ممانعت از جابه‌جایی در بودجه چگونه ممکن شد؟

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه با تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس سازمان برنامه و بودجه و برخی نمایندگان نمی‌توانند ردیف‌های بودجه را تغییر دهند، گفت: مشکلاتی را در بودجه شاهد بودیم و به همین دلیل قانون آیین‌نامه داخلی مجلس را تغییر دادیم. از این پس تمام ردیف‌ها و تبصره‌ها باید در صحن مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و مجازات سنگینی برای کسانی که اعداد را تغییر می‌دهند در نظر گرفته شده است.او ادامه داد: من۴دوره است که در مجلس هستم و همیشه بعد از تصویب بودجه تغییرات گسترده‌ای در ردیف‌های بودجه پیش می‌آمد.

باندها و برخی نمایندگان در مجلس با همکاری سازمان برنامه ردیف‌های بودجه را به دور از چشم سایر نمایندگان تغییر می‌دادند. در سال گذشته نیز شاهد تغییر ردیف و جداول بودیم. نمایندگان آیین‌نامه داخلی مجلس را تغییر دادند تا بعد از تصویب از سوی شورای نگهبان کسی جرات نکند به ردیف‌های بودجه دست بزند.این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس با همکاری دولت تغییرات زیادی در ردیف‌های بودجه ایجاد می‌کرد که این تغییرات باعث آسیب به کشور بود.

همچنین این تغییرات موجب جهت‌گیری منطقه‌ای و قومی بودجه می‌شد و کشور را دچار مشکل می‌کرد. اما با تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس تبصره‌ها و ردیف‌ها در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و کسی حق تغییر آنچه را که تصویب می‌شود، ندارد.همچنین حسن محمدیاری، نماینده تالش و رضوانشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه در تخصیص بودجه سال۱۴۰۱ گفت: مجلس شورای اسلامی منابع را در جریان بررسی بودجه تعریف کرد و محقق‌شده، اما مصارف آن تغییر پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه قابل قبول نیست که سازمان برنامه و بودجه خودسرانه ردیف‌های بودجه را تغییر دهد، گفت: بخش اعظمی از پروژه‌های مناطق کم‌برخوردار که نیاز به تزریق اعتبار داشتند، به حاشیه رفته است.این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه پاسخگو نیست، تصریح کرد: مسوولان سازمان برنامه و بودجه باید عدالت، انصاف و توازن را در توزیع امکانات و اعتبارات به‌ویژه در بحث محرومیت‌زدایی رعایت کنند.عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید اقتدار خودش را در مقابل سازمان برنامه و بودجه نشان دهد.محمدیاری ادامه داد: منابع بودجه محقق شده است، اما سازمان برنامه و بودجه، مصارف آن را جابه‌جا کرده که این کار در ۴۳ سال اخیر اصلاً سابقه نداشته است. در بودجه مشخص شده است که فلان اعتبار برای موضوع مشخصی تخصیص داده شود؛ اما سازمان برنامه و بودجه تغییراتی را در آن اعمال کرده است که قابل قبول نیست.

چرا سازمان برنامه مقصر است؟

فتح‌الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه گفت: بیش از ۹ماه از سال گذشته و تاکنون فقط ۵درصد بودجه و اعتبارات استانی ابلاغ شده است. از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور نیز تاکنون کمتر از ۱۰درصد تخصیص یافته و این موضوع مشکلاتی برای مدیران دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مجلس و مردم ایجاد کرده است.وی ادامه داد: درخصوص صدور ماده۲۳ به سازمان برنامه و بودجه نقد جدی دارم. بسیاری از آمارها و اطلاعات آمایش سرزمینی موجود در سازمان برنامه وبودجه با واقعیت انطباق ندارد و لازم است سازمان برنامه و بودجه در نحوه مدیریت منابع مالی کشور، پروژه‌ها و توزیع اعتبارات بازنگری جدی انجام دهد. سازمان برنامه باید در راستای اجرای گام دوم انقلاب حرکت کند و اعتبارات را عادلانه توزیع کند.

همچنین سازمان برنامه در صدور مجوزهای ماده۲۳ وضعیت عمومی شهرستان‌ها به لحاظ محرومیت را در نظر بگیرد. بنده تحقیق و تفحص از این سازمان را نوشتم و پیگیر آن هستم.او تاکید کرد: نسبت به توزیع ناعادلانه اعتبارات و امکانات بودجه در سطح ملی، استانی و شهرستانی نقد دارم. مواردی پیش آمده است که استان باتوجه به شرایطی که دارد پیشنهاد می‌دهد برای این پروژه اعتبار در نظر بگیرید؛ اما سازمان برنامه یک کار دیگری انجام می‌دهد و به این ترتیب حق یک منطقه ضایع می‌شود.این نماینده مجلس تصریح کرد: در جریان سفر رئیس‌جمهور به مناطق محروم به شکل دیگری ظلم شد؛ زیرا براساس خواست معاونت اجرایی و سازمان برنامه، صرفا برای پروژه‌های با پیشرفت بیش از ۶۰درصد اعتبار در نظر گرفتند و این درحالی بود که سال‌هاست پروژه‌ای در مناطق محروم و برخی شهرستان‌ها از جمله حوزه انتخابیه بنده اجرا نشده است که به این حد رسیده باشد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص چرایی توزیع ناعادلانه بودجه گفت: رفتار سلیقه‌ای و نفوذ افراد در سازمان برنامه و بودجه دلیل توزیع ناعادلانه بودجه است. برخی افراد در سازمان برنامه و بودجه نفوذ زیادی دارند و از این طریق اعتبارات را به نفع شهر خود جابه‌جا می‌کنند و این موضوع موجب می‌شود تا حق مناطق محروم تضعیف شود.توسلی در پاسخ به اینکه تحقیق و تفحص از سازمان برنامه در چه مرحله‌ای است، اظهار کرد: محور اصلی تحقیق و تفحص از سازمان برنامه صدور ماده۲۳ است. سوال و انتقاد ما این است که بر چه مبنایی ماده۲۳ صادر می‌شود و بودجه‌ها بر اساس چه مولفه‌ای توزیع می‌شود. تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه ثبت و به کمیسیون ارجاع شده است.این نماینده مجلس ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه موضوع تحقیق و تفحص را به سازمان برنامه ارسال کرده و توضیح خواسته است. بعد از دریافت توضیحات، مطرح‌کنندگان تحقیق و تفحص اگر قانع نشدند موضوع در صحن برای رای‌گیری مطرح می‌شود. اما تا الان پاسخی از سازمان دریافت نکرده‌ایم.