هدف‌گذاری تجارت یک میلیارد یورویی تهران-بخارست

کامران کرمی، خبرنگار اعزامی «دنیای‌اقتصاد» به اروپای شرقی: محمدجواد ظریف امروز پنج‌شنبه برنامه‌های خود را در اسلواکی سومین ایستگاه از سفر سیاسی اقتصادی خود و هیات همراه دنبال می‌کند در عین حال روز گذشته سفر وی به بخارست پایتخت رومانی تحت‌تاثیر انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید آمریکا قرار داشت. اگرچه در کنفرانس خبری مشترک در محل وزارت خارجه رومانی، دو وزیر اشاره‌ای به این انتخاب و پیامدهای آن داشتند، اما طرفین با تمرکز بر روابط دوجانبه تاکید داشتند که آینده بسیار خوبی برای روابط اقتصادی دو کشور فراهم است و رومانی از رابطه خوب ایران با اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

سفر ظریف به رومانی به‌دنبال سفر اسفندماه سال گذشته وزیر امورخارجه رومانی به ایران است که طی آن از او برای سفر به بخارست دعوت کرده بود. دیدار با وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهوری، رئیس پارلمان و نخست‌وزیر رومانی از برنامه‌های دیپلماتیک محمدجواد ظریف در سفر به رومانی بود. دیدار با ایرانیان مقیم رومانی و سخنرانی در کنفرانس مبارزه با افراطی گری و تروریسم که طی آن ازسوی دفتر مطالعات سیاسی رومانی برگزار شد از دیگر برنامه‌های ظریف در بخارست بود. حدود ۳۰ نفر از فعالان اقتصادی ایران در راستای توسعه مناسبات و تحقق اهداف اقتصادی پسابرجام ظریف وزیر را در این سفر همراهی می‌کنند. به گفته سفیر ایران در رومانی هدف‌گذاری یک میلیارد یورویی از اهداف اصلی این سفر است که در همایش تجاری مشترک نیز بر آن تاکید شد. حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۹۲ میلیون یورو و در هفت ماهه سال جاری با افزایش قابل توجه به رقم ۲۱۱ میلیارد یورو رسیده است. مبادلات از رومانی عمدتا ماشین‌آلات است و از ایران خشکبار و نفت، محصولات پتروشیمی و چرم به این کشور صادر می‌شود. رومانی از جمله کشورهای اروپای شرقی است که با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی، جمعیت و وسعت در مقایسه با دیگر کشورهای اروپای شرقی از پتانسیل بسیار بالایی برای مبادلات اقتصادی با ایران برخوردار است.

دیدار با همتای رومانیایی

محمدجواد ظریف صبح دیروز در محل وزارت خارجه رومانی با همتای خود دیدار کرد و پس از آن وزرای خارجه، دو سند همکاری مشترک امضا کردند. ظریف با بیان اینکه خوشحالم که بعد از دو دهه به‌عنوان اولین وزیر امورخارجه ایران در شهر زیبای بخارست هستم، افزود: «ما دارای روابط بسیار طولانی با دیگر هستیم که متاسفانه به‌دلیل تحریم‌ها و شرایط بین‌المللی در سال‌های گذشته، قدری روند نزولی داشته است؛ البته در سال گذشته با تلاش مسوولان دو کشور و با سفر وزیر امور خارجه، کشاورزی و محیط‌زیست رومانی به ایران و در آینده نزدیک سفر وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، روابط به سمت مثبت حرکت کرده است.»او ادامه داد: «ما زمینه‌های متعددی برای همکاری اقتصادی از نفت، انرژی و پالایشگاه، کشاورزی، صنعت و حوزه حمل‌و‌نقل داریم که در حوزه ترانزیت و حمل‌و‌نقل، علاوه‌بر دالان خلیج‌فارس و دریای عمان، با توجه به توسعه خط ریلی ایران، آذربایجان و ارمنستان و همچنین خط ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان، می‌توانیم مسیر جایگزین خوبی برای حمل‌و‌نقل باشیم.»

