آزمایش موشکی ارتش برفراز نطنز

براین اساس سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی، شنبه شب اعلام کرد که شلیک موشک در آسمان نطنز با هدف آزمایش سامانه‌های موشکی انجام شده است‌. همزمان امیر‌ شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش نیز تایید کرد که این ماجرا درپی تست سامانه‌های پدافندی صورت گرفته است.

آن‌طور که «ایرنا»، شنبه شب گزارش داده است صدای انفجار مهیب در آسمان بادرود از توابع شهرستان نطنز و در فاصله نزدیک به ۲۰ کیلومتری مجتمع شهید احمدی روشن شنیده شده است.

شهر بادرود مرکز بخش امامزاده از توابع شهرستان نطنز با جمعیت افزون بر ۱۵ هزار نفر در ۱۳۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

براساس گزارش‌ها، صدای انفجار در آسمان منطقه بادرود در نزدیکی نطنز شنبه شب ساعت ۲۰:۱۵ شنیده شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در پی این اتفاق برخی از مردم محلی شنبه شب برای مشاهده و کنجکاوی بر اثر صدا و انتشار دود در روستای عباس‌آباد بادرود تجمع کردند.

طبق مشاهده میدانی خبرنگار فارس در بادرود این صدا زمان کوتاهی شنیده شده و بعد از آن قطع شده است. همچنین گزارش‌ها از دیده شدن نور شدیدی در آسمان درپی این حادثه حکایت می‌کند.

«ایرنا» نیز شنبه شب به نقل از منابع محلی ضمن اعلام شنیده شدن صدای انفجار شدید در آسمان ‌نطنز اعلام کرد که افراد محلی از شنیدن صدای دو انفجار در منطقه بادرود در حدود ۲۰ کیلومتری سایت نطنز خبر داده‌اند.

  آزمایش سامانه دفاعی منطقه

به دنبال شنیده شدن این صدا شنبه شب رمضانعلی فردوسی، فرماندار نطنز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از آزمایش یکی از سامانه‌های موشکی منطقه برای ارزیابی آمادگی میدانی خبر داد. همچنین وی در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که هیچ ضرر مالی و جانی حادث نشده است.

فردوسی در عین حال گفت که مسوولان نظامی و انتظامی در حال بررسی منبع و علت این انفجار هستند.

همچنین بر اساس پیگیری خبرگزاری فارس از منابع مطلع، این شلیک با هدف آزمایش واکنش سریع سامانه‌های پدافندی مستقر در منطقه و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده تمرینات سامانه‌های پدافندی برای دفاع در برابر تهاجم احتمالی بوده است.

سایت نورنیوز نیز همان شنبه شب در خبری در مورد شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی نطنز اعلام کرد که موشک پدافندی در آسمان منطقه بادرود با هدف آزمایش واکنش سریع نسبت به تهاجم احتمالی شلیک و با هدایت سایت پدافندی منطقه در آسمان منفجر شده است.

همچنین به موجب اعلام فرمانده پدافند هوایی منطقه نطنز، برای ارزیابی سامانه‌های مستقر در منطقه، این‌گونه تمرینات در فضای کاملا امن و با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت می‌پذیرد.  ازسوی دیگر یک منبع مطلع محلی نیز شنبه شب در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: انفجار در منطقه کویری شهرستان نطنز ارتباطی با تاسیسات هسته‌ای نطنز نداشته و هیچ‌گونه آسیب یا تلفاتی نیز در بر نداشته و موضوع در دست بررسی قرار گرفته است. وی تاکید کرد که هیچ‌گونه درگیری هوایی در منطقه روی نداده است.  ازسوی دیگر روز گذشته فرمانده دیده‌بانی پدافند نطنز در گفت‌وگو با صداوسیما در بادرود گفت: موضوع شلیک موشک از سامانه پدافند هوایی در اطراف شهر بادرود موضوع داخلی پدافند هوایی با هدف آمادگی سامانه هوایی بود و جای هیچ‌گونه نگرانی برای مردم نیست.

سروان علی موذنی افزود: آسمان ایران اسلامی با هوشیاری نیرو‌های پدافند هوایی سپاه و ارتش در امنیت کامل است و هرگونه تهدید دشمنان با پاسخ قاطع و محکم ایران اسلامی همراه خواهد شد.

