دنیای اقتصاد: رای اعتماد نمایندگان مجلس دهم به گزینه‌های پیشنهادی حسن روحانی برای سه وزارتخانه، به‌عنوان اولین آزمون مجلس دهمی‌ها درباره تعامل با دولت یکی از مهم‌ترین رخدادهایی است که دو روز پیش در زمینه سیاست داخلی اتفاق افتاد. در میان اظهارنظر نمایندگان، برخی به کاهش اثرگذاری اصولگرایان منتقد دولت در این مجلس سخن می‌گویند و از سوی دیگر، برخی نمایندگان بر نقش تعیین‌کننده محمدرضا عارف در به‌وجود آوردن اجماع برای رای اعتماد به وزیران خبر می‌دهند.

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس نقش رئیس این فراکسیون یعنی محمدرضا عارف را در مدیریت و هدایت فراکسیون امید و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، غیرقابل انکار توصیف و برآن تاکید می‌کند. او که در گفت‌وگو با «ایسنا» این موضوع را بیان کرد، به توضیح درباره نقش عارف در این زمینه پرداخت و با بیان اینکه فراکسیون امید پس از معرفی سه وزیر پیشنهادی در قالب هیات‌رئیسه شورای مرکزی و مجمع عمومی تشکیل جلسه داد و نهایتا یکپارچه از وزرای پیشنهادی اعلام حمایت کرد، افزود: هیات‌رئیسه فراکسیون تیمی را مامور هماهنگی داخل صحن کردند و نوعی تعامل بین فراکسیونی صورت گرفت که نوبت برخی اعضای فراکسیون برای سخنرانی در موافقت با وزرا به افرادی خارج از فراکسیون واگذار شد تا تعامل بیشتری صورت گیرد. پارسایی در ادامه تاکید کرد: این درایت آقای روحانی بود که سه وزیری که موفق به اخذ رای اعتماد از مجلس نهم نشده بودند، مجددا در مجلس دهم معرفی شدند و توانستند از این مجلس رای اعتماد بگیرند. به گفته او بدون شک اگر مدیریت شخصیتی مثل آقای عارف نبود فراکسیون امید نمی‌توانست این‌گونه موفق عمل کند. عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید نقش محمدرضا عارف را در رای اعتماد دیروز مجلس به ۳ وزیر پیشنهادی دولت غیرقابل انکار توصیف کرد و در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: فراکسیون امید در جلسه دیروز نشان داد که هم در سازماندهی درون‌ساختاری یعنی ارتباط بین تمام ارکان مجمع عمومی، شورای مرکزی، هیات‌رئیسه و رئیس بالاترین انسجام را دارد و هم از ارتباط برون‌فراکسیونی بالایی برخوردار است. عارف رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز دیروز درباره جلسه رای اعتماد با تاکید بر اینکه پیام رای دیروز نمایندگان، همراهی مجلس با دولت است، گفت: انتظار مجلس از دولت توجه به مطالبات مردم به‌خصوص موضوع رونق اقتصادی و اشتغال است که امیدواریم دولت با این ترمیم، جدی‌تر به اشتغال جوانان و مساله معیشت مردم بپردازد. مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز موضوع تعاملات فراکسیونی را یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت وزیران در گرفتن رای اعتماد از مجلس دهم دانست. او در گفت‌وگو با «ایسنا» در این‌باره توضیح داد: «اگرچه برخی تهمت‌زدن‌ها و ادعاهای نادرست در صحن علنی مجلس هم مطرح و با پاسخ وزرای پیشنهادی و نمایندگان موافق روبه‌رو شد، اما آنچه در مجلس دهم رخ داد، با آنچه پیش از این در مجلس نهم شاهد بودیم، قابل قیاس نبود. این شرایط قابل‌دفاع در پی همکاری فراکسیون‌های مجلس به‌ویژه فراکسیون‌های حامی دولت و تلاش‌های معاونان پارلمانی و اعضای دولت بود که می‌تواند الگوی مناسبی باشد و در سایر طرح‌ها و برنامه‌های بزرگ‌تر همچون برنامه ششم توسعه استمرار یابد.»

