سقفی از دود بر فراز پایتخت

عکس: جام‌جم، سجاد پاداش

وزیر بهداشت: از تهران خارج شوید رقص ذرات میکرونی بر فراز پایتخت ادامه دارد

وزیر بهداشت: از تهران خارج شوید

مشهد، کرج و اصفهان هم تعطیل شدند

دنیای اقتصاد- از شومینه و اجاق گاز کمتر استفاده کنید، بیشتر شیر و میوه بخورید، مهمانی نروید، ورزش نکنید، به خیابان‌ها نروید و اگر بیشتر از اینها به فکر سلامتی‌تان هستید چند روزی عطای تهران را به لقایش ببخشید. با این وجود اگر در تهران ماندید و نفس‌تان گرفت مراکز اکسیژن‌‌تراپی در ۶ میدان آماده هستند تا خدمات لازم را در اختیارتان بگذارند.

همه اینها توصیه‌هایی بود که مسوولان به شهروندان کرده‌اند اما در بین همه اینها پیشنهادی از جانب وزیر بهداشت مطرح شد. مرضیه وحید دستجردی از تهرانی‌ها خواست تا در صورت امکان از پایتخت خارج شوند. رییس اورژانس تهران هم از مردم درخواست کرده است که به جای دید و بازدید در خانه بمانند. با این حال، هوشنگ فولادی تاکید کرده است که افرادی که بر اثر آ‌لودگی هوا دچار عوارض می‌شوند می‌توانند با مراجعه به آمبولانس‌های حاضر در میادین آزادی، امام خمینی(ره)، تجریش، ولی عصر، انقلاب و رسالت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از خدمات اکسیژن‌تراپی استفاده کنند. وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، تصریح کرد:‌ استفاده از ماسک‌های چند لایه N۹۵ که البته قدری گران‌تر هستند و در مراکز فروش تجهیزات پزشکی (و نه داروخانه‌ها) به فروش می‌رسد،‌ توصیه می‌شود و اگر امکان دسترسی به این ماسک‌ها نیست استفاده از دستمال‌های مرطوب را که آلاینده‌های محلول در آب را جدا می‌کند توصیه می‌کنیم که قطعا از ماسک‌های کاغذی بهتر هستند. در حال حاضر نمی‌توان به وزش باد برای رفع آلودگی امیدوار بود؛ چرا که بر طبق اعلام علی‌محمد شاعری معاون سازمان محیط زیست، باد در سطح شهر با حداکثر ۳ متر بر ثانیه در حال وزیدن است. فعلا امیدواری به سامانه بارشی است که از امشب از غرب کشور وارد خواهد شد و شاید تا حدودی بتواند هوا را بهتر کند.

در این شرایط به جز تهران، آلودگی هوا دامن مشهد، کرج و اصفهان را نیز گرفت تا مقامات این مناطق تصمیماتی در خصوص تعطیلی روز چهارشنبه اتخاذ کنند. بر این اساس، تمامی مقاطع تحصیلی اصفهان، امروز را تعطیل کردند و به گفته استاندار البرز نیز مدارس و ادارات این استان در روز چهارشنبه تعطیل خواهد بود. در تعطیلی البرز،‌ شهرستان طالقان استثنا شده و فعالیت در این شهرستان طبق روال همیشگی خواهد بود. در مشهد مقدس نیز ادارات دولتی تعطیل اعلام شدند.

ماسک‌ها جواب نمی‌دهند

به گفته مسوولان، روز گذشته با وجود تعطیلی دولتی‌ها همچنان شرایط ناسالمی بر هوای تهران حاکم بود. هر چند، استاندار گفت که اگر تعطیل نمی‌کردیم، فاجعه بزرگی رخ می‌داد. تفاوت هوای آلوده تهران در سال‌های اخیر با گذشته این است که تا چند سال پیش وارونگی هوا استشمام دی اکسید کربن توسط شهروندان را افزایش می‌داد؛ اما حالا ذراتی به میهمانی فضای پایتخت آمده‌اند که زیانش بیش از آلودگی‌های معمول در دوره‌های گذشته است. همانطور که مرضیه وحید دستجردی می‌گوید: تا پیش از این آلودگی هوا موجب افزایش ۳۰ درصدی مراجعه مردم به بیمارستان‌های قلب می‌شد؛ اما حالا بیمارستان‌های عمومی نیز با ۱۵ درصد افزیش مراجعه‌کننده روبه‌رو شده‌اند.

