کارکنان ستادی وزارت نفت مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری شدند

دنیای اقتصاد- مجلس با تصویب ماده ۱۰ طرح «وظایف و اختیارات وزارت نفت» مصوب کرد که حقوق و مزایای ویژه تنها برای شاغلان واحدهای عملیاتی و تخصصی وزارت نفت در نظر گرفته شود. نمایندگان همچنین در قالب این طرح اختیارات تازه‌ای را در زمینه واگذاری و اجرای طرح‌های نفتی به وزیر نفت محول کردند. نمایندگان مجلس در جلسه علنی روزگذشته در ادامه بررسی طرح قانونی وظایف و اختیارات وزارت نفت، برخی مواد این طرح را تصویب کردند. براین اساس مصوب شد که نظام‌های اداری و استخدامی و پرداخت حقوق و مزایای آن دسته از کارکنان شرکت‌های تابعه وزارت نفت که در واحدهای عملیاتی و تخصصی شاغل هستند، تابع آیین‌نامه خاصی باشد که بدون الزام به رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری و با پیشنهاد وزارت نفت و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور حداکثر ظرف ۶ ماه پس از لازم ‌الاجرا شدن این قانون، به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

این ماده در حالی تصویب شد که قبل از اصلاحات یادشده، معافیت از رعایت قانون مدیریت خدمات کشوری را شامل حال همه کارکنان ستادی و غیرستادی وزارت نفت نیز می‌دانست که این بخش با نظر مجلس حذف شد.

اختیارات تازه وزیر

بر اساس مصوبه مجلس همچنین، واگذاری و اجرای طرح‌های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز «با تایید وزیر نفت» و فقط با رعایت آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران از شمول قانون برگزاری مناقصات مستثنی شدند. در ادامه مصوبه نمایندگان در این باره آمده است: در اجرای این ماده تعیین حداقل سهم ارزش کار طرف ایرانی موضوع ماده ۳ قانون حداکثر استفاده از توان مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب ۱۲/۱۲/۱۳۷۵ بر عهده وزیر نفت است. بر این اساس، ترخیص کالاها و ماشین‌آلات مربوط به طرح‌های موضوع این ماده از مبادی گمرکی کشور قبل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و حقوق ورودی به هزینه‌های گمرکی، بلافاصله پس از ثبت در مبادی فوق باتعهد ذی‌حسابی و تایید وزیر نفت مجاز است و حقوق متعلقه پس از محاسبه و اعلام به شرکت‌های اصلی تابعه وزارت نفت پرداخت می‌شود. تمدید موارد ورود موقت به روش فوق نیز مجاز است. بر اساس دیگر مصوبه دیروز مجلس وزیر نفت به عضویت شورای اقتصاد هم درآمد. نمایندگان مجلس همچنین با تامین و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول وزارت نفت به صورت بلاعوض مخالفت کردند.

لاریجانی: وابستگی بودجه ۹۱ به نفت کم شود

رییس مجلس با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در بازدید از بخش‌های پژوهشی وزارت نفت، از کمیسیون‌های تخصصی خصوصا کمیسیون تلفیق بودجه ۹۱ خواست: همان‌طور که در برنامه پنجم توسعه قید شده است با توجه به تذکرات روشن رهبر معظم انقلاب، در بودجه سال آینده این نگاه را محقق کنند و کاهش بودجه جاری از نفت را ملموس کنند تا در افق ۵ ساله کشور از وابستگی بودجه جاری به نفت نجات یابیم. علی لاریجانی روز گذشته در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس افزود: بازدید اثر گذار رهبری، بار دیگر توجه همگان را به این سیاست عمیق جلب کرد که اتکاء به نفت در نظام بودجه ریزی، سیاست منفعلانه و غیر عقلانی است و باید با تدابیر انقلابی نفت از سبد بودجه جاری کشور جدا شود و به سرمایه تبدیل شود.