جریان عادی‌سازی نقش‌بر‌آب شد

 رئیسی در این گفت‌وگوی یک‌ساعته که شامگاه چهارشنبه صورت گرفت، با تاکید بر اینکه جریان عادی‌سازی روابط کاملا نقش بر آب شد، گفت: امروز در دنیا هیچ کشوری از ترس ملت خودش جرأت نمی‌کند بگوید رابطه ما با رژیم صهیونیستی برقرار یا عادی است. وی افزود: اصلا فضا به حدی ضد صهیونیستی، ضد ظلم و پیگیر عدالت‌خواهی و حق‌خواهی شده که جرات نمی‌کنند از این موضوع حرفی بزنند و تازه اگر دستشان برسد، خواهند گفت ما نبودیم که آن روز روابط را عادی‌سازی کردیم و مثل اینکه یکی دیگر بود که این کار را کرد؛ از بس جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نفرت ایجاد کرده و معادلات را به‌هم ریخته است. وی افزود: از طرف دیگر امروز جرات و جسارت اعلام علنی برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در میان کشورهای منطقه از بین رفته و حتم بدانید این تغییر معادلات در منطقه و جهان، وضعیت رژیم صهیونیستی را به کلی دگرگون خواهد کرد. معتقدیم امروز روند عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی کاملا به حاشیه رفته و پرونده آن بسته شده است. رئیسی در ادامه با بیان اینکه جریان حامی فلسطین برای آزادی قدس به هدف نزدیک‌تر شده است، تاکید کرد: ما بارها اعلام کردیم که گروه‌های مقاومت از ما دستور نمی‌گیرند، خودشان تحلیل دارند، تشخیص دارند، تصمیم می‌گیرند و به تصمیم خود عمل می‌کنند.

 دلایل طوفان‌الاقصی

رئیسی در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فکر می‌کنید این عملیات در ۷اکتبر شروع شد، یعنی در همان لحظه پدید آمد، یا اینکه اسباب و دلایلی مرتبط با رنج ملت فلسطین در طول بیش از ۷۵ سال اشغالگری و تروریسم صهیونیستی داشت، گفت: طوفان‌الاقصی، به لحاظ گستره کار، اهمیت موضوع و سطح شکنندگی که از دشمن به نمایش گذاشت، عملیات بسیار مهمی بود. این عملیات هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست و ادعاهای آنها را درباره گنبد آهنین و اینکه جایگاهی نفوذناپذیر دارند، بی‌اعتبار کرد و به‌طور کلی تمام محاسبات دشمن را به هم ریخت. رئیس‌جمهوری گفت: این عملیات برای رژیم صهیونیستی یک شکست حیثیتی بزرگ و تلخ نظامی، امنیتی و اطلاعاتی بود و حقیقتا هیمنه رژیم صهیونیستی را خرد کرد. رئیسی اظهار کرد: درست است که طوفان‌الاقصی عملیات مهمی بود، اما در پاسخ به این سوال که چه چیزی این عملیات را به وجود آورد، باید گفت ظلم‌های رژیم صهیونیستی باعث شکل‌گیری این عملیات بود. یعنی آن همه ظلم، یک عکس‌العمل و واکنشی دارد و آنچه انجام شد، واکنشی نسبت به این ظلم‌ها بود، ولی رژیم صهیونیستی یا بعضی که درست تحلیل نمی‌کنند، می‌خواهند مساله را در رخداد ۷ اکتبر خلاصه کنند و بعد بگویند که رژیم صهیونیستی در مقام دفاع از خودش است.

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه صهیونیست‌ها تحمل ایستادگی در مقابل مقاومت را ندارند، گفت: در واقع بعد از رخداد ۷ اکتبر می‌شود گفت رژیم صهیونیستی فروریخت و این آمریکایی‌ها بودند که آمدند آنها را سرپا نگه داشتند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: رژیم صهیونیستی فرو ریخت؛ شکست صهیونیست‌ها در هفتم اکتبر، شکست بسیار سختی بود، لذا آمریکایی‌ها احساس کردند باید بیایند مداخله کنند، احساس کردند باید با تسلیحات، پول، رسانه، تبلیغات گسترده و جنگ روانی فضا را به دست بگیرند.