کنایه مطهری به دلواپسان

با این همه کاهش اثرگذاری اصولگرایان منتقد دولت در این مجلس یکی از موضوعاتی است که رای اعتماد دیروز، آن را نمایان‌تر کرد. ماجرای رای اعتماد دیروز و ناکام ماندن تلاش‌های بسیار منتقدان و مخالفان دولت، علی مطهری را نیز به واکنش واداشت. خبرگزاری خانه ملت به نقل از مطهری، نایب رئیس دوم مجلس نوشت: «رای اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی نشان داد که حربه فتنه و متهم کردن افراد به فتنه‌گر بودن دیگر حربه‌ مناسبی برای حذف نیروهای کارآمد و انقلابی نیست.» نماینده مردم تهران، در ادامه تاکید کرد: «مجلس دهم نشان داد که فریب کاسبان‌فتنه و کاسه‌های داغ‌تر از آش را نمی‌خورد. به‌نظرم این امر دستاورد مهمی بود. همچنین این رای اعتماد حاکی از همراهی و همدلی مجلس و دولت است و طبعا وظیفه دولت را در تامین مطالبات مردم از جمله بهبود اقتصاد کشور سنگین تر می‌کند.»

محمدعلی نجفی، فعال سیاسی که یکی از گزینه‌های احتمالی برای وزارت آموزش و پرورش بود نیز دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: «اثر جمعی که در این جریان رخ داد، این بود که برخی با پیراهن عثمان هرکسی را که مورد علاقه‌شان نبود از صحنه خارج می‌کردند، اما امروز دیگر پیراهن عثمان کارآیی خود را از دست داده است. او گفت: امیدواریم این حرکت مجلس، نقطه عطفی در خدمت بیشتر و گسترده‌تر دولت به مردم باشد.»

دیدار فراکسیون امید با رئیس‌جمهوری

از سوی دیگر محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، دیروز از دیدار اعضای این فراکسیون با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خبر داد. بر این اساس قرار است نمایندگان اصلاح‌طلب عضو فراکسیون امید امروز به دیدار رئیس‌جمهوری بروند. عارف دیروز در حاشیه جلسه علنی پارلمان این دیدار را در راستای افزایش تعامل مجلس و دولت توصیف کرد.

ترمیم اقتصادی کابینه

رئیس فراکسیون امید در ادامه اظهاراتش درباره اینکه آیا در دولت، شاهد تغییرات اقتصادی خواهیم بود، گفت: «تحرک اقتصادی مورد انتظار است، ما امروز با مشکل رکود، بیکاری و معیشت مردم روبه‌رو هستیم. اگر همین ترکیب تیم اقتصادی بتواند تحرک را ایجاد کند بهتر است وگرنه انتظار مجلس این است که آن بخش هم یک ترمیمی داشته باشد.» همچنین محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه تغییر بیشتر در دولت یکی از مسائلی است که در جلسه با رئیس‌جمهوری مطرح می‌شود، گفت: تغییرات در دولت به‌ویژه در بخش اقتصادی ضروری است. دولت می‌تواند یک، دو یا سه تغییر دیگر داشته باشد.موضوع ترمیم کابینه از منظر اقتصادی مدت‌هاست در محافل سیاسی و اقتصادی مطرح است و به دولتی‌ها توصیه می‌شود. با ترمیم کابینه در حوزه فرهنگ، آموزش و ورزش بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که ترمیم اقتصادی کابینه نیز لازم است. این موضع در مجلس نیز وجود دارد. علاوه بر عارف، پارسایی سخنگوی فراکسیون امید نیز رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی را چراغ سبزی به دولت عنوان کرد. از سوی دیگر ۲۰ نماینده مجلس نیز در جلسه علنی دیروز پارلمان به روحانی برای تغییر در تیم اقتصادی کابینه تذکر کتبی دادند.