دنیای اقتصاد: تحولات سوریه یعنی حمله موشکی آمریکا به این کشور در پی حمله شیمیایی به منطقه‌ خان شیخون، دستگاه دیپلماسی ایران را نیز با تب و تاب مواجه کرده است و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ضمن توییت‌های متعددی که در این خصوص داشته تماس‌های تلفنی بسیاری نیز با همتایان خود در دیگر کشورها انجام داده است. همچنین روسیه اعلام کرده است که تا چند روز دیگر وزیر خارجه این کشور میزبان وزرای خارجه ایران و سوریه خواهد بود. این دیدار در پی موشک‌باران پایگاه هوایی سوریه از سوی آمریکا و تلاش کشورهای غربی برای افزایش فشار روی روسیه صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه می‌گوید دیدار سه‌جانیه سرگئی لاوروف، ولید معلم و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه روسیه، سوریه و ایران اوایل هفته آینده یعنی شنبه یا یکشنبه انجام خواهد شد. این در شرایطی است که وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب توییتی را درخصوص تراژدی چهارم آوریل «خان شیخون» سوریه و اقدام یکجانبه آمریکا در سوریه منتشر کرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف در صفحه‌ توییتر خود نوشت: «جهان هنوز بهای اقدامات یکجانبه و براساس ادعاهای خودساخته را می‌پردازد. تحقیقات منصفانه و بی‌طرفانه درباره حادثه غم‌انگیز چهارم آوریل (حمله شیمیایی خان شیخون ) ضروری است.»

از سوی دیگر ظریف بعد از ظهر روز دوشنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با چند تن از همتایان خارجی خود از جمله فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و نیز وزیران امور خارجه عمان، سوریه و الجزایر، درباره مسائل منطقه‌ای و آخرین تحولات بحران سوریه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در این تماس‌ها بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره حمله شیمیایی به خان شیخون تاکید کرد. همچنین بنابر اعلام منابع دیپلماتیک ترکیه، ظریف و همتای ترکیه‌ای خود آخرین پیشرفت‌ها در روند صلح سوریه را بررسی و در این‌باره تبادل‌نظر کردند. خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مورد آخرین تحولات ایجاد شده در سوریه گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است.همزمان به گزارش «ایسنا» مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه که روز دوشنبه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بود در مورد این جلسه تاکید کرد که‌ اقدام آمریکا در حمله به سوریه بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و از دید ایران، این حرکت به نوعی کمک به تروریست‌ها بوده است.

آمریکا و کانادا خواستار اعمال تحریم علیه ایران و روسیه

از سوی دیگر در شرایطی که حمله موشکی و یکجانبه آمریکا به سوریه از سوی مقامات ایران و روسیه مورد انتقاد واقع شده است، اما مقامات آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی با مطرح کردن ادعاهایی علیه تهران و مسکو خواستار تحریم این دو کشور به‌دلیل حمایت از دولت بشار اسد شده‌اند. به گزارش «ایسنا» نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان با ادعای اینکه آمریکا در سوریه با داعش مبارزه می‌کند، گفت: «برکناری اسد در سوریه تنها اولویت ما نیست بلکه ما آشکارا با داعش در این کشور مبارزه می‌کنیم، اما هیچ راه‌حل سیاسی برای آینده سوریه با حضور اسد وجود ندارد.» همچنین «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا روز دوشنبه در اظهارنظری درباره آخرین فعل‌وانفعال‌های سوریه در نشست خبری در فرانسه مدعی شد که ایران و روسیه باعث شدند تا «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت باقی ماند. به گزارش خبرگزاری فارس، ترودو از آمادگی کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه خبر داد و افزود، روسیه باید بخشی از راه‌حل صلح در سوریه باشد. از سوی دیگر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در نشست اعضای گروه هفت تاکید کرد که مسکو باید از میان آمریکا و همفکرانش در مورد سوریه و یا ایران،دولت اسد و حزب‌الله یک طرف را انتخاب کند.