لغو ویزای دیپلمات‌های دو کشور

ظریف در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه در مورد مسایل مربوط به بحران در سوریه، یمن و بحران‌های منطقه اروپا زمینه‌های مشترک همکاری بین ایران و رومانی به‌عنوان عضو مهم اتحادیه اروپا وجود دارد، ابراز کرد: «امیدوارم سندهایی که امروز برای لغو روادید دیپلمات‌ها و همچنین مشورت‌های مستمر سیاسی دو کشور امضا کردیم، زمینه را برای تبادل‌نظر موضوعات مهم دوجانبه، چندجانبه و جهانی فراهم کنیم.» یکی دیگر از اسنادی که به امضای دو طرف رسید، در خصوص رایزنی‌های سیاسی میان ایران و رومانی بود.

حمایت از رابطه خوب با اتحادیه اروپا

وزیر امور خارجه رومانی نیز در این نشست مشترک با بیان اینکه این سند همکاری برای ما بسیار ارزشمند است و زمینه گسترش روابط میان دو کشور را فراهم خواهد کرد، به نخستین سفر وزیر امور خارجه در دو دهه گذشته اشاره کرد و افزود: «در ۱۰ سال اخیر روابط میان ایران و رومانی تحت‌تاثیر تحریم قرار داشت، اما با تلاش دولت ایران این مساله برطرف شد و من این پیروزی را به آقای ظریف تبریک می‌گویم.»لازار کومانسکو ادامه داد: «قطعا چشم انداز روابط میان دو کشور مثبت خواهد شد و ما می‌توانیم در بخش اقتصادی نظیر انرژی و حمل‌و‌نقل به گفت‌و‌گو بپردازیم.» او با بیان این که در دیدار امروز با وزیر خارجه ایران، درباره همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا صحبت کردیم، افزود: «رومانی از رابطه خوب ایران با اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.» سیاست خارجی رومانی عمدتا معطوف به ساختارهای غربی، اتحادیه اروپا و آمریکا است و به‌همین دلیل در دوران تحریم، روابط سیاسی و عمدتا اقتصادی تهران و بخارست تحت‌الشعاع این موضوع قرار گرفت. وزیر خارجه رومانی در پایان ابراز کرد: «در مورد بحران سوریه و راهکارهای سیاسی در سوریه صحبت کردیم.»

همایش تجاری

شرکت در همایش تجاری دیگر برنامه محمدجواد ظریف در سفر به رومانی بود. او در این همایش که با حضور روسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور و همچنین معاون نخست‌وزیر رومانی برگزار شد، ایران را دارای ظرفیت‌های بسیاری عنوان کرد و گفت آینده بسیار خوبی برای روابط اقتصادی ایران و رومانی فراهم است. محمدجواد ظریف با بیان اینکه ایران در یک محیط ناامن قرار گرفته، اما به‌دلیل حضور فعال مردم در اقتصاد از امنیت باثباتی برخوردار است، تاکید کرد: «تلاش ایران و رومانی توسعه روابط دو کشور است و در این راستا از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور به سفر وزیر امور خارجه و رئیس اتاق بازرگانی رومانی به تهران اشاره کرد و ابراز کرد: «شاهد آینده بسیار خوبی برای روابط اقتصادی میان دو کشور رومانی و ایران خواهیم بود.» ظریف در پایان یادآور شد: «ایران می‌تواند مسیر دسترسی دریایی به آب‌های اقیانوس هند باشد. در حوزه ترانزیت نیز در دریای عمان و خلیج‌فارس، ایران و رومانی می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.»

تقویت روابط اقتصادی با اروپای شرقی

روابط سیاسی دو کشور طی سالیان متمادی، عمدتا عاری از هر گونه تنش جدی و برپایه احترام متقابل و طی سال‌های اخیر، برگرفته از کیفیت مناسبات ایران با اتحادیه اروپایی بوده است. تا پیش از تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران، همکاری خوبی میان شرکت‌های ایرانی و رومانیایی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه صنعت وجود داشت. تا پیش از تحریم صدور قطعات خودرو به ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، ۸۰ درصد صادرات رومانی به ایران از قطعات خودرو تامین می‌شد. رومانی دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در زمینه نیروی برق و کشاورزی است. موقعیت استراتژیک ایران و رومانی در دو منطقه خاورمیانه و بالکان زمینه را برای بسط مناسبات دو کشور در همه عرصه‌ها فراهم کرده است. رومانی بسیار علاقه‌مند است با کشورهای حاشیه دریای خزر همکاری داشته باشد و در شرایط پساتحریم روابط اقتصادی و فنی را گسترش دهد.