به گزارش انتخاب، سردار شریف در گفت‌‌وگو با المسیره گفت: سفیر ایران در عراق اعلام کرد که چند بار به منطقه کردستان عراق درباره وجود همین مقر موساد که مورد حمله قرار گرفت و همچنین دو مقر دیگر هشدار داده بود. سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: صهیونیست‌‌ها خودشان اعلام کردند که پهپادهایشان که به فراز پایگاهی در کرمانشاه آمدند از مقرهایشان در اربیل به پرواز درآمده بودند. سردار شریف گفت: در صورتی که مقامات عراقی برای برچیدن دیگر مقرهای صهیونیست‌‌ها در این کشور اقدام نکنند، در حالی که امنیت ما از این منطقه هدف گرفته شده است، بی‌تردید پاسخ خواهیم داد.

منابع رسانه‌‌ای عراق، بامداد روز یکشنبه هفته جاری، از شنیده‌‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر اربیل منطقه کردستان عراق خبر دادند. کانال خبری «صابرین‌‌نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل، در شهر اربیل واقع در شمال عراق، با موشک‌‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند.» ظهر روز یکشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌‌ای، با اشاره به هدف قرار دادن مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌‌ها توسط موشک‌‌های نقطه‌‌زن تاکید کرد: «تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.»

همچنین یک منبع آگاه در این باره اعلام کرد که در عملیات سحرگاه یکشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اربیل سه صهیونیست به هلاکت رسیدند و حداقل هفت نفر شدیدا مجروح شدند. این منبع درخصوص عملیات موشکی اخیر در مقر رژیم صهیونیستی در اربیل عراق به شبکه العالم گفت: این عملیات در واکنش به تعرض پهپادی چندی پیش رژیم صهیونیستی به منطقه «ماهیدشت»صورت گرفته است.

به گفته این منبع آگاه، در حالی که مطابق قوانین عراق سفر اتباع رژیم صهیونیستی به این کشور و برعکس ممنوع است اما متاسفانه در هیچ یک از کشورهای منطقه به اندازه و در حجم کردستان عراق عوامل این رژیم از فضای امنیتی برخوردار نیستند. وی همچنین توضیح داد که ساختمان هدف قرارگرفته به شکلی کاملا مقاوم و با کاربری خاص و از پیش تعیین شده ساخته شده است و این مکان محل تجمیع و تفریح نیروهای رژیم در اقلیم بوده و به شکلی مخصوص و با نیروهایی ویژه محافظت می‌‌شده است.

درخواست آمریکا برای بررسی در شورای امنیت

همزمان با این تحولات، هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی حمله موشکی ایران به یک مرکز صهیونیستی در اربیل شد. به گزارش «ایسنا»، هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که روز چهارشنبه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای محکوم کردن حمله چند روز پیش ایران به منطقه کردستان عراق شده است. این توییت در ادامه حمله موشکی ایران به یک مرکز سازمان جاسوسی موساد در اربیل را بی‌‌دلیل ‌‌و نقض تمامیت ارضی عراق توصیف کرده است.

واکنش عراق

از سوی دیگر، معاون رئیس پارلمان عراق تاکید کرد که کشورش اجازه نمی‌دهد هیچ پایگاه اطلاعاتی یا کشور خارجی در داخل عراق فعالیت و کشورهای همسایه را تهدید کند. به گزارش «ایسنا» به نقل از موازین نیوز، حاکم الزاملی، معاون اول رئیس پارلمان عراق در اظهاراتی گفت: کمیته حقیقت یاب پارلمان که مکلف به تحقیق درخصوص مساله حمله به اربیل (حمله موشکی ایران به پایگاه اسرائیل) است از رئیس دستگاه اطلاعات، مسوولان امنیتی و نماینده وزیر خارجه عراق دعوت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: کمیته حقیقت یاب به تحقیقات خود ادامه خواهد داد تا به نتیجه برسد، ما اقدامات متعددی از طریق محافل بین‌المللی انجام خواهیم داد و عراق کشور ضعیفی نیست. الزاملی خاطرنشان کرد: اجازه نخواهیم داد که هیچ دستگاه اطلاعاتی یا کشور خارجی در عراق فعالیت داشته باشد و کشورهای همسایه را تهدید کند.

معاون اول رئیس پارلمان عراق در ادامه تاکید کرد که نتایج تحقیق کمیته حقیقت یاب رضایت‌بخش خواهد بود، این نتایج در پارلمان قرائت خواهد شد و بعد از آن تحویل دولت می‌شود. بر اساس این گزارش، حاکم الزاملی روز چهارشنبه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، گفت، پارلمان عراق درخصوص حمله موشکی ایران به اربیل موضع اتخاذ خواهد کرد و کمیته حقیقت یاب به اقلیم کردستان رفته و اطلاعاتی در این خصوص جمع‌آوری کرده است.

وی گفت که پارلمان عراق از ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد و همچنین وزیر امور داخلی کردستان دعوت کرده است که در جلسه پارلمان حضور یابند. الزاملی تاکید کرد که پارلمان عراق از وزیر امور داخلی اقلیم کردستان خواسته است که گزارش مفصلی درخصوص جزئیات این حمله ارائه دهد و جلسه پارلمان فردا یا پس فردا با حضور روسای فراکسیون‌ها و نمایندگان برگزار خواهد شد. نایب‌رئیس پارلمان عراق در ادامه تاکید کرد که کمیته حقیقت یاب این موضوع را بررسی خواهد کرد تا گزارش مفصلی جمع‌بندی شود و قبل از تهیه این گزارش نباید هیچ اطلاعاتی ارائه داد.

پیش‌تر ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در یک سخنرانی در این باره گفت: حمله موشکی سپاه در اربیل حاکمیت عراق را هدف نگرفت بلکه پایگاه جاسوسی موساد در آنجا را هدف قرار داد. آمریکایی‌ها پایگاهی برای صهیونیست‌ها در اقلیم کردستان عراق تاسیس کردند تا از آن به عنوان مقری برای انجام عملیات علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. ایران به هیچ وجه بر سر امنیت خود معامله نمی‌کند و ما پیش از این بارها به مسوولان اقلیم کردستان هشدار داده بودیم اما متاسفانه این پایگاه عملیاتی علیه امنیت ما انجام داد بنابراین جمهوری اسلامی ایران به این اقدام پاسخ داد.

مسجدی خاطرنشان کرد: این اقدام نه حاکمیت عراق را هدف قرار داد و نه اهانت به دولت و ملت این کشور بود، ما از همین ابتدا از شما می‌خواهیم که برای تحرکات شرورانه رژیم صهیونیستی در منطقه حد ومرز قرار دهید و از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کنید. حمله موشکی سپاه به اربیل آمریکایی‌ها را نیز مورد هدف قرار نداد، ایران و آمریکا ۴۰ سال است که با یکدیگر درگیری دارند اما این عملیات هیچ ارتباطی با آمریکایی‌ها و سفارت و کنسولگری آنها در عراق ندارد.