موضع دیپلماتیک در  روز شهادت سردار

ساخت قدرت برای سیاست خارجی

در این مراسم فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد که قلب سیاست خارجی ما دفاع از منافع حیاتی ما و در درجه دوم تهاجم سیاسی به قلب سیاست خارجی دشمنان ماست. به گزارش «ایسنا»، سردار سرلشکر حسین سلامی به کار بردن تعابیری نظیر سردار و امیران عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی را ناشی از یک واقعیت برشمرد و گفت: در دنیای امروز یک در‌هم‌تنیدگی بین جنگ و صلح وجود دارد. سیاست خارجی کشورها حالت غیر‌دیجیتال دارد گاهی دوستی‌ها و دشمنی‌ها توامان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مجلس به واسطه تحلیل از حماسه‌آفرینی‌ها و مجاهدت‌های یک فرمانده بزرگ که می‌توان او را در سپهر تاریخ اسلام و ایران یک ستاره دنباله‌دار تلقی کرد، برگزار شده است، گفت: گاهی برخی از شخصیت‌ها در ظرف زمان محدود حیات‌شان نمی‌گنجند. در طول زمان جاری می‌شوند، یعنی تاثیری تمام‌نشدنی دارند. سلامی ادامه داد: کسی که از او سخن می‌گوییم تمام‌نشدنی است، شهید سلیمانی سیمای قرآنی داشت. می‌توان با الهام از آیات قرآن تصویری دل‌انگیز از شخصیت این انسان بزرگ را ایجاد کرد. وی با اشاره به اینکه تقریبا بیش از ۴۰ سال با شهید سلیمانی آشنایی داشتم، افزود: بخشی از زوایای آشکار و پنهان شخصیت این اسطوره فراموش‌ناشدنی و ماندگار ایران عزیز و اسلام را می‌دانم که این حرف را می‌زنم.

وی شخصیتی تکثیر‌پذیر بود با جاذبه‌‌‌های فوق‌العاده، او را با صلابت می‌بینید وقتی با دشمن مواجه می‌شد، از هیچ چیز نمی‌ترسید. سردار سلامی تصریح کرد: اگر سیاستی مضمون و محتوای قدرت نداشته باشد و از پشتوانه قدرت خالی باشد در دنیای امروز کسی آن را نمی‌طلبد. در دنیای امروز قدرت‌های شیطانی بیش از آنکه به قدرت منطقه اعتقاد داشته باشند به منطق قدرت اعتقاد دارند. اگر حرف منطقی می‌زنید با قدرت بزنید آن وقت شما موفق می‌شوید. قدرت همزاد سیاست است؛ سیاست بدون قدرت بی‌اثر است. سیاست به قدرت جهت می‌دهد، کار اصلی سردار سلیمانی ساخت قدرت برای سیاست خارجی ما بود. فرمانده کل سپاه گفت: چرا امن‌‌‌ترین خطوط کشتیرانی خطوطی است که پرچم ما بر آن برافراشته است؟ چون می‌‌‌دانند کوچک‌ترین آسیبی بزنند در هر نقطه‌‌‌ای از دنیا باشند آنها را گیر می‌‌‌آوریم.

 سه دور مذاکره فنی با عراق

وزیر خارجه ایران نیز در این مراسم تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی تا سپردن عاملان ترور شهید سلیمانی به دست عدالت تلاش خواهد کرد. حسین امیرعبداللهیان با اشاره به پیگیری‌‌‌های انجام شده در خصوص پرونده ترور سردار سلیمانی از ابعاد حقوقی و بین‌المللی گفت: در آغاز به کار دولت سیزدهم یکی از دیپلمات‌‌‌های مسلط در امور حقوقی و بین‌المللی مسوول پیگیری پرونده شد، همچنین کمیته ویژه‌‌‌ای در وزارت امور خارجه با همکاری قوه قضائیه، بخش حقوقی سپاه پاسداران، همچنین نیروی قدس و همچنین سایر دستگاه‌‌‌ها در داخل کشور تشکیل شد. امیرعبداللهیان ادامه داد: علاوه بر اقداماتی که در گذشته انجام شده بود اقدامات دیگری هم انجام شد و از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان دفتر حافظ منافع آمریکا برخی از اقدامات حقوقی انجام‌شده را به اطلاع طرف آمریکایی رساندیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: برای به دست عدالت سپردن همه عاملان این ترور آمریکایی دستگاه دیپلماسی لحظه‌‌‌ای از انجام وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد و تا به دست عدالت سپردن این تروریست‌‌‌های آمریکایی مسوول در ترور سردار سلیمانی پیگیری‌‌‌ها  را تداوم خواهیم داد. وی به همکاری طرف ایرانی با دولت عراق در این پرونده هم اشاره کرد و افزود: میان دستگاه قضایی دو کشور در این زمینه همکاری وجود دارد. تاکنون سه دور مذاکره فنی و دقیق انجام شده و دور چهارم این مذاکرات هفته آینده به میزبانی ایران در تهران انجام می‌شود.

