کمال حسین‌پور به «دنیای اقتصاد» گفت: «استیضاح حق مجلس و نمایندگان است. در آن مصاحبه خبرنگار برداشت و مطلوب ذهنی خود را از صحبت‌های من ذکر کرده و با شیطنت به نوعی مصاحبه من را به صورت تقطیع شده پخش کرده است، این امر خلاف اصول حرفه‌ای و رسالت خبرنگاری است. جمله من مشروط بود. منش رهبر معظم انقلاب ورود به این مسائل-استیضاح وزیر صمت- نیست و ایشان در خطبه نماز عید فطر بر همکاری، همدلی و هم‌افزایی سه قوه تاکید داشتند. به هر حال در حال حاضر استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شده و در موعد مقرر جلسه استیضاح وزیر تشکیل می‌شود.»

البته اقدام مخالفان استیضاح فاطمی‌امین تنها به جریان‌سازی «ایرنا» ختم نشد و علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع از کاهش امضاهای استیضاح فاطمی‌امین پیش از اعلام وصول خبر داد، خبری که از سوی رئیس کمیته استیضاح‌کنندگان تکذیب شد. لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به تعداد امضاهای استیضاح وزیر صمت گفت: در هنگام اعلام وصول استیضاح وزیر صمت، این استیضاح ۴۰ امضا داشت و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس زمانی‌که استیضاح اعلام وصول می‌شود کسی نمی‌تواند امضاهای استیضاح را کم یا زیاد کند.

استیضاح؛ ابزار حل مساله

سیاهکلی با اشاره به سوءاستفاده از بیانات رهبر انقلاب برای تحت تاثیر قرار دادن استیضاح وزیر صمت، تاکید کرد: استیضاح ابزار حل مساله است. مقام معظم رهبری بر همکاری میان قوا تاکید داشتند و استیضاح وزیر صمت در جهت همکاری با دولت است. نباید صحبت‌های رهبری را تفسیر کنیم. صحبت‌های رهبری مشخص است ایشان فرمودند به حاشیه نروید و حل مساله کنید. ما هم می‌خواهیم مساله خودرو، لوازم خانگی، کالا، گرانی و تورم را حل کنیم. رئیس کمیته استیضاح وزیر صمت تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که استیضاح وزیر صمت این‌بار به نتیجه می‌رسد. اتفاق جدیدی در بحث استیضاح فاطمی‌امین رخ نداده و تنها رسانه‌ها فضایی را ایجاد می‌کنند. ما در راستای منویات مقام معظم رهبری، وظایف مجلس، وظایف وزیر و دولت کار می‌کنیم. 

همچنین مصطفی رضا‌حسینی‌قطب‌آبادی، نماینده شهربابک در مجلس و عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در فضای مجازی و محافل به تعبیر برخی از دوستداران دولت گفته می‌شود استیضاح وزیر صمت کنسل شده است، اما این‌چنین نیست. به عنوان کسی که استیضاح را امضا کردم برای روشن شدن افکار عمومی باید بگویم؛ استیضاح طبق قانون اعلام وصول و مراحل آن طی شد و احتمال منتفی شدن آن وجود ندارد. تنها استعفای وزیر یا برکناری وزیر از سوی دولت می‌تواند باعث منتفی شدن استیضاح شود. در حال حاضر هیچ عقب‌نشینی در بحث استیضاح صورت نگرفته است.  او ادامه داد: مجلس و نمایندگان استیضاح‌کننده، استیضاح را حق قانونی خود می‌دانند و ابزار قانونی مجلس برای رسیدگی به امور کشور است.