وزیر بهداشت می‌گوید: ماسک‌های معمولی تاثیری در جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار ندارند. دستجردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ناسالم بودن شرایط آب و هوا در تهران و برخی شهرهای بزرگ صنعتی در کشور، گفت: لازم است مردم از ترددهای غیرضروری خودداری کنند؛ چرا که اکنون آلاینده‌های هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد.

وی ادامه داد: زمانی که شرایط آلاینده‌های هوایی به حد ناسالم می‌رسد، توصیه‌ها بر آن است که کودکان، افراد سالمند، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نظیر بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی از ترددهای غیر ضروری در سطح خیابان‌ها خودداری کنند. وزیر بهداشت تاکید کرد: لازم است از ورزش در شرایط هوای ناسالم خودداری شود. همچنین اگر تهرانی‌ها امکان خروج از پایتخت را دارند، بهتر است در این شرایط آب و هوایی از تهران خارج شوند.

وی همچنین درباره تاثیر استفاده از ماسک‌ها در شرایط هوای آلوده گفت: در شرایطی که غلظت ذرات کمتر از ۵/۲ میکرون از حد مجاز بیشتر می‌شود و هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد، هیچ یک از ماسک‌های معمولی تاثیری در جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار ندارند.

در داخل ساختمان آلودگی ایجاد نکنید

در این راستا، رییس مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت اعلام کرد: کیفیت هوای تهران همچنان در وضعیت ناسالم قرار دارد و در این شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم ندافی گفت: بر اساس آخرین گزارشی که دیروز ارسال شده است، شاخص کیفیت هوا به‌طور میانگین برای ذرات معلق با قطر کوچک‌تر یا مساوی ۵/۲ میکرون (PM۲/۵) ۱۶۲ و حداکثر مقدار آن در بین همه ایستگاه‌ها ۲۱۲ است که در این شرایط کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار دارد. وی توصیه کرد: در این شرایط مسابقات ورزشی که مستلزم فعالیت شدید بدنی است انجام نشود.

ندافی در ادامه به شهروندان توصیه کرد: مردم با مصرف میوه‌ها و سبزی‌های حاوی مواد آنتی اکسیدان به حفظ سلامت خود کمک کنند و در منازل استفاده از شومینه و اجاق گاز را به حداقل برسانند تا آلودگی کمتری در داخل ساختمان ایجاد شود.

هشدار به جانبازان شیمیایی تهران

در این شرایط، دکتر جعفر اصلانی فوق تخصص ریه و فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله‌(عج) شرایط آلودگی هوای تهران برای جانبازان شیمیایی را بسیار خطرناک عنوان کرد و افزود: مصدومان شیمیایی تحریک پذیری بالایی دارند و آلودگی هوا موجب بروز مشکلاتی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه و سرفه‌های زیاد برای آنها می‌شود. وی افزود: توصیه می‌شود جانبازان شیمیایی؛ داروهای خود را منظم مصرف کنند، از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند، از لبنیات بیشتر استفاده کنند و میوه‌های تازه مصرف کنند.

هنوز در وضعیت هشداریم

علاوه بر این، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا در تمامی نقاط تهران در شرایط ناسالم است، گفت: آلودگی هوا با وجود تعطیلی مدارس و ادارات کاهش چندانی نداشته است و تنها از ۱۶۴ (PSI)به ۱۶۲ رسیده است.

یوسف رشیدی با بیان این مطلب گفت: تمهیدات اندیشیده شده برای کاهش کنترل آلودگی هوا در این شرایط تنها توانسته از افزایش آلودگی جلوگیری کند، اما وضعیت هوای تهران در شرایط هشدار است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر «شهر ری» آلوده‌ترین منطقه تهران و در وضعیت بسیار ناسالم است، گفت: تمامی نقاط تهران شرایط مشابهی دارند و نمی‌توان گفت شمال پایتخت هوای مناسب‌تری نسبت به جنوب آن دارد. رشیدی ادامه داد: شادآباد، تهرانسر، پارک رازی، میدان سوهانک، میدان امام (ره) از دیگر مناطقی پایتخت هستند که شاخص آلودگی بسیار بالایی دارند.

ابرهای آلوده بر فراز تهران / عکس: جام جم آنلاین