 خاطره خرازی از سردار سلیمانی

همزمان با این مراسم، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مراسم دیگری با عنوان مکتب سلیمانی و نظم جدید جهانی گفت: اگر شهید سلیمانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شد که اتفاقا این پیشنهاد هم وجود داشت، قطعا پیروز می‌شد. ولی هیچ وقت زیر بار این چیزها نرفت چون او خود را رزمنده می‌دانست. به گزارش «ایسنا»، سید‌کمال خرازی در سخنانی در همایش مکتب سلیمانی و نظم جدید جهانی در دانشگاه دفاع ملی گفت: اگر امروز مقاومت اسلامی شکل منسجم گرفته و در برابر فشار آمریکا ایستاده برای احقاق حق خود و مردم، نتیجه تلاش چنین بزرگمردانی مثل شهید سلیمانی است. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: شهید سلیمانی شخصیت و نگاهی همه‌جانبه به مسائل داشت. در اخلاص شهید سلیمانی تردیدی نیست اینکه از جاه‌طلبی کاملا به دور بود؛ در حالی که از فرماندهان عالی کشور بود و از تبلیغات فراری بود. کمتر خبرنگار و فیلمبردار و عکاسی بود که می‌توانست ایشان را به دام بیندازد. از مقام گریزان بود.

وزیر خارجه اسبق ایران در ادامه به خاطره‌ای از شهید سلیمانی پرداخت و گفت: در زمانی که جنگ افغانستان بود و جبهه شمال با طالبان در جنگ بود ما از جبهه شمال حمایت می‌کردیم و احمد شاه مسعود اصرار داشت ایران به آزاد‌سازی هرات کمک کند و نیرو بفرستد. در شورای عالی امنیت ملی جلسه بود درباره اینکه وارد افغانستان شویم یا نه؟ شهید سلیمانی می‌گفت باید وارد هرات شویم و بنده به عنوان وزیر خارجه مخالف بودم و در حین بحث شدیدی که بود آقای حجازی از طرف رهبری پیام آوردند که اگر هرات را هم آزاد کنید اینها ممکن است نتوانند نگهش دارند و من نمی‌‌‌پذیرم خون جوانان ایرانی پایمال شود و بعد از آن شهید سلیمانی دیگر سکوت کرد. حضرت آقا گفتند کمک کنید که احمد شاه مسعود خودش هرات را بگیرد و اگر می‌تواند نگهش دارد.

شهید سلیمانی فرمانده میدان و من فرمانده دیپلماسی بودم. وقتی دو فرمانده ارتباط نزدیک نداشته باشند اختلاف‌نظر پیدا می‌کنند. من به حضرت آقا گفتم باید هماهنگی بین ما باشد و حضرت آقا به ایشان ابلاغ کردند که مرتب بیاید و مسائل را هماهنگ کنیم و ایشان هر هفته با من جلسه داشت. اینها نشان می‌داد که چگونه تابع فرمانده‌اش بود. وی ‌‌‌با تاکید بر اینکه شهید سلیمانی جمع اضداد بود به نقش برجسته وی‌‌‌ در عرصه دیپلماسی اشاره و تصریح کرد: او بود که پوتین را قانع کرد باید در سوریه وارد شود و حمایت ارتش روسیه را جلب کند. تحلیل‌هایی که ایشان می‌داد مورد توجه روسای کشورها بود. کاری که در رفراندوم اقلیم کردستان کرد کار بزرگی بود و با حرکت خود توانست جلوی آن رفراندوم را بگیرد. شهید سلیمانی یک سیر تکاملی بسیار مهمی را در زندگی‌اش داشت.

 انتقام قطعی است

وزیر اطلاعات هم در پیامی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی تاکید کرد که در گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی از جانیان خون‌‌‌خوار، از پای نخواهیم نشست. به گزارش «ایسنا»، در بخشی از پیام حجت‌الاسلام خطیب آمده است: شهادت افتخارآفرین اسوه‌‌ جهانی مقاومت اسلامی و نمونه‌‌ اخلاق و تقوا و ایثار، سردار سرافراز اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی که در ستیغ قله‌‌ رفیع مقاومت خوش درخشید و چراغ امید را در دل‌‌‌های ستمدیدگان گرفتار در یوغ جهل و تروریسم تکفیری ساخته‌‌ مستکبرین سلطه‌‌‌جو روشن نمود و نقطه‌ ‌عطفی در تاریخ مجاهدات در تقابل با سلطه‌‌‌گران محسوب می‌شود.

