دنیای اقتصاد - به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، ایران در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به کشورهای 1+5 تحویل داده، ارائه «پاسخی روشن» به بسته پیشنهادی غرب را به رفع ابهام‌های خود در مورد نظرات طرف مقابل مشروط کرده است؛ به گزارش خبرگزاری رویترز، مسوولان دیپلماسی ایران در نامه خود نوشته‌اند:ایران آماده است، در اولین زمان ممکن به پیشنهادهای شما «پاسخی روشن» دهد؛ اما هم‌زمان ما انتظار دریافت «پاسخ روشن» شما به سوالات و ابهام‌های خود را داریم. در ادامه این نامه تصریح شده است: چنین اقدامی در رفع ابهام متقابل می‌تواند راه را برای به جریان انداختن یک فرآیند مذاکراتی سریع و شفاف با چشم‌اندازی روشن هموار کند.

رویترز منتشر کرد
شرط ایران برای پاسخ به بسته گروه 1+5
دنیای اقتصاد - به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، ایران در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به کشورهای ۱+۵ تحویل داده، ارائه «پاسخی روشن» به بسته پیشنهادی غرب را به رفع ابهام‌های خود در مورد نظرات طرف مقابل مشروط کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، مسوولان دیپلماسی ایران در نامه خود نوشته‌اند:
ایران آماده است، در اولین زمان ممکن به پیشنهادهای شما «پاسخی روشن» دهد؛ اما هم‌زمان ما انتظار دریافت «پاسخ روشن» شما به سوالات و ابهام‌های خود را داریم.
در ادامه این نامه تصریح شده است: چنین اقدامی در رفع ابهام متقابل می‌تواند راه را برای به جریان انداختن یک فرآیند مذاکراتی سریع و شفاف با چشم‌اندازی روشن هموار کند.
یک منبع اتحادیه اروپایی نیز اعلام کرد: ایران طی نامه‌ای وعده داد پیشنهاد ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای را پس از دریافت شفاف‌سازی‌های لازم از سوی این گروه پاسخ می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، این منبع اتحادیه اروپایی خاطرنشان کرد که تهران از شش کشور عضو گروه 1+5 متشکل از انگلیس، آمریکا، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان خواست پاسخی شفاف به پرسش‌های ایران در زمینه هسته‌ای ارائه دهد.
این منبع خطاب به خبرگزاری فرانسه افزود: مقام‌های ایرانی می‌گویند یک پاسخ وجود خواهد داشت، اما شفاف‌سازی بر سر نکات معینی از این پیشنهاد ضروری است.
بنابر این گزارش، ایران ارائه پاسخ قطعی خود را به شفاف‌سازی گروه 1+5 در زمینه پرسش‌های جمهوری‌ اسلامی منوط می‌داند.
براساس این گزارش، گزیده نامه یک صفحه‌ای ایران به مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپایی از آمادگی ایران برای ارائه پاسخ روشن به پیشنهاد گروه ۱+۵ در زودترین زمان ممکن حکایت دارد.
خبرگزاری انگلیسی رویترز، با انتشار این خبر تلاش کرد، اینگونه جلوه دهد که ایران پاسخ روشنی به مشوق‌های قدرت‌های جهانی نداده است و تنها در نامه خود گفته به زودی به این پیشنهاد پاسخ می‌دهد.
در نامه ایران همچنین آمده است: تهران با دقت دیدگاه‌های ارائه شده از سوی مقام‌های ۶ کشور در نشست ماه گذشته در ژنو را مدنظر قرار داده است، اما مسائل خاصی وجود دارند که باید روشن شود.
این نامه که به طور رسمی منتشر نشده است، تصریح می‌کند: چنین شفافیت دوجانبه‌ای می‌تواند راه را برای روند مذاکرات سریع و شفاف هموار سازد.
در همین حال، روزنامه فرانسوی لیبراسیون در شماره دیروز خود نوشت: نامه ایران به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تنها یک «پیام» بوده است.
