رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به درخواست بخش‌های نفت و صنعت و معدن از صندوق برای استفاده از منابع آن عنوان کرد که صندوق باید افق بلندمدت را در نظر بگیرد و در جاهایی سرمایه‌گذاری کند که از توجیه مناسبی برخوردار باشد. به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین در مراسم اختتامیه همایش ملی «ثروت ملی و توسعه پایدار» با ابراز امیدواری نسبت به اینکه نقش صندوق روز به روز در توسعه کشور افزایش یابد، اظهار کرد: بخش‌های نفت و صنعت و معدن درخواست داشتند که بیشتر از منابع صندوق استفاده کنند که البته امری طبیعی است؛ چرا که در این بخش‌ها فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری وجود دارد. ما نیز سعی داریم برای توسعه کشور منابع بیشتری به این بخش‌ها تخصیص دهیم.

لزوم استقلال صندوق در تصمیم‌گیری‌ها

فرزین با بیان اینکه صندوق توسعه ملی باید در تصمیم‌گیری‌ها مستقل عمل کند،‌ گفت: این صندوق براساس تجربه حساب ذخیره ارزی شکل گرفته و از ارکانی مانند هیات امنا، هیات نظارت و هیات عامل برخوردار است. مدیریت صندوق باید در تخصیص منابع مستقل از دولت و مجلس عمل کند و تخصیص منابع آن نباید در کمیسیون برنامه و بودجه صورت گیرد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه قانون فقط نوع منابع و مصارف صندوق را مشخص می‌کند، افزود: در صورتی که در تخصیص منابع صندوق توسعه ملی دخالت صورت بگیرد، در اختصاص بهینه منابع برای توسعه کشور مشکل ایجاد می‌شود.

قانون صندوق توسعه دائمی شود

فرزین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با تغییر شدید مقررات و ضوابط روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: قانون صندوق توسعه ملی باید دائمی شود البته با توجه به اینکه صندوق در قانون برنامه پنجم تاسیس شده قوانین حاکم بر آن تا پایان این برنامه ادامه خواهد داشت. با تغییر پی در پی قوانین صندوق توسعه دچار مشکل می‌شویم.

اعلام درجه شفافیت صندوق؛ به زودی

فرزین با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی باید از شفافیت برخوردار باشد، گفت: بنا شده مدارک صندوق توسعه کشورمان را به سازمان SWFI که رتبه بندی صندوق‌ها را انجام می‌دهد، ارائه دهیم تا درجه شفافیت صندوق توسعه ملی مشخص شود.