شاکله لایحه بودجه را تغییر ندهید

لایحه عفاف و حجاب

اما بخش دیگری از سخنان روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب اختصاص داشت. هادی طحان‌نظیف پیش‌تر در روز دوم آبان ماه با برشمردن ایرادات این شورا به لایحه حجاب، از برگشت این لایحه به مجلس به دلیل ابهامات خبر داده بود. به دنبال آن اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ایرادات شورای نگهبان در لایحه عفاف و حجاب را بررسی و رفع کردند. به دنبال آن روز ۲۶آبان ماه، رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که خواستار ارسال هر چه سریع‌تر گزارش رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه عفاف و حجاب به شورا شده بود، گفت که هنوز گزارش رفع ایرادات شورای نگهبان در لایحه عفاف و حجاب به دست وی نرسیده است و این موضوع را با اولویت دنبال می‌کنیم.

در همین راستا روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که با ایراداتی که پیش‌تر از سوی بنده عنوان شده بود، مواجه شد، گفت: هنوز لایحه عفاف و حجاب را در مرحله دوم دریافت نکرده‌ایم. با این حال روز گذشته جزئیات بیشتری از دلایل بازگرداندن این لایحه به مجلس از سوی شورای نگهبان منتشر شد. پیش از این شورای نگهبان از روشن نبودن مرزهای ضوابط مصوبه در برخی موارد، عدم تعریف برخی تعابیر و اصطلاحات تفسیر بردار، ابهام در نسبت برخی از احکام مصوبه با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مغایرت برخی مواد با اصل ۷۵ قانون اساسی به جهت افزایش هزینه‌های عمومی یا کاهش درآمدهای عمومی بدون پیش‌بینی طریق تامین یا جبران آن به عنوان ابهامات موجود یاد کرده بود.

روز گذشته اما جزئیات دلایل رد این لایحه از سوی شورای نگهبان از سوی «ایلنا» منتشر شد که باید پس از رفع ابهام درمورد آنها اظهارنظر شود‌. منظور از مفهوم «حریم خصوصی»، عبارت «که منجر به برهم‌زدن آرامش زن و مرد در خانواده، گسترش طلاق و آسیب‌های اجتماعی و کاهش ارزش خانواده شود»، منظور از «اقلام مرتبط با عفاف و حجاب و ملزومات آن» به جهت روشن‌نبودن مصادیق آن، مفهوم «بی‌عفتی» مذکور در بند ۵ و سایر مواد این مصوبه، با توجه به عدم تعریف و روشن نبودن تفاوت مصادیق آن با عناوین مشابه مذکور، بخشی از مواردی بود که در این مصوبه به عنوان موارد ابهام‌دار مطرح شد که پس از رفع ابهام درمورد آنها اظهارنظر خواهد شد.

نظر شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت‌ها

هادی طحان‌نظیف در ادامه سخنانش به افرادی که خواستار ردصلاحیت روحانی شدند، پاسخ داد. وی درباره موضع شورای نگهبان نسبت به طرح اظهاراتی درباره کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان از سوی برخی رسانه‌ها و افراد وابسته به گروه‌های خاصی از جریانات سیاسی کشور درباره بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات تاکید کرد: شورای نگهبان توصیه‌پذیر نیست و به دنبال انجام وظیفه قانونی خود است. به گزارش «ایسنا»، وی درباره طرح اظهاراتی از سوی برخی افراد درباره رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: فعلا ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان رهبری انجام شده است و بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات نیز در صلاحیت فقهای این شورا است و هنوز وارد بررسی صلاحیت‌های این مجلس نشده‌ایم.