تذکرات، سوال از وزیر و جلسات و رفت و آمدها برای حل مشکلات وزارت صمت اثرگذار نبوده، بنابراین ما از ابزاری که قانون در اختیار نمایندگان گذاشته استفاده می‌کنیم. این نماینده مجلس‌ تاکید کرد: تعجب می‌کنم کسانی‌که دم از شفاف‌سازی می‌زنند و ادعا دارند همه‌چیز باید شفاف باشد چرا تلاش می‌کنند مانع شفاف‌سازی مجلس در امور مهم و حساس کشور شوند. چرا وقتی شفاف‌سازی به دولت آقای رئیسی می‌رسد می‌گویند نباید شفاف‌سازی اتفاق بیفتد؟ این نوعی تبعیض محسوب می‌شود و تلاش برای کنار گذاشتن مجلس است، مجلسی که حضرت امام فرمودند در راس همه امور است. چه دستی پشت پرده است که تلاش می‌کند مجلس را از راس امور بودن بیندازد؟

رضا حسینی یادآور شد: نمی‌دانم این چه بدعت بدی است که به محض آنکه مجلس برای انجام وظایف قانونی‌اش اقدام می‌کند به طرق مختلف از انحا و اکناف با تعبیر و تفسیر کردن و با مصادره بخشی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، شروع به جوسازی علیه استیضاح می‌کنند. این افراد با این اقدام به رهبر انقلاب، نظام، کشور و مردم جفا می‌کنند. رهبر انقلاب همیشه تاکید داشتند قوا کار خودشان را انجام دهند. جالب است که برای دولت‌های قبلی این اتفاق نمی‌افتد و تلاش می‌کردند استیضاح‌ها بیشتر شود و این دو‌گانگی‌ها را نمی‌توانم هضم کنم. این نماینده مجلس اظهار کرد: استیضاح‌کنندگان وزیر صمت به دنبال اجرای قانون هستند و اگر کسی می‌خواهد جلوی اجرای قانون را بگیرد آن بحث جدایی است و باید آسیب‌شناسی شود. نتیجه استیضاح وزیر صمت به جلسه استیضاح و دفاع آقای رئیس‌جمهور از وزیر بستگی دارد. باید دید آقای رئیس‌جمهور حاضر می‌شود برای دفاع از وزیر حضور پیدا کند یا خیر.

استیضاح وزیر صمت به نتیجه می‌رسد

همچنین الهویردی‌دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اظهارنظر یک نماینده مجلس مبنی بر کاهش امضاهای استیضاح وزیر صمت پیش از اعلام وصول، تاکید کرد: تشکیک در امضاهای استیضاح وزیر صمت، وهن مجلس است. برخی از افراد مخالف استیضاح هستند و می‌خواهند در استیضاح تشکیک به وجود بیاورند، اما این کار درستی نیست که مجلس را زیر سوال ببرند. او ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس بعد از اعلام وصول استیضاح، وزیر ۱۰ روز فرصت دارد که به استیضاح پاسخ دهد حتی اگر یک نفر از استیضاح‌کنندگان بر سر تصمیم خود باقی مانده باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن، با اشاره به سوءاستفاده برخی از رسانه‌ها از بیانات رهبری برای تاثیر در استیضاح فاطمی‌امین، خاطرنشان کرد: این رسانه‌ها به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام دقت کنند. دهقانی تاکید کرد: دولت به دنبال تفکیک وزارت صمت است و این تصمیم نشان می‌دهد که دولت به وجود مشکل در مدیریت وزارت صمت اذعان دارد. توصیه‌ام این است که دوستان به بیانات رهبری که صراحتا به مشکلات وزارت صمت اشاره داشت، ورود و مشکلات را حل کنند نه آنکه با تفاسیر شخصی‌شان از بیانات رهبری سوءاستفاده کنند.  او گفت: در دولت، ناکارآمدی وجود دارد و یکی از مصادیق بزرگ آن وزارت صمت است، اما به دلیل وابستگی که میان وزیر و برخی آقایان وجود دارد؛ نمی‌خواهند فاطمی‌امین را برکنار کنند و به‌جای آن می‌خواهند وزارتخانه را دو تکه کنند. او در پایان تاکید کرد: جوسازی‌هایی اخیر تاثیری بر استیضاح فاطمی‌امین نخواهد داشت و ان‌شاءالله این‌بار استیضاح به نتیجه می‌رسد.