این روزنامه مدعی شده تل‌‌آویو در این راه به موفقیت رسیده و مذاکرات را قفل کرده است.به گزارش عصر ایران روزنامه «هاآرتص»  اسرائیل در گزارشی از شادمانی اسرائیل از برهم خوردن امکان توافق احیای برجام خبر داده و نوشت: «‌برهم خوردن امکان توافق بر اثر لابی قدرتمند دولت ائتلافی «نفتالی بنت»و «یاییر لاپید»  بوده است.»این روزنامه اسرائیلی در ادامه مدعی شد: «اسرائیل تصمیم احتمالی ایالات‌متحده در رد درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم را نشانه موفقیت تلاش‌‌های متمرکز لابی خود در هفته‌های اخیر به رهبری «نفتالی بنت»  نخست وزیر و «یاییر لاپید»  وزیر امور خارجه خود می‌‌داند.»

چندصدایی در واشنگتن

این در حالی است که در روزهای گذشته اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مقامات آمریکایی درباره حذف نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا بیان شده است؛ از یک سو مارک میلی روز پنج‌‌شنبه در کمیته نیروهای مسلح سنا آمریکا ادعا کرد: «من باور دارم که «نیروی قدس» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یک گروه تروریستی است و از خروج آنها از لیست حمایت نخواهم کرد.»از سوی دیگر دن سالیوان، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در واکنش به این ادعاهای میلی، نسبت به حذف نام سپاه از فهرست آمریکا از سازمان‌های به اصطلاح تروریستی «ابراز نگرانی» کرد و گفت دولت بایدن ممکن است نام سپاه پاسداران ایران را از فهرست تروریستی آمریکا حذف کند. به گزارش «ایسنا»، وی در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت بایدن ممکن است نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست سازماندهی تروریستی برای تامین یک توافق جدید با ایران حذف کند.» کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی نیز بامداد پنج‌‌شنبه در برنامه پرسش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و پاسخ خبری در شبکه ام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سی اذعان کرد جنجال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و ملاحظات سیاسی در آمریکا مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات وین شده است. به گزارش خبرگزاری‌‌ فارس مورفی به دولت جو بایدن توصیه کرد با حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی، راه را برای حصول توافق با ایران باز کند.همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا هفته گذشته در گفت‌وگویی با شبکه ان‌‌‌‌‌‌بی‌‌‌‌‌‌سی در پاسخ به این سوال که «آیا سپاه پاسداران همچنان قرار است گروه تروریستی باقی بماند؟» عنوان کرد: «من وارد این جزئیات که در کجای مذاکرات قرار داریم، نمی‌‌‌‌‌‌شوم. تنها می‌‌‌‌‌‌گویم که من چندان به حصول نتیجه در مذاکرات خوش‌‌بین نیستم؛ با وجود تمام تلاش‌‌‌‌‌‌هایی که برای این مذاکرات انجام گرفته و با وجود این حقیقت که امنیت ما با وجود این توافق در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت، ما به نقطه توافق نرسیده‌‌‌‌‌‌ایم. ما باید ببینیم آیا می‌توانیم به آن (توافق) برسیم یا نه.»این اظهارات مقامات آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران خواستار خروج نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا است و مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌‌اند که واشنگتن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد. در این رابطه سعید خطیب‌‌‌‌‌‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه گذشته درباره توقف به وجود آمده در مذاکرات وین تصریح کرد: «آنچه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده، این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌‌‌‌‌‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده‌‌اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته‌‌اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین‌المللی به زد و بندهای داخلی خودشان.»

