رئیسی روز گذشته نیز پس از بازگشت از دمشق با بدرقه رسمی بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، با اشاره به اینکه امروز مردم سوریه و منطقه باور دارند که ایران ستونی مستحکم است که می‌توانند به آن اتکا و اعتماد کنند، گفت: امروز بعد از ۱۲ سال مقاومت، تغییر شرایط برای مردم سوریه و منطقه کاملا مشهود است و با وجود اهمیت همیشگی مسائل و مناسبات امنیتی، اما مسائل و تعاملات اقتصادی و تجاری در حال قرار گرفتن در دستور کار نخست سوریه و کشورهای منطقه است. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران و سوریه ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای تبادل و همکاری با یکدیگر در راستای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری دارند، اظهار کرد: در چند دیداری که با آقای بشار اسد داشتم، عمدتا مسائل اقتصادی و تجاری و تبادل ظرفیت‌های متقابل دو کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. رئیسی با اشاره به قراردادهای امضا شده بین تهران و دمشق بر اراده جدی ایران و سوریه برای توسعه روابط و اجرای توافق‌نامه‌های فیمابین تاکید کرد و گفت: در برخی بخش‌ها کار اجرای موافقت‌نامه‌ها از همان سوریه آغاز شد و مسوولان ایرانی در تماس با داخل کشور کار اجرا را آغاز کردند و امیدواریم این توافقات هر چه سریع‌تر به‌طور کامل اجرایی و عملیاتی شوند.

گفت‌وگوی خصوصی و بیانیه مشترک

اما پیش از آنکه رئیسی سوریه را به مقصد ایران ترک کند، روسای جمهور دو کشور به مدت یک ساعت در فرودگاه دمشق به شکل خصوصی گفت‌وگو کردند. همچنین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه در پایان سفر رسمی دو روزه ابراهیم رئیسی به این کشور که به دعوت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه انجام شد، بیانیه مشترکی منتشر کردند. در این بیانیه مشترک بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی دو کشور، طبق اهداف و اصول منشور ملل‌متحد تاکید شده است. دو طرف، همچنین در این بیانیه مشترک تجاوزات رژیم صهیونیستی به جمهوری عربی سوریه را به‌شدت محکوم کرده و آن را عاملی بی‌ثبات‌کننده در منطقه تلقی کردند. در ادامه دو طرف بر حق مشروع سوریه جهت پاسخ به این تجاوزات با روش مناسب تاکید کردند. دو طرف، در این بیانیه مشترک ادامه اشغال جولان سوریه توسط رژیم اشغال‌گر و همچنین اقدامات این رژیم اشغال‌گر از جمله تصمیم به الحاق جولان را محکوم کردند. آنها همچنین تصمیم دولت آمریکا را در به‌رسمیت شناختن الحاق جولان که نقض آشکار اصول سازمان ملل‌متحد است، به‌شدت محکوم کردند. دو طرف، هرگونه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی در اراضی جمهوری عربی سوریه را که اشغال شمرده می‌شود، محکوم کرده و بر ضرورت پایان آن که ناقض حاکمیت ملی جمهوری عربی سوریه و تمامیت ارضی آن است، تاکید می‌کنند. به گزارش «ایسنا»، دو طرف در بخش دیگری از این بیانیه اقدامات قهرآمیز، یک‌جانبه و غیرمشروع اعمال شده از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را به‌شدت محکوم کردند. ایران و سوریه همچنین تاکید کردند که رژیم اشغال‌گر صهیونیستی، علت اصلی همه بحران‌ها و تهدید صلح و امنیت در منطقه به‌شمار می‌رود.

تاثیر منطقه‌ای سفر به شام

روز پنج‌شنبه در دومین روز سفر رئیسی و هیات همراهش به سوریه، رئیس‌جمهوری در نشست مشترک فعالان اقتصادی سوریه و ایران با بیان اینکه امروز اراده ایران و سوریه بر توسعه روابط در همه حوزه‌هاست، تاکید کرد: روح حاکم بر مذاکرات روز چهارشنبه ناظر بر رفع موانع اقتصادی و تجاری برای تجار و فعالان اقتصادی دو کشور بود. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور در ادامه اعلام کرد: رفع بسیاری از مشکلات مانند بیمه و بانک مشترک ایران و سوریه با حضور وزرای دو کشور در حال پیگیری است که نتایج آن به زودی اعلام خواهد شد. رئیسی با اشاره به پیشنهادهای برخی فعالان اقتصادی در این جلسه گفت: برگزاری نشست‌های مشترک اتاق بازرگانی ایران، سوریه و لبنان را مفید می‌دانم و با ایجاد کمیته مشترک بازرگانی برای پیگیری فعالیت‌های اقتصادی دو کشور موافقم و نیاز است برای تسریع در امور تجاری و پیگیری آنها این کمیته مشترک فعال شود. وی با بیان اینکه مهم‌ترین مساله میان ایران و سوریه اراده دو کشور بر گسترش روابط است، گفت: بدون تردید سفر بنده به این کشور نقطه عطفی در گسترش روابط ایران و سوریه است و تاثیر آن بر رفع موانع و گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و حتی در منطقه به زودی آشکار خواهد شد.

در روز دوم سفر چه گذشت؟

رئیسی روز پنج‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر به سوریه، با «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری همچنین در دیدار حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه را که در این سفر در سطح مقامات عالی دو کشور امضا شد، آغازگر فصل جدیدی در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور دانست. نخست‌وزیر سوریه نیز با استقبال از گسترش روابط تهران و دمشق در زمینه‌های مختلف به ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری گفت که اجرای کامل برنامه جامع و ۱۴ سند همکاری‌های دو کشور را با جدیت پیگیری می‌کند. رئیسی روز پنج‌شنبه در دیدار با علمای بلاد شام نیز گفت: ظلم به سوریه‌، لبنان و فلسطین از طریق تشکیل و حمایت گروه‌های تروریستی و تکفیری، باید روزی در دادگاه‌های جهانی رسیدگی و عوامل آن مجازات شوند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیسی در نشست‌هایی جداگانه با جمعی از رهبران و فرماندهان مقاومت اسلامی و اندیشمندان فلسطینی، با بیان اینکه امروز ابتکار عمل به دست مجاهدین و مبارزین فلسطینی در میدان است، نه پشت میزهای مذاکره‌، اظهار کرد: اضمحلال رژیم صهیونیستی را که آثار افول آن قابل مشاهده است، بسیار نزدیک می‌دانیم‌. رئیس‌جمهور در آخرین روز سفرش به سوریه با ایرانیان مقیم سوریه هم دیدار کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که حاکمیت سوریه بر تمام مناطق این کشور اعمال شود و این مساله ضامن تقویت و تثبیت امنیت در سوریه و منطقه است و می‌تواند روند بازسازی و رونق در این کشور را تسریع کند. عصر روز چهارشنبه نیز رئیسی در اجتماع اقشار مختلف مردم سوریه در زینبیه دمشق تاکید کرد: ارتباط ایران و سوریه صرفا روابطی سیاسی و دیپلماتیک نیست، بلکه ارتباط قلبی و راهبردی است که هر روز عمیق‌تر می‌شود. زیارت حرم حضرت رقیه(س) در شهر دمشق و زیارت حرم مطهر حضرت زینب(س) بخش دیگری از برنامه سفر رئیسی به سوریه بود.