دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز بررسی لایحه هوای پاک را در دستور کار داشتند و موادی از آن را به تصویب رساندند. براساس تبصره ماده ۶ این لایحه، دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی، چهار سال تعیین شد. این یعنی نمایندگان، با این مصوبه، سن انجام آغاز معاینه فنی را که پنج سال پس از تولید بود، یک سال کاهش دادند. با این حال برخی کارشناسان منتقد به این مصوبه بر این باورند زمانی که کیفیت ساخت خودروها تفاوتی نکرده، کاهش سن معاینه فنی محلی از اعراب ندارد.

همچنین این کارشناسان می‌گویند کاهش سن معاینه فنی به ۴ سال هیچ تفاوتی با ۵ سال(زمان قبلی معافیت معاینه فنی خودروها) ندارد. این منتقدان به سن معاینه فنی خودروها در کشورهایی همچون آلمان، سوئد و ژاپن که خودروهای آنها از کیفیت بالایی برخوردار است که ۲ سال تعیین شده اشاره و این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه سن معاینه فنی برای خودروهای داخلی ۴ سال در نظر گرفته می‌شود. براساس ماده ۶ لایحه هوای پاک، برای اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینه‌های فنی و ایمنی و کنترل آلاینده‌های هوا و صدا، انجام معاینه فنی تمامی وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت که ازسوی بخش‌های دولتی، عمومی و غیردولتی به کار گرفته می‌شوند در دوره‌های زمانی منظم و ازسوی مراکز مورد تایید سازمان الزامی است. همچنین نمایندگان در تبصره ۱ این ماده علاوه ‌بر تصویب ۴ ساله شدن دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید، برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی، این دوره را برای وسایل نقلیه عمومی یک سال تعیین کردند. با تصویب نمایندگان مجلس، دوره‌های انجام معاینه فنی پس از این دوره و تعرفه انجام معاینات براساس مقرراتی است که به پیشنهاد سازمان و وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

جریمه نقدی برای مراکز متخلف

نمایندگان مجلس همچنین در تبصره ۳ این ماده مقرر کردند که مراکز معاینه فنی که از ضوابط تاسیس، فعالیت و بهای خدمات مربوط تخلف کنند با اعلام سازمان، وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی به پرداخت جریمه نقدی معادل ۳۰ میلیون ریال محکوم و در صورت تکرار تخلف حسب مورد به تعلیق پروانه فعالیت از یک ماه تا یک سال یا لغو دائم پروانه فعالیت محکوم می‌شوند. از سوی دیگر و براساس تبصره ۴ این ماده که به تصویب نمایندگان رسید، نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی موضوع این ماده ازسوی وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی تعیین خواهد شد.

الزام گارانتی خودروها تا 40 هزار کیلومتر

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب ماده ۴ این لایحه مقرر کردند شماره‌گذاری انواع وسیله نقلیه موتوری اعم از داخلی و وارداتی مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها موضوع این قانون و اخذ تایید سازمان حفاظت محیط زیست است.

نمایندگان مجلس همچنین در ماده ۵ این لایحه، تمامی خودروسازهای داخلی و وارد‌کنندگان خودروهای خارجی را مکلف کردند خودروهای مشتریان خود را تا حداقل دو سال تمام یا ۴۰ هزار کیلومتر(هر کدام زودتر محقق شود) ضمانت (گارانتی) کامل کنند. همچنین تمامی قطعات، لوازم و تجهیزات مکانیکی، الکترونیکی، هشدار‌دهنده و تعویضی متعلق به خودروها که وظیفه کنترل انتشار آلاینده‌های خودرو را بر عهده دارند در این مدت مشمول ضمانت کامل هستند. براساس تبصره این ماده وارد‌کنندگان و عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی مکلف شدند علاوه‌ بر رعایت حداقل ضمانت مندرج در این ماده، سایر خدمات و ضمانت‌های مازاد شرکت سازنده را نسبت به بهره‌برداران داخلی اعمال کنند.