دنیای اقتصاد: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از تایید صحت انتخابات میان دوره‌ای مجلس و اعلام آن به وزارت کشور خبر داد. همزمان سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز از وصول نامه شورای نگهبان به وزارت کشور درخصوص تایید صحت انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در هر ٤ حوزه انتخابیه اهر و هریس، اصفهان، بندرلنگه، بستک و پارسیان، و مراغه و عجب‌شیر خبر داد. به‌دنبال تایید صحت انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، روز گذشته ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای تاکید کرد: انتخابات ۲۹ اردیبهشت با تایید از سوی شورای نگهبان برگ‌زرینی بر افتخارات نظام مردم‌سالاری دینی جمهوری اسلامی ایران افزود. در همین راستا چهارشنبه شب عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اعلام خبر تایید صحت انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس گفت: همه موارد در این شورا بررسی شد و در نهایت تشخیص این شورا این بود که تخلفاتی که انجام شد در سرنوشت انتخابات موثر نبوده است.

تخلفات این دوره متفاوت از گذشته نبود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کدخدایی با بیان اینکه انتخابات، کنش و حرکت عظیم اجتماعی است، افزود: با توجه به اینکه ۴۱ میلیون نفر در این دوره از انتخابات شرکت کردند و با توجه به اینکه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی را هم داشتیم طبیعتا انتخابات با این گستردگی نمی‌تواند بدون هیچ تخلفی باشد و در همه ادوار شاهد این تخلفات بودیم. سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: تخلفات در دوره تبلیغات نامزدها و روز رای‌گیری وجود دارد و به علت وجود حساسیت‌ها گزارش‌های متعددی برای ما ارسال می‌شود، اما نباید فراموش کنیم انتخابات ازسوی خود مردم اجرا و نظارت می‌شود. وی ادامه داد: هیات‌های اجرایی و نظارت از جنس مردم هستند و طبیعتا اشکالاتی ممکن است به وجود بیاید، همانگونه که این بار هم اشکالات و تخلفاتی داشتیم. کدخدایی افزود: مهم این است که با این تخلفات چگونه برخورد شود باید با تخلفات برخورد و از آن جلوگیری شود اگر هم لازم باشد تخلفات را به قوه‌قضائیه و محاکم دادگستری ارسال می‌کنیم. سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات این دوره را از جهت تخلفات متفاوت نمی‌بینم، همان تخلفاتی است که در گذشته نیز بود. کدخدایی افزود: قوه‌قضائیه با ستاد ویژه‌ای که تشکیل داده خیلی سریع به تخلفات رسیدگی و در حال بررسی آن است و اینها در پیشگیری از این تخلفات برای دوره‌‌های آینده موثر است.

کمبود تعرفه عمدی نبود

وی با اشاره به اینکه گستردگی و تنوع تخلفات را داشتیم به فهرستی از شکایت‌ها و اعتراضات که در بیانیه شورای نگهبان نیز

آمده بود همچون، کمبود تعرفه‌ها در برخی از شعب، تاخیر در برخی شعب رای گیری، رعایت نکردن بی‌طرفی در آگهی عنوان اسامی نامزدها، تعطیلی زودهنگام شعب، خرید و فروش آرا، مخدوش بودن تعرفه‌ها و جلوگیری از حضور نمایندگان نامزدها در شعب اشاره کرد و گفت: تخلفاتی از اینگونه موارد انجام شده که در انتخابات قبلی هم سابقه داشته است. کدخدایی در پاسخ به این پرسش که آیا کمبود تعرفه‌ها عمدی بوده است، گفت: شورای نگهبان به این نتیجه نرسید. وی افزود: همه موارد در شورای نگهبان بررسی شد و در نهایت تشخیص این شورا این بود تخلفاتی که انجام شد در سرنوشت انتخابات موثر نبوده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با تاکید براین که در انتخابات ریاست‌جمهوری ابطال یا توقف آرا نداشتیم، گفت: پرونده تغییر در سرنوشت انتخابات بسته شده است و هیچ تغییری در سرنوشت و نتیجه انتخابات نداریم؛ اما کسانی که مرتکب تخلف یا جرم شدند بر حسب تخلف و جرم در صورت احراز در قوه‌قضائیه به مجازات خواهند رسید. وی همچنین گفت: برخی آمار از جمله وجود ۵میلیون تعرفه بدون مهر در فضای مجازی منتشر شد که خنده‌دار بود. سخنگوی شورای نگهبان افزود: مجموع تعرفه‌های بدون مهر حدود ۱۲ هزار تعرفه بود که نسبت به ۴۱ میلیون تعرفه رای اخذ شده در انتخابات بسیار ناچیز است. کدخدایی گفت: مخدوش بودن تعرفه‌ها به اندازه‌ای نبود که بتواند بر سرنوشت انتخابات تاثیرگذار باشد. وی افزود: تخلف جلوگیری از حضور نمایندگان نامزدها هم زیاد و فراگیر نبود.