چه زمانی کلیات به رای گذاشته می‌شود؟

در ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق روز گذشته رئیس سازمان برنامه در این کمیسیون حاضر شد و موضوعات مرتبط با مصارف همچون طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و پرداخت یارانه‌های نقدی بررسی شد. سخنگوی کمیسیون تلفیق در تشریح جلسه صبح روز گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: پیش‌بینی دولت برای منابع مالی ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به یارانه نان اختصاص می‌یابد. در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد به صورت پلکانی در نظر گرفته شده ضمن آنکه میزان حداقل حقوق و معافیت مالیاتی آن هفت میلیون تومان است.

زارع تصریح کرد: در لایحه بودجه برای ایجاد صندوق‌های پیشرفت در هر استان هزار میلیارد تومان و برای صندوق تثبیت بازار سرمایه ۱۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در لایحه دولت ۱۰ درصد منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت و ۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پزشک خانواده در نظر گرفته شده است. کاظم موسوی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲، در خصوص جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق به «دنیای اقتصاد» گفت: روز گذشته منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۲ را در کمیسیون تلفیق بررسی کردیم. مباحث مطرح شده در خصوص هدفمندی یارانه‌ها، بودجه عمرانی و زیر‌ساخت کشور و درآمدهای حاصل از فروش نفت و پتروشیمی بود.

او ادامه داد: ما در تجهیز زیر‌ساخت‌های پالایشگاه‌ها نیاز به توجه داریم. همچنین در حوزه عمران نیز نیازمند توجه ویژه هستیم. در حال حاضر بودجه عمرانی در لایحه دولت کم است و به نظر می‌رسد باید تغییراتی در این زمینه حاصل شود. در خصوص درآمد حاصل از شرکت‌های خصوصی هم مباحثی در کمیسیون تلفیق مطرح شد.  به گفته این نماینده مجلس، احتمالا روز سه‌شنبه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق به رای گذاشته می‌شود.

کدام وزرا در جلسه تلفیق حضور داشتند؟

سمیه محمودی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون تلفیق گفت: رئیس سازمان برنامه از روز شنبه تاکنون در تمامی جلسات حضور داشته و گزارش‌هایی را ارائه کرده است. در جلسه روز گذشته وزرای نفت، بهداشت و کار و تعاون حضور داشتند.  او در خصوص مباحث مطرح شده از سوی وزرا در کمیسیون تلفیق تاکید کرد: وزیر تعاون در خصوص بیمه بازنشستگی و بدهی تامین اجتماعی مباحثی را مطرح کرد‌. وزیر بهداشت گزارشی را در حوزه سلامت به کمیسیون تلفیق ارائه کرد‌. وزیر نفت نیز در خصوص تبصره ۱۴ و هدفمندی یارانه‌ها گزارشی را ارائه داد‌.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ ادامه داد: نظر مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات گرفته می‌شود تا ما بتوانیم با دید بازی در خصوص کلیات بودجه تصمیم بگیریم. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس احتمالا روز سه‌شنبه کلیات لایحه بودجه را در کمیسیون تلفیق به رای می‌گذاریم. محمودی در خصوص نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۲، تاکید کرد: بودجه دارای نقاط قوت و ضعف است. اما به نظر نمی‌رسد بودجه تورم‌زا باشد. البته میزان شفافیت در بودجه کم است و شاهد تغییر ساختاری در بودجه نیستیم. علاوه بر این در خصوص تحقق درآمدها ابهام وجود دارد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: افزایش درآمد مالیاتی موضوع دیگری است که در مورد آن بحث وجود دارد و نمی‌دانیم آیا شناسایی مؤدیان جدید و مبارزه با فرار مالیاتی با توجه به ساختار و وضعیت اداری و مالی سازمان مالیاتی تا چه حدی محقق می‌شود. از سوی دیگر در خصوص فروش نفت نیز مباحثی وجود دارد که همه این موارد با هم نگران‌کننده است. اما نمی‌توانیم کشور را بدون بودجه اداره کنیم و چون بودجه در موعد قانونی به مجلس ارسال نشد؛ در صورت رای نیاوردن کلیات، وقت کم می‌آوریم. اما با تصویب کلیات می‌توانیم در جزئیات اصلاحاتی را انجام بدهیم.