برنامه‌ای هدفمند برای حمل‌ونقل و ترافیک تهران

عکس:آکوسالمی

نشست فوق‌العاده معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور با حضور جمعی از مدیران ارشد اجرایی به میزبانی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این نشست کاری که به دعوت دبیرخانه کلانشهرهای کشور انجام شد و نمایندگان دولت و نیروی انتظامی نیز در آن شرکت داشتند، آمادگی کلانشهرها برای استقبال از مسافران تابستانی و مسائل و مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ کشور به ویژه در ارتباط با ماده ۹ قانون مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش،معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این جلسه ضرورت اجرای اصل ۴۴ در حوزه شهرها را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: این اصل بر توانمندسازی نهادهای عمومی غیر دولتی مانند شهرداری‌ها تاکید دارد و مدیریت‌ها به عنوان مصادیق این نهادها باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

مهندس تشکری‌هاشمی مشکلات ناشی از کمبود جایگاه‌های سوخت CNG و اشکالاتی که جایگاه‌های موجود دارند را مشکل مشترک کلان‌شهرها اعلام کرد و افزود: این اشکال با وضع سهمیه‌بندی جدید سوخت برای تاکسی‌ها مضاعف شده و باید تدبیر جدی برای آن اندیشیده شود.

وی ضرورت دریافت نظرات اصلاحی معاونان ترافیک کلان شهرها در تهیه و تدوین مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: بدون تردید اعمال نظرات کارشناسی مدیران کلان‌شهرها که از نزدیک با اجرای قوانین شهری سر و کار دارند، متضمن توفیق این قانون در شهرها خواهد بود.

معاون شهردار تهران راه حل کاهش استفاده از نیروهای راهنمایی و رانندگی در سطح شهر را به کارگیری ابزارها و امکانات هوشمند کنترل ترافیک عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری تهران در حال جایگزینی منابع انسانی از طریق استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری به جای سامانه‌های سخت‌افزاری در کنترل ترافیک است.

مهندس تشکری‌ هاشمی با تاکید بر ضرورت توجه به حمل‌ونقل شهری در کلانشهرها به عنوان یکی از حساس‌ترین حوزه‌های مدیریتی، خاطرنشان کرد: شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی از آسیب‌پذیرترین بخش‌های خدماتی است و ارائه خدمات مناسب در این بخش اهتمام همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر آن که تنها دغدغه مردم نرخ بلیت اتوبوس نیست، گفت: شهروندان از ما عزت، احترام، خدمات بهتر و با کیفیت‌تر می‌خواهند، اما خیلی‌ها این مساله مهم را فراموش کرده‌اند.

مهندس سید جعفر تشکری‌ هاشمی اظهار کرد: وقتی در مورد حمل‌ونقل عمومی صحبت می‌شود، خیلی‌ها تصور می‌کنند تنها نکته مهم پایین نگه‌داشتن هزینه خدمات است، اما کسی به کیفیت وسایل نقلیه عمومی، نحوه خدمات‌رسانی و وضعیت شهروندان توجه ندارد،در حالی که برای مردم عزت، احترام، خدمات بهتر و با کیفیت‌تر اهمیت دارد.

وی با بیان آنکه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با برنامه‌ریزی مدون و براساس یک هدف روشن و مشخص پیش می‌رود، تصریح کرد: در هر قدمی که بر می‌داریم به درستی می‌دانیم در چه راهی هستیم، به کجا می‌رویم و چه طور باید به هدفمان برسیم.معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه خصوصی سازی و تمرکز زدایی در بخش‌های مختلف این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی مدون حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در طرح جامع حمل‌ونقل تبلور یافته که چشم‌انداز و افق روشن آینده ترافیک شهرمان را به ما نشان می‌دهد.

وی همچنین در مورد بخش‌های مختلف حوزه حمل‌ونقل و ترافیک گفت: تمام فعالیت‌های حمل‌ونقلی در حوزه مناطق بر عهده معاونان حمل‌ونقل و ترافیک مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است و سازمان‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک کارهای ستادی را بر عهده دارند.