ادعای اسرائیل

از دیگر سو در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حال هدایت مذاکرات در واشنگتن برای رسیدن به تصمیم نهایی در این مورد هستند، یک منبع آگاه اسرائیلی به «هاآرتص»  گفت اسرائیل انتظار دارد بایدن به زودی به‌طور رسمی خبر عدم حذف نام سپاه از لیست تروریستی آمریکا را اعلام کند. این منبع گفت: «این تصمیم نهایی نشده، اما تصمیم واشنگتن به همین سمت است.»نخست وزیر اسرائیل اکنون امیدوار است حفظ نام سپاه توسط ایالات متحده به عنوان «سازمان تروریستی خارجی»  (FTO) با مقاومت ایران مواجه شود و به‌طور بالقوه منجر به شکست مذاکرات بین تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام که در وین در حال مذاکره پیرامون آن بوده‌‌اند، شود.ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری ایران روز شنبه گفت: «‌تهران از حقوق هسته‌‌ای خود با هدف توسعه صنعت هسته‌‌ای‌‌اش برای اهداف صلح‌‌آمیز چشم‌‌پوشی نخواهد کرد.» بر اساس گزارش  هاآرتص رئیسی به‌طور مشخص درباره چگونگی پیشرفت مذاکرات اظهارنظر نکرد. این رسانه اسرائیلی نوشته است آمریکایی‌‌ها به دلیل اختلاف نظر در تصمیم‌گیری نهایی درباره حذف سپاه از لیست تروریستی، متوقف شدند. بایدن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، از موضع اسرائیل حمایت می‌کنند، اما بلینکن و دفترش می‌‌ترسند این امر کل توافق را به خطر بیندازد.اسرائیل کارزار علنی خود علیه حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا را در ۱۸ مارس با بیانیه نادری که بنت و لاپید صادر کردند، آغاز کرد و در این بیانیه به احتمال تصمیم دولت بایدن برای حذف نام سپاه از لیست تروریستی حمله کرد.آنها در این بیانیه مدعی شده بودند: «تلاش برای حذف این گروه (سپاه) به عنوان یک سازمان تروریستی توهین به قربانیان است. ما معتقدیم ایالات متحده نزدیک‌ترین متحدان خود را در ازای وعده‌های توخالی تروریست‌‌ها رها نخواهد کرد.»به گزارش این روزنامه اسرائیلی، همکاری بین لاپید و بنت در این موضوع و پیام متمرکز اسرائیل به این اقدام منجر شد تا شانس بیشتری برای موفقیت کارزار به شکست کشاندن احیای برجام ایجاد شود.اسرائیل تاکنون برای تاثیرگذاری بر متن توافق جدید که توسط هیات‌‌های نمایندگی در وین در حال نگارش است، تلاش‌‌های زیادی انجام داد اما از رویارویی عمومی با آمریکا اجتناب می‌کرد. این در حالی است که وقتی مقامات اسرائیل متوجه گفت‌وگوها برای خروج نام سپاه از فهرست تروریستی آمریکا شدند، فرصتی را برای تاثیرگذاری بر مذاکرات دیدند و با استفاده از این موضوع حساس، رسیدن به یک معامله جدید را سخت‌‌تر کردند.یاییر لاپید تلاش‌‌های اسرائیل برای تحت تاثیر قرار دادن ذهن بلینکن را رهبری می‌کرد. در نشستی در ریگا در اوایل ماه مارس، لاپید به همتای آمریکایی خود گفت: «ما به شما اجازه این کار را نمی‌دهیم.» لحن مشابهی در تماس‌‌های تلفنی این دو از آن زمان به بعد منعکس شد و با ملاقاتی در این باره در جریان نشست نقب وزرای خارجه اسرائیل، عرب و آمریکا در جنوب اسرائیل به اوج خود رسید.در همین حال، مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، لابی‌‌گری با اعضای کنگره را آغاز کرده بود که به بحث عمومی درباره این موضوع دامن زد و تلاش‌‌های اسرائیل را تقویت کرد. شیمریت میر، مشاور ارشد سیاسی بنت، هفته گذشته از واشنگتن بازدید کرد تا با مقامات ارشد آمریکایی از جمله سالیوان دیدار کند.

جبهه عربی در کنار تل‌‌آویو

به گزارش هاآرتص، راه دیگر برای تحت فشار قرار دادن تصمیم‌گیرندگان در ایالات متحده، ایجاد یک جبهه واحد با متحدان خلیج فارس اسرائیل، عمدتا در پشت صحنه بود. در کنار اسرائیل، «امارات متحده عربی و بحرین» همگی پیام و ادعای مشترکی را بیان کردند مبنی بر اینکه حذف سپاه پاسداران از فهرست تروریستی پیامی وحشتناک به متحدان آمریکا که اغلب در معرض حملات نیروهای شبه‌نظامی نخبه ایران هستند، ارسال می‌کند. فراتر از جنبه نمادین آن، مقامات اسرائیلی نگران هستند که حذف سپاه از لیست تروریستی، دستیابی به بودجه و تسلیحات بیشتر را برای این سازمان آسان‌‌تر کند و به رشد نیروهای نیابتی منطقه‌‌ای‌‌اش کمک کند. آنها این نگرانی را نیز دارند که این امر اسرائیل را مجبور به افزایش هزینه‌های نظامی خود خواهد کرد.