فضای ضد صهیونیستی در تمام عالم

رئیسی در ادامه گفت: اگر بخواهیم حرکتی را که رژیم صهیونیستی تا امروز انجام داد، ارزیابی کنیم، باید گفت آنها موفقیتی کسب نکردند. کشتن زنان و کودکان یک فضای ضد صهیونیستی در تمام عالم ایجاد کرده که مسبوق به سابقه نبوده است؛ یعنی امروز فضای نفرت نسبت به رژیم صهیونیستی و حامیان او در دنیا فوق‌العاده شده و این فضایی که پیش آمده بی‌نظیر است.

 فلسطین، مساله اول همه جهان شد

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌هایی که در این جنگ داده شده، با نتایجی که حاصل می‌شود یا امید است که حاصل بشود، تناسبی دارد، گفت: موضوع مقاومت برای فلسطین و آزادی قدس شریف موضوعی است مربوط به امت اسلامی و خط مقدم این قضیه فلسطینی‌ها هستند. فلسطینی‌ها ۷۵ سال است که مقاومت می‌کنند، ابتکار عمل در میدان امروز دست مجاهدان فلسطینی است.وی افزود: دیروز با سرگرم کردن فلسطینیان یا سرگرم کردن کشورهای اسلامی یا سرگرم کردن دنیا به قراردادهای مختلفی مثل قرارداد کمپ دیوید، قرارداد شرم‌الشیخ و قرارداد اسلو، دنبال این بودند که مساله فلسطین را از اذهان دور کنند و از اولویت بیندازند، اما نتوانستند. تلاش کردند با موضوع جدید عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه و عربی و اسلامی، اهمیت موضوع فلسطین را از بین ببرند تا موضوع آزادی قدس شریف در حاشیه قرار بگیرد و دیگر آزادی قدس مساله اصلی جهان اسلام نباشد. شما در این قضیه دیدید که جریان عادی‌سازی روابط کاملا نقش بر آب شد.

رئیسی در ادامه در پاسخ به سوال فوق گفت: مگر می‌شود که یک رژیم اشغالگر جعلی بیاید در یک سرزمینی ۷۵ سال ظالمانه بماند و بعد از همه این رشادت‌ها، شجاعت‌ها، مقاومت‌ها و شهادت‌ها مساله فلسطین به حاشیه برود. عملیات طوفان‌الاقصی، تمام این معادلات را به‌هم ریخت و قضیه فلسطین نه فقط مساله اول جهان اسلام، بلکه مساله اول همه جهان شد و امروز مظلومیت فلسطینیان بیداری عمومی در جهان ایجاد کرده و حق‌خواهی و عدالت‌خواهی مساله جهانی شده و این مساله‌ای نیست که بشود آن را به حاشیه راند.

 ضرورت باز شدن راه‌های کمک‌رسانی

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌براینکه رژیم صهیونیستی به اعتبار حمایتی که از آمریکا و غرب دریافت می‌کند، به دنبال نابودی حماس، نابود کردن تونل‌ها و تغییر دموگرافی غزه بعد از جنگ است، موضع کشورهای اسلامی و پیشاپیش آن جمهوری اسلامی ایران در خصوص این تحولات و صداهایی که از گوشه و کنار جهان بلند می‌شود، چیست، گفت: ضرورت امروز قطعا، قطع بمباران مردم مظلوم و مقتدر غزه است. نیاز امروز حتما باز شدن راه‌های کمک‌رسانی به مردم غزه است. نیاز قطعی امروز رفع محاصره مردم غزه است.

رئیسی با طرح این سوال که چرا آمریکایی‌ها و چند کشور غربی جلوی پیشنهادها برای آتش‌بس را با حق وتو در شورای امنیت می‌گیرند، گفت: احساس آنها این است که شکست رژیم صهیونیستی قطعی خواهد بود، یعنی احساس می‌کنند این رژیم دستاوردی نداشته و الان دنبال این هستند که دستاوردی برای او درست کنند. رئیسی افزود: دولت نتانیاهو دنبال تداوم جنگ است چون فکر می‌کند ادامه این قضایا، موجب نجات اوست. اینها در درون رژیم صهیونیستی تحت فشار خانواده اسرا، فشار خودِ ارتش و بی‌روحیه بودن ارتش و تحت فشار افکار عمومی جهان هستند. همچنین تحت فشار کشورهایی هستند که به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی پاسخی در مقابل ملت‌های خود ندارند.

