به گفته موسوی، وجود مشترکان پر‌مصرف و نبود بازدارندگی‌های قانونی برای آنها یکی از مسائلی است که به بحران آب منجر می‌شود و به نوعی تبعیض در این زمینه وجود دارد؛ زیرا مردم روستاها و مناطق محروم با مشکل کمبود آب مواجهند، اما عده‌ای نیز در سایر مناطق بیش از اندازه آب مصرف کرده و حتی استخر منازل خود را نیز با آب شرب پر می‌کنند. وی تصویب پیشنهاد افزایش ۳۵درصدی نرخ آب‌بهای افرادی را که ۲ برابر بیشتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، نوعی مدیریت و کنترل مصرف آب عنوان کرد. موسوی همچنین از بررسی و تصویب بخش‌های درآمدی تبصره‌های ۴، ۵ و ۶ لایحه بودجه خبر داد و گفت: کلیت تبصره ۴ از بعدازظهر پریروز در دستورکار مجلس قرار گرفت و دیروز نیز کلیت آن با موضوع مشارکت با بخش‌های غیردولتی برای اجرای طرح‌ها به تصویب رسید. همچنین تبصره ۵ این لایحه با موضوع تامین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی به تصویب رسید و در آن میزان مجوز فروش واگذاری اوراق مالی اسلامی توسط دولت، شهرداری‌ها و شرکت‌های دولتی تعیین شد.

دو مصوبه مالیاتی مهم در بودجه

به گفته موسوی، مجلس دو مصوبه مهم از تبصره ۶ لایحه بودجه داشت که یکی مربوط به نحوه واریز عوارض ناشی از پرونده‌های مودیان مالیات ارزش افزوده بود که پرونده‌های آنها در سال‌های ۸۷ تا ۹۷ تشکیل شده و اظهارنامه تکمیل کرده‌اند، اما هنوز به آنها رسیدگی نشده بود. وی گفت: مقرر شد دولت در مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، آیین‌نامه اجرایی نهایی را تایید کند و درآمد این محل به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شود. به گفته نظام‌الدین موسوی، همچنین مقرر شد سهم شهرداری‌ها از درآمد حاصل از این پیشنهاد به‌طور مستقیم به حساب شهرداری‌ها واریز شود و هدف از این مصوبه تسریع انتقال منابع مالی به شهرداری‌ها و اجرای پروژه‌های عمرانی مرتبط با آنهاست. موسوی افزود: در رابطه با بند (و) تبصره ۶ این لایحه نیز هم در لایحه دولت و هم مصوبه کمیسیون تلفیق، وزارت نیرو را مکلف کرده بودند که علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری به ازای هر مترمکعب آب شربی که بالاتر از الگوی مصرف باشد، ۱۵درصد به نرخ آب بهای مشترکان آب شهری اضافه شود، اما قرار شده در بندهای بعدی این نیز لحاظ شود که این میزان دریافتی برای توسعه زیرساخت‌ها و تسریع آب‌رسانی آب شرب، اصلاح آب شبکه‌ها و تکمیل فاضلاب روستاها و عشایر استفاده شود.

مجوز به شهرداری‌ها برای انتشار ۱۲ همت اوراق

همچنین درخبری دیگر به نقل از «ایسنا» مجلس دیروز به شهرداری‌های کشور مجوز داد تا اوراق مالی اسلامی تا سقف ۱۲هزار میلیارد تومان منتشر کنند. همچنین عوارض ۱۰درصدی برای مصرف برق تعیین شد.همچنین مالیات۱۰درصدی برای همه پزشکان تعیین شد. مجلس پیامک برای سال آینده ۳۰ ریال تعیین کرد.همچنین مجلس نرخ مالیات واحدهای تولیدی را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش داد. معافیت مالیاتی انتشارات کتب کمک درسی حذف شد. همچنین مجلس  مالیات بر فعالیت‌های هنری هنرمندان را نبز  معاف از مالیات کرد.