این روزنامه در شماره دیروز خود نوشت: نامه روز سه‌شنبه ایران به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، پاسخ این کشور به پیشنهاد گروه شش جانبه در مذاکرات هسته‌ای ایران موسوم به 1+5 نبوده است و تنها پیامی از سوی این کشور به آنها بوده است.
این روزنامه نوشت: به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد با این گونه اقدام‌ها و این نوع پاسخگویی‌ها همه چیز را درباره پرونده هسته‌ای خود در «هاله‌ای از ابهام» نگه دارد و تمایلات درونی خود را تا حد امکان آشکار نسازد.
این در حالی است که مقام‌های آمریکایی سه‌شنبه مدعی شدند: پاسخ ایران به بسته پیشنهادی قابل‌قبول نیست و احتمال دورنمای تحریم‌های جدید را تقویت می‌کند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی در واکنش به نامه سه‌شنبه ایران به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به بیان این ادعاها پرداختند و نامه یک صفحه‌ای جمهوری اسلامی به این مقام اروپایی را پاسخ قطعی تهران به پیشنهاد قدرت‌های جهانی ندانستند.
این مقام‌ها که هدف از ارائه بسته پیشنهادی گروه 1+5 به ایران را حل و فصل مناقشه هسته‌ای عنوان کردند، هشدار دادند که احتمال پیگیری تحریم‌ها و فشارهای جدید بر ضد تهران بیشتر شده است.
پیش از این نیز یک مقام ایرانی سه‌شنبه اظهار کرده بود که ایران به تقاضای گروه ۱+۵ برای توقف برنامه هسته‌ای پاسخ نداده‌ است.
این مقام گفته بود که نامه ایران به سولانا فقط مکتوب‌شده گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه میان این مقام اروپایی با سعید جلیلی، رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای تهران، محسوب می‌شود.
وی همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی هنوز به تقاضاهای گروه ۱+۵ در خصوص پیشنهاد توقف غنی‌سازی اورانیوم در برابر مشوق‌ها پاسخ نداده است.
یک مقام ایرانی نیز به رویترز گفت که این نامه به منزله پاسخ به بسته پیشنهادی نیست و به موضوع توقف در برابر توقف نپرداخته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه فرانسوی لوموند نیز نوشت: ایران روز گذشته بار دیگر به فراخوان غرب مبنی بر ارائه پاسخ نهایی به پیشنهاد همکاری قدرت‌های بزرگ جهان برای حل بن‌بست هسته‌ای این کشور «بی‌اعتنایی» کرد.
این روزنامه تلاش کرد تا تاکید ایران بر حق هسته‌ای خود را با تحریم‌های جدید علیه خود مرتبط کند.
به نوشته این روزنامه فرانسوی، اگر چه سولانا روز گذشته پیام کتبی ایران را دریافت کرد، اما این پیام به هیچ وجه پاسخ ایران به پیشنهاد گروه شش جانبه در مذاکرات هسته‌ای ایران موسوم به گروه ۱+۵ نبوده است.
این روزنامه فرانسوی خاطرنشان کرد: سولانا چهارشنبه درباره «محتوای پیام نامشخص ایران» با نمایندگان گروه 1+5 به مذاکره می‌نشیند. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا ضمن اعلام «کنفرانس تلفنی» روز چهارشنبه اعلام کرد: همانطور که پیشتر گفته بودیم، چنانچه پاسخ «شفافی» از جانب ایران دریافت نکنیم، گزینه دیگری به جز بررسی اقدامات و تدابیر دیگر که همان اعمال تحریم‌های بیشتر خواهند بود، پیش رو نخواهیم داشت.
لوموند تصریح کرد: کشورهای ۱+۵ خواستار آنند که ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درآورد، چرا که آنها مدعی‌اند هدف ایران از این فعالیت‌ها نظامی است و ایران این فعالیت‌ها را برای دستیابی به سلاح اتمی انجام می‌دهد.این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که تنها هدفش از فعالیت‌های هسته‌ای «صلح‌آمیز» تولید برق است. ایران تاکنون با ۳ دوره تحریم اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل مواجه بوده است.
