گروه خبر: نخستین سوال نمایندگان مجلس دهم از وزیران کابینه یازدهم، دیروز محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را برای پاسخگویی به بهارستان کشاند. فرهادی در نهایت توانست با پادرمیانی تعداد زیادی از نمایندگان، ‌هاجر چنارانی، نماینده سوال‌کننده را که در مورد تعیین تکلیف وضعیت مدرسان و استادان دانشگاه فنی حرفه‌ای سوال خود را مطرح کرده بود، قانع کند.

به گزارش «ایرنا» چنارانی در سوال خود که نخستین پرسش نمایندگان مجلس دهم از وزرای دولت یازدهم است، این موضوع را مطرح کرد که چرا مدرسان و استادان دانشگاه فنی حرفه‌ای پس از انتقال از آموزش و پرورش به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین تکلیف نمی‌شوند؟ نماینده مردم نیشابور در مجلس با طرح سوال خود از محمد فرهادی اظهار کرد: چطور اموال منقول و غیرمنقول وزارت آموزش و پرورش را تصرف می‌کنید، اما نیروهای انسانی این مجموعه را بلاتکلیف می‌گذارید؟ او با بیان اینکه بسیاری از نیروهای وزارتخانه‌های کشور سالیان سال در وضعیت بلاتکلیف استخدامی هستند، افزود: وزارت علوم اموال وزارت آموزش و پرورش را تصرف کرده، اما نیروهای این مجموعه را استخدام نکرده است.

با این همه، وزیر علوم نیز در پاسخ به سوال این نماینده مجلس موضوع جذب حق‌التدریسی‌های دانشگاه فنی حرفه‌ای را مربوط به وزارت آموزش و پرورش خواند و تاکید کرد که در عین حال وزارت علوم این موضوع را از سازمان امور اداری و استخدامی پیگیری می‌کنیم. فرهادی افزود: حل این مشکل در حیطه وظایف وزارت علوم نبوده است و سازوکارهای قانونی برای حل این مشکل وجود ندارد و برای اینکه این نیروها جذب شوند، باید قانون داشته باشیم و همچنین ردیف اعتباری برای آن تعریف شود. به گفته وزیر علوم در سال ۹۳ دیوان عدالت اداری در پی شکایت برخی افراد ذی‌نفع صراحتا اعلام کرد که الزام قانونی برای اجابت استخدام نیروهای حق‌التدریس در وزارت علوم متصور نیست. تاکنون در ۳ طرح متفاوت تلاش شده است که مشکل حل شود، ولی متاسفانه این دغدغه همچنان وجود دارد.

در نهایت چنارانی که مدام از پاسخ صریح درباره قانع شدن یا نشدن از اظهارات وزیر علوم طفره می‌رفت، گفت: اگر وزیر علوم قول دهد که تا چند ماه آینده مشکل جذب نیروهای حق‌التدریسی حل می‌شود، من هم قانع می‌شوم. او سرانجام اعلام کرد که از پاسخ فرهادی قانع شده است.

تقدیر 159 نماینده از پیشرفت‌های صنعت دفاعی

در خبری دیگر از جلسه علنی دیروز مجلس، ۱۵۹ نماینده در بیانیه‌ای ضمن تقدیر از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع وابسته برای پیشرفت‌های صنعت دفاعی و موشکی کشور، از طراحی، ساخت و تولید سامانه‌های دفاعی به‌منظور تامین نیازهای نیروهای مسلح و تقویت بنیه دفاعی کشورحمایت همه‌جانبه کردند.

اعلام وصول 4 سوال از وزیر امور خارجه

همچنین در جلسه روز گذشته مجلس ۴ سوال نمایندگان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام وصول شد. سوال ملی محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان از وزیر امور خارجه درباره علت عدم فعالیت وزارت خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی، سه سوال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیر خارجه مبنی‌بر «تنظیم گزارش قانونی سه ماهه وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در موضوع اجرای برجام به دور از واقعیات»، «علت مخالفت وزیر خارجه با برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست» و «چرایی تغییر معاونت عربی آفریقایی وزارت خارجه در شرایط حساس منطقه» ازجمله سوالاتی است که وزیر خارجه باید در مجلس به آن پاسخ دهد.