت به ایران را صادر کنیم.» سفیر ایران در استرالیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: «در رابطه با اردوگاه‌های داخل استرالیا رسیدگی به امور پناهجویان انجام و درصورت درخواست آنها اقدامات لازم برای برگشت‌شان به داخل کشور انجام می‌‌شود؛ ولی نگرانی عمده ما در قبال پناهگاه‌های خارج استرالیا است که به آنها دسترسی نداریم. نکته مهم این است که دستگاه‌های قضایی به‌ویژه در مورد مانوس تصریح کرده‌اند که اردوگاه مانوس باید تعطیل شود و خودشان هم به این جمع‌بندی رسیده‌اند که شرایط و رفتار با پناهجویان در این اردوگاه مغایر با ضوابط حقوق بشری و استانداردهای بین‌المللی است.» او ادامه داد: «حکم بسته شدن اردوگاه جزیره مانوس صادر شده است و قرار است پس از بسته شدن این اردوگاه پناهجویان ساکن آن در اردوگاه‌های مناطق دیگر اسکان داده شوند. اخیرا نیوزیلند اعلام کرده است که آمادگی پذیرش تعدادی از این پناهجویان را دارد.»

افزایش صدور ویزا برای سفر به ایران

سفیر ایران در استرالیا پروژه‌هایی را که در حال حاضر بین تهران و کانبرا در دست همکاری است، در حوزه‌های آب، کشاورزی، معدن و پتروشیمی دانست و افزود: «در زمینه گردشگری و توریسم هم همکاری‌ها دنبال می‌شود و صدور ویزا از سوی سفارت کشورمان در استرالیا افزایش داشته است. بعد از برجام با وجود اینکه ما در مدخل ورودی کشور در فرودگاه‌های بین‌المللی ویزای چهار هفته‌ای صادر می‌کنیم صدور ویزای ما افزایش ۱۰ درصدی داشته و در پنج ماهه سال جاری به دو هزار عدد رسیده است.» او در رابطه با تعاملات کنسولی بین ایران و استرالیا تاکید کرد: «سفارت استرالیا در ایران به‌صورت محدود برای سفر به این کشور ویزا صادر می‌کند و بیشتر افراد به‌صورت تجاری و دانشجویی می‌آیند؛ اما مسافت زیاد و هزینه‌های سفر به استرالیا باعث شده است تا ایرانیان این کشور را برای سفرهای توریستی خود انتخاب نکنند.»این دیپلمات با تاکید بر صعودی بودن روند صدور ویزا از سوی ایران برای استرالیایی‌ها تاکید کرد: «در رابطه با سفر هموطنان‌مان به استرالیا هیچ مشکلی وجود ندارد. استرالیا از سفر دانشجویان ایرانی به این کشور به ویژه در مقطع دکترا بسیار استقبال می‌کند. صدور ویزا برای دانشجویان به راحتی انجام می‌شود و تا به حال گزارشی از بد رفتاری با هموطنان‌مان به دست ما نرسیده است.»