هفته‌نامه آمریکایی تایم‌نیوز طی گزارشی با اشاره به ارسال پیام کتبی ایران برای 1+5 طی روز گذشته نوشت که ایران موضع خود را در زمینه برنامه هسته‌ایش تغییر نخواهد داد.
در گزارش تایم به پیام کتبی ایران که روز گذشته توسط علی‌اصغر خواجی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل به رییس کمیسیون سیاست‌خارجی اتحادیه اروپایی تحویل شد، به عنوان پاسخ ایران به پیشنهاد گروه ۱+۵ اشاره شده و آمده است: ایران روز سه‌شنبه پاسخ خود را به بسته پیشنهادی غرب ارائه کرد که بنا بر گزارش‌‌های به‌دست آمده در آن اشاره‌ای به پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق نشده است.
بر اساس این گزارش، اکبر اعتماد، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در رژیم شاه که اکنون در گروه مخالف حمله نظامی به ایران عضویت دارد، در مصاحبه‌ای با مجله تایم گفت: حل مساله هسته‌ای ایران، منوط به از سرگیری روابط تهران- واشنگتن است.
اما تریتا پارسی، رییس شورای‌ملی ایرانیان آمریکا و آناتول لیون، یک کارشناس آمریکایی طی گزارشی که در روزنامه فرامنطقه‌ای اینترنشنال هرالدتربیون چاپ شد، تاکید کردند که اصرار بر این که ایران از حق هسته‌ای خود عقب‌‌نشینی کند، درخواستی غیرقابل توجیه است.
این دو کارشناس پیشنهاد کردند که قدرت‌های غربی تمام تلاش‌های خود را روی قوانین ان.پی.تی منعطف کنند تا به‌وسیله آن به خوبی بتوان فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای مختلف را کنترل کرد.
اظهارات این دو کارشناس در واقع در اشاره به رژیم صهیونیستی است که ان.‌پی.‌تی را امضا نکرده و اکنون چند صد کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.
در ادامه گزارش تایم آمده است: اعتماد بر این باور است که ان‌.پی.‌تی نقش مهمی را در مسائل هسته‌ای بازی می‌کند. وی همچنین معتقد است که آمریکایی‌ها زمانی که به ان.پی.تی نیاز دارند در مورد آن صحبت می‌کنند و هنگامی که به آن نیازی ندارند، آن را به گوشه‌ای می‌اندازند.
تایم نوشت: ایران کشوری است که ان.‌پی.‌تی را امضا کرده و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی انجام می‌دهد. بر اساس ان.پی‌.تی کشورها می‌توانند تحت نظارت آژانس، غنی‌سازی اورانیوم را برای مقاصد صلح‌‌آمیز انجام دهند. آمریکا و متحدانش ابراز نگرانی کرده‌اند که ایران با استفاده از انرژی صلح‌‌آمیز هسته‌ای تلاش کند به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود تصریح کرده است که هیچ‌مدرکی مبنی بر وجود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده است.
در بخشی از این گزارش به نقل از دکتر اعتماد آمده است: ایران به لحاظ رشد جمعیتش در طی سال‌های گذشته نیاز مبرمی به انرژی هسته‌ای دارد، چون منابع نفت و گاز روزی تمام خواهند شد.
بر اساس این گزارش، اکبر اعتماد طی کنفرانسی در تورنتو کانادا گفت که ایران یک‌بار در گذشته به مدت بیش از یکسال از اواخر سال ۲۰۰۳ تا اواسط ۲۰۰۵ غنی‌سازی خود را برای مذاکره با کشورهای اروپایی تعلیق کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.
اعتماد افزود: در زمان شاه نیز ما قراردادهایی را با فرانسه و آلمان امضا کردیم، اما آنها در آن موقع نیز به عهد خود وفا نکردند. اگر من الان در دولت ایران بودم به غرب اعتماد نمی‌کردم. غربی‌ها اکنون قطعات هواپیما را که برای مقاصد صلح‌‌آمیز استفاده می‌شود به ایران نمی