دنیای اقتصاد - نمایندگان مجلس در اعتراض به ضعف عملکرد محمد عباسی در حوزه جوانان، به وزیر ورزش و جوانان کارت زرد دادند. عباسی دیروز برای پاسخ به سوال احمدرضا دستغیب، نماینده شیراز به مجلس رفته بود؛ اما نتوانست نمایندگان را پیرامون عملکرد خود در اجرای فصول مرتبط با جوانان در برنامه پنجم توسعه قانع کند. به این ترتیب، او نخستین کارت زرد خود را از نمایندگان دریافت کرد؛ بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، چنانچه یک وزیر در طول دوره مجلس سه بار از نمایندگان کارت زرد دریافت کند، در مسیر استیضاح قرار می‌گیرد. هرچند در همین مجلس عباسی پیش‌تر یک بار تا پای استیضاح رفته است. بی‌توجهی عباسی به «حوزه جوانان» کار دستش داد

کارت زرد مجلس به وزیر ورزش و جوانان

دنیای‌اقتصاد- محمد عباسی وزیر ورزش روز گذشته اولین کارت زرد را از نمایندگان مجلس برای عدم اجرای تکالیف برنامه پنجم توسعه کشور در ارتباط با حوزه جوانان گرفت. مجلس نهم پیش از این یک کارت زرد هم به سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی داده بود و این دومین کارت زرد مجلس نهم به کابینه محمود احمدی‌نژاد بود.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که تعداد کارت زرد یک وزیر در یک دوره مجلس به عدد ۳ برسد، زمینه استیضاح وزیر مربوطه فراهم می‌شود.

دفاع عباسی از عملکردش

بخشی از جلسه علنی روز گذشته مجلس به بررسی سوال نماینده شیراز مبنی بر دلایل عدم اجرای تکالیف برنامه پنجم توسعه در ارتباط با حوزه جوانان، از وزیر ورزش و جوانان، اختصاص داشت. این سوال که پیش از این در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شده بود به دلیل قانع نشدن نماینده سوال‌کننده مجددا در صحن علنی مطرح شد. محمدعباسی وزیر ورزش و جوانان با حضور در جلسه علنی روز گذشته مجلس، با بیان اینکه سرافرازترین دوره ورزش را در طول تاریخ ایران داشتیم، افزود:سازمان ملی جوانان پیش از ادغام با وزارت ورزش و جوانان یک کار ستادی انجام می‌داد و وزارت ورزش و جوانان طبق قانون برنامه پنجم توسعه یک وظیفه هماهنگ‌کننده و نظارت بر فعالیت‌هایی که دستگاه‌های دیگر باید انجام دهند، برعهده دارد.

وی ادامه داد: در قانون نوشته شده که دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی ذی‌ربط یعنی دستگاه‌هایی که از بودجه دولت استفاده می‌کنند ضمن ایجاد برنامه ساماندهی امور جوانان باید ذیل بودجه سنواتی خود، اعتباراتی را برای حوزه جوانان پیش‌بینی کنند و اختصاص دهند؛ یعنی همه دستگاه‌ها متولی و موظف در این زمینه هستند. عباسی تصریح کرد: علاوه بر آنچه از این مساله و سایر بندهای دیگر قانون، برای دستگاه‌ها ارسال کردیم، باید بگویم این کار انجام شده و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه حوزه جوانان یکی از مسائل مهم وزارتخانه است، با طرح این سوال که چرا حوزه جوانان پا به پای ورزش پیش نمی‌رود؟ اظهارکرد: دلیل آن این است که حوزه ورزش از پیشینه طولانی برخوردار بوده اما حوزه جوانان بسیار نوپا و جدید است و البته این دو حوزه با یکدیگر قابل مقایسه نیستند.

وی افزود: در قانون برنامه پنجم وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است که در امور جوانان با دستگاه‌های اجرایی همکاری داشته باشد البته ما می‌پذیریم که در ارائه لایحه تاخیر داشته‌ایم و من عقیده دارم نباید کاری با عجله انجام داد و نیاز به کار کارشناسی زیاد است در ضمن آیین‌نامه‌های بسیاری از قوانین هنوز تصویب نشده است و ناگفته نماند که تنها وزیر ورزش و جوانان نباید مورد سوال قرار گیرد که بر مبنای ماده ۴۱ برنامه پنجم، دستگا‌ه‌های دیگر نیز باید پاسخگو باشند.

عباسی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۷۰ جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان در استان‌ها برگزار شده و ما راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی عفاف و حجاب را در دستور کار داشتیم که اتفاق افتاد و باید بگویم آنچه وظیفه ستادی وزارت ورزش و جوانان بوده، کاملا تحقق یافته است.

وی گفت: نیازهای اجتماعی جوانان دغدغه ما هم هست و البته همه دستگاه‌ها وظیفه دارند که به امور جوانان بپردازند.

بعد از ۳۰ سال هنوز باید سند تدوین کنیم؟

دستغیب نماینده شیراز نیز در بیان توضیحاتی درباره سوالش از وزیر ورزش و جوانان، گفت: ما این موضوع را یک فرصت می‌دانیم که مساله حوزه جوانان مطرح و طبق قانون موضوع توسط مسوولان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه جوانان نقطه امید در کشور به حساب می‌آ‌یند، تصریح کرد: ما شاهد بودیم در دهه‌های گذشته، چه ظرفیت بالایی در نیروی جوان ما وجود داشت و باید بدانیم جوانان چالش نیستند بلکه یک فرصت هستند اما باید نهایت برنامه‌ریزی را برای آنان در نظر بگیریم. به گفته وی، تاکنون ۳ دهه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، آیا باز هم باید سند تدوین کنیم و آیا این اسناد برای خاک خوردن است و نباید اجرایی شود؟!

دستغیب با تاکید بر اینکه خوب بود آقای وزیر در مجلس گزارشی ارائه می‌داد، گفت: اگر مجلس هم در وظایفش کوتاهی کرده باشد باید مورد مواخذه قرار گیرد و بحث ما این است که ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در کشور جدی گرفته شود و باید وقتی نمایندگان مجلس به حوزه‌های انتخابیه‌شان می‌روند و جوانان به آنان مراجعه می‌کنند، بدانند که چه برنامه‌ای برای قشر جوان کشور دارند.

وی با بیان اینکه ما قبول داریم موازی کاری انجام می‌شود، گفت: تعامل مثبت و موثر با نیروی بسیج که بخش قابل توجهی از جوانان کشور را شامل می‌شود، موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. دستغیب در پایان اعلام کرد که از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع نشده است و خواستار رای‌گیری از صحن علنی مجلس شد. نمایندگان نیز با ۶۶ رای موافق در مقابل ۱۲۴ رای مخالف اعلام کردند که از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع نشده‌اند و به این ترتیب اولین کارت زرد مجلس به عباسی داده شد.