 راهکار ایران برای آتش‌بس

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که ابتکار شما برای آتش‌بس چیست نیز گفت: ما با کشورهای مختلفی در تماس هستیم و تلاش ما این است که با تماس‌هایی که با کشورهای اسلامی و جهان داریم، موضوع آتش‌بس یا موضوع پایان حملات رژیم صهیونیستی را دنبال کنیم و تاکنون هم دنبال کردیم.

رئیسی افزود: پیوندی که مردم مقاوم فلسطین و نیروهای مقاومت در سراسر عالم اسلام با جمهوری اسلامی دارند یک پیوند قلبی و راهبردی است به این معنی که همه ما به دفاع از فلسطین و دفاع از حق و عدالت معتقدیم. بنابراین حتی بعضی از روسای کشورها، چون این حق را همه می‌پذیرند، وقتی با ما خلوت می‌کنند یا در جلسه خصوصی هستند، می‌گویند حق با شماست. می‌گویند این حرف‌هایی که شما به‌طور شفاف می‌زنید، همه درست است، اما از ما نخواهید که این‌طور شفاف مثل شما حرف‌ها را بیان کنیم، این قدرتی است که جمهوری اسلامی در بیان حق و حقیقت دارد و این هم به برکت انقلاب اسلامی است. ما پیگیری‌های خودمان را داریم. همچنانی که تاکنون همواره گفته‌ایم حامی مقاومت هستیم، باز هم می‌گوییم.

 کوچاندن مردم غزه امکان ندارد

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که رژیم صهیونیستی به دنبال کوچاندن اجباری مردم غزه هستند می‌خواهند بعد از بیرون کردن مقاومت فلسطین، اداره غزه را به دست بگیرند، به نظر شما این شدنی است، گفت: کوچاندن مردم غزه امکان ندارد و صهیونیست‌ها موفق نخواهند شد. مردم غزه مردمی مقاوم و استوار هستند، درست است برایشان زحمت زیادی ایجاد شده، اما امکان اینکه صهیونیست‌ها بتوانند غزه را به دست بگیرند وجود ندارد. آنها فکر می‌کردند کرانه باختری به نحوی تحت سیطره خودشان است، اما آیا این‌طور بود؟ وی افزود: آنها به دنبال این هستند که با یک نقشه‌ای یا اهالی غزه را در همان منطقه نگه دارند و حکومت مورد نظر خودشان را که تحت سلطه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست، آنجا مسلط کنند یا مردم را به اطراف کوچ دهند، اما هیچ کدام از این نقشه‌ها موفق نخواهد شد. فکر می‌کنند که می‌توانند مقاومت را از بین ببرند، اما موفق نخواهند شد.

 تاثیر تغییر معادلات بر رژیم  صهیونیستی

رئیس‌جمهوری درباره تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی طوفان‌الاقصی از جمله بر روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه گفت: از جمله تاثیرات منطقه‌ای این عملیات اجماع‌سازی در کشورهای اسلامی برای احقاق حقوق ملت فلسطین و جلوگیری از ظلم و تجاوز و اشغالگری صهیونیست‌هاست. ممکن است هر کسی راهکاری در این زمینه داشته باشد، اما در کلیت موضوع و همچنین اذعان به اشغالگری، نژادپرستی، جنایتکاری و کودک‌کشی صهیونیست‌ها اجماع ایجاد شده و این رژیم در نگاه ملت‌ها رژیم منفوری است، حتی اگر دولت‌هایشان جرات اعتراف به این واقعیت را نداشته باشند. رئیسی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از عملیات محور مقاومت خصوصا عملیاتی که در باب‌المندب در حمایت از مردم غزه انجام شد، گفت: گروه‌های مقاومت در جای‌جای منطقه با تشخیص و با احساس وظیفه خودشان عمل می‌کنند و همان‌گونه که پیش‌تر هشدار داده‌ایم اگر این جنایات متوقف نشود و این ظلم‌ها ادامه پیدا کند حتما گروه‌های مقاومت با احساس مسوولیتی که دارند دست به کار خواهند شد‌.