وقوع این جنایت هولناک به دست خبیث‌‌‌ترین و شقی‌‌‌ترین نمادهای تروریسم دولتی که برگرفته از خلق و خوی ددمنشانه‌‌ شیطان بزرگ، آمریکای جهان‌‌‌خوار بود و حضور مردم قدرشناس ایران و عراق از هر دین، مذهب و مرامی در مراسم تشییع آن پیکرهای پاک و خروش سایر ملت‌‌‌ها و نخبگان عالم به مثابه سیلی جانانه‌‌‌ای بر چهره کریه قاتلان خون‌‌‌خوار آنها بود. قطعا، شهادت حاج قاسم سلیمانی، یار و برادر وفادارش ابومهدی المهندس و همراهان دلیرشان منجر به تقویت روحیه‌‌ مقاومت و استکبار ستیزی در سراسر گیتی شده و درخت تنومند انقلاب اسلامی و جبهه‌‌ مقاومت، به‌رغم همه‌‌ توطئه‌‌‌ها و راه‌‌‌اندازی جنگ‌‌‌های گوناگون (با بهره‌‌‌کشی از نوکرصفتان منطقه‌‌‌ای و عوامل خود فروخته‌‌ داخلی) چون کوهی استوار ایستاده و دگربار طعم تلخ شکست مفتضحانه و انتقام پیروزمندانه را به کام اردوگاه سلطه و صهیونیسم غاصب چشاند و خواهد چشانید.

 روایت مسجدی از ترور سردار

ایرج مسجدی سفیر پیشین ایران در عراق نیز در گفت‌وگویی اختصاصی در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی در عراق به پایگاه خبری جماران گفت: «سردار سلیمانی نه بار اول و نه بار دوم بود که به عراق می‌‌‌آمدند. بارها ایشان به عراق آمده بودند تا کمک به رزمندگان کنند، پیش‌بینی نمی‌‌‌شد به این شکل و پهپاد آمریکایی آن هم مستقیم وارد چنین عملیاتی شود. بیشتر توجه یا تصور نیروهای امنیتی محافظ سردار سلیمانی از این بود که شاید عملیات انتحاری صورت گیرد.» در بخش دیگری از این گفت‌وگو، مسجدی درباره دیدگاه سردار سلیمانی نسبت به اشغال سفارت آمریکا در بغداد توضیح داد: «سفارت آمریکا را گروه‌‌‌های عراقی می‌‌‌زدند و ربطی به سردار سلیمانی نداشت. سردار سلیمانی با نیروهای داعشی مبارزه می‌‌‌کرد. بارها به دولت عراق رسمی و غیررسمی اعلام کردیم به هیچ وجه این حرکات را قبول نداریم و نه از آن حمایت می‌‌‌کنیم. به جرات بیان می‌‌‌کنم به هیچ وجه سردار سلیمانی وارد نمی‌‌‌شدند و دخالتی نمی‌‌‌کردند حتی قبول نداشتند. آمریکایی‌‌‌ها ما را متهم به این کار می‌‌‌کردند که این کار ایران است.»

 بیانیه دستگاه دیپلماسی در مورد سردار

همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی بیانیه‌‌‌ای منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: سردار شهید سلیمانی در چارچوب سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار صلح و ثبات منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی، در بهترین تراز، ایفای نقش کرد و اقدامات موثری در مقابله با تروریسم بین‌المللی و گروه‌‌‌های تروریستی در منطقه انجام داد، از همین رو این شهید جاودان لقب پرافتخار جان فدا، قهرمان بین‌المللی مقابله با تروریسم و سردار صلح را به خود اختصاص داد.

دولت آمریکا با ادعاهای دروغین از جمله ادعای مقابله با تروریسم، در اقدامی جنایتکارانه که ناقض قواعد و اصول حقوق بین‌الملل است، مبادرت به طراحی و انجام حمله تروریستی علیه سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از بلندپایه‌‌‌‌ترین‌‌‌ مقامات جمهوری اسلامی ایران آن‌هم در خاک کشور میزبان عراق و در حین ماموریتی رسمی کرد.

بی‌تردید اقدام جنایتکارانه‌‌ آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، مصداق «اقدام تروریستی» است که به نحوی سازمان‌‌‌یافته‌‌‌ توسط این کشور طراحی و عملیاتی شده است. رژیم آمریکا، بر مبنای موازین حقوقی و بین‌المللی در قبال این جنایت «مسوولیت قطعی بین‌المللی» داشته و در همین چارچوب، کلیه عاملان، آمران، مباشران و مسببان این جنایت تروریستی دارای مسوولیت بوده و برهمین اساس وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا و بر اساس اصل حقوقی «مقابله با بی‌کیفرمانی جنایتکاران»، مجموعه اقدامات خود برای پاسخگو کردن آنها در پیشگاه عدالت را دنبال کرده است.

در همین راستا، کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، توسط وزارت امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، ابعاد حقوقی این پرونده را بررسی و پیگیری کرده و اقدامات متعددی را با هدف دنبال کردن موضوع در تمامی سطوح داخلی، دوجانبه، منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی به منظور احراز مسوولیت بین‌المللی دولت آمریکا انجام و تا نیل به نتیجه نهایی در این مسیر با جدیت تمام پیش خواهد رفت.