مهندس تشکری ‌هاشمی ادامه داد: سازمان حمل‌ونقل و ترافیک، سازمان تاکسیرانی و شرکت واحد اتوبوسرانی نباید وارد مباحث صفی شوند و در واقع مسوولیت آنها برنامه‌ریزی، نظارت، کنترل، تامین منابع و هدایت است، در مقابل معاونین مناطق باید به همه مسائل ترافیکی منطقه خود از وضعیت تابلوهای راهنمایی و رانندگی گرفته تا ساماندهی خطوط تاکسی و اتوبوس نظارت و اقدام به رفع مشکلات کنند.

وی با تاکید بر آن که در راستای تحقق این امر مهم معاونین مناطق باید به طور مداوم در سطح مناطق حضور داشته باشند، گفت: معاونینی که بخواهند در دفتر کارشان بنشینند،نمی‌توانند مشکلات و معضلات منطقه را شناسایی کنند و انتظار ما از معاونین حمل‌ونقل و ترافیک مناطق این است که به تک‌تک مشکلات منطقه واقف باشند و بر روند اجرای پروژه‌ها و رفع مشکلات نظارت کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان آنکه بودجه حمل‌ونقل و ترافیک امسال ۳ برابر سال‌های گذشته شده است، گفت: معاونین حمل‌ونقل و ترافیک مناطق باید به بهترین نحو از این بودجه برای رفع معضلات ترافیکی استفاده کنند و ما باید در مقابل حوزه‌ای که بودجه‌اش حدود یک سوم بودجه کل شهرداری است به مردم پاسخگو باشیم.

مهندس تشکری‌ هاشمی با بیان آنکه خصوصی سازی در اتوبوسرانی و تاکسیرانی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که کمتر به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: زمانی که ۷هزار اتوبوس عملیاتی و غیر عملیاتی در تهران داشتیم ۱۶هزار پرسنل در شرکت واحد خدمات رسانی می‌کردند یعنی به ازای هر اتوبوس ۳/۲ نیروی انسانی وجود داشت، هنگامی که هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی واگذار شد تا به مردم خدمات رسانی کنند کسی توجه نکرد که به ازای این تعداد اتوبوس باید بیش از سه هزار و ۲۰۰ نیروی انسانی و ۵۰میلیارد تومان به بودجه شرکت واحد اضافه می‌شد که با واگذاری این اتوبوس‌ها به بخش خصوصی علاوه بر عملکرد مطلوب مدیریت لازم بر منابع نیز صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در کنار ناحیه محوری و تمرکز زدایی در مدیریت، خصوصی سازی، ارتقای کیفیت ناوگان و خدمات رسانی در دستور کار است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته گام به گام تا هدف پیش خواهیم رفت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک با تاکید بر آنکه باید مدیریتی علمی جایگزین مدیریت منسوخ گذشته شود، گفت: ما برای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران برنامه‌ای هدفمند و دقیق داریم که با حمایت شهرداری و شهردار تهران قدم به قدم این برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم.

او افزود: شهر تهران امروز می‌داند به کجا می‌رود و هر قدم که برمی‌داریم قطعه‌ای از یک پازل طراحی شده است که چشم‌انداز حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران را طی سال‌های آینده مشخص می‌کند و حاصل تلاش تعداد زیادی از کارشناسان و صاحبنظران به حساب می‌آید.

وی با بیان آنکه خدمت رسانی بی‌منت و با کیفیت به مردم و اولویت دادن به حمل‌ونقل عمومی در برنامه ریزی‌های شهر اصل و ملاک قرار دارد، افزود: روزی که می‌خواستیم سامانه اتوبوسرانی تندرو را راه‌اندازی کنیم، خیلی‌ها می‌گفتند اجازه این کار را نمی‌دهیم و اصل این طرح را قبول نداریم و حتی سنگ‌اندازی‌هایی صورت گرفت، اما امروز می‌بینیم که تعداد زیادی از شهروندان همه روزه از اتوبوس‌های BRT استفاده می‌کنند و این وسیله را برمی‌گزینند.