شایعات و نگرانی‌ها از حمله احتمالی به تاسیسات نطنز در حالی شنبه شب ایجاد شد که طی ۱۸ ماه گذشته دو انفجار در سایت نطنز اتفاق افتاده که مقامات ایران اسرائیل را عامل اصلی آن معرفی کرده‌اند.

آخرین بار ۲۲ فروردین ماه سال جاری وقوع اقدام خرابکارانه در بخش تاسیسات برق مجتمع غنی‌سازی نطنز، باعث ایجاد خلل در کار این مجتمع و آسیب رسیدن به بخش‌هایی از آن شد.

به دنبال آن فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: می‌شود گفت اتفاقی که در نطنز افتاده برای بار اول نیست، اما مدلی که اتفاق افتاده نو و جدید است. ولی موضوع خرابکاری و استفاده از مواد منفجره برای نخستین بار نیست. در طول ۱۵ سال گذشته دشمن مداوم تلاش کرده این کار را انجام دهد.  وی به خبرگزاری فارس گفت: فکر می‌کنیم این پنجمین بار بزرگ بود نه کوچک، یعنی این دفعه آمدند شبکه توزیع و کابل باتری‌های یدکی را هدف قرار داده‌اند که برق را تامین می‌کنند.

ازسوی دیگر انفجار اخیر یک روز پس از پایان دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین رخ داد، از همین رو شنیده شدن صدای انفجار در آسمان اطراف تاسیسات نطنز موجب نگرانی‌هایی برای مردم شد.

 سقوط یک پهپاد در کوهرنگ

همزمان با وقوع  این اتفاق، روز گذشته خبرهایی مبنی بر سقوط یک پهپاد در کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری منتشر شد. به گزارش انتخاب، شبکه‌های محلی روز گذشته فیلمی را منتشر کردند که نشان می‌دهد یک فروند بالگرد در حال جابه‌جایی یک پهپاد در روستای میهه شهرستان کوهرنگ است. به گزارش انتخاب یکی از مسوولان شهرستان کوهرنگ صحت این فیلم منتشر شده در فضای مجازی را تایید کرده است، اما از جزئیات آن اظهار بی‌اطلاعی کرده است. همچنین یک منبع مطلع روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» سقوط یک فروند پهپاد در روستای میهه از توابع شهرستان کوهرنگ را تایید کرد.  به دنبال انتشار این خبر، شبکه خبر صداوسیما اعلام کرد که پهپاد پیدا شده در حوالی کوهرنگ شبیه پهپاد ایرانی سیمرغ و آمریکایی RQ-۱۷۰ است. موضوعی که منابع رسمی هنوز آن را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

با این حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، از سال ۱۳۹۹ نمونه ایرانی پهپادهای RQ-۱۷۰ در ۵ نقطه از کشور وارد عملیات مبارزه با خشکسالی شده‌اند و در زمینه بارورسازی ابرها فعالیت می‌کنند.

به هرحال ساعتی بعد از انتشار این خبرها معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص سقوط پهپاد در کوهرنگ گفت: این بالگرد با هدف بارورسازی ابرها به پرواز درآمده بود که به‌علت شرایط جوی دچار سانحه شد.

جعفر مردانی در گفت‌وگو با «ایسنا» در خصوص جزئیات سقوط پهپاد در شهرستان کوهرنگ، اظهار کرد: این پهپاد با هدف بارورسازی ابرها ساعت ۱۹ روز شنبه از فرودگاه شهرکرد به سمت غرب استان حرکت می‌کند. به‌علت شرایط جوی نامناسب این پهپاد در روستای میهه از توابع شهرستان کوهرنگ فرود اضطراری داشته است و روز گذشته با بالگرد به مبدا انتقال داده شد.  همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی تاکید کرد: براساس پروتکل‌های پروازی این نوع از پرنده‌ها در شرایط اضطراری، این نوع پرنده‌ها با استفاده از چتر مخصوص اقدام به فرود می‌کنند تا بدون خسارت یا با حداقل خسارت ممکن به زمین برسند.  

مردانی همچنین درباره تصاویر منتشرشده در فضای مجازی نیز گفت: بعد از اقدام به فرود اضطراری و رهگیری پرنده توسط سایت پروازی، پرنده با استفاده از یک فروند بالگرد از منطقه فرود که در روستای میهه  بود به نزدیک‌ترین جاده منتقل و از آنجا با استفاده از یک دستگاه تریلر از طریق جاده به مبدأ پروازی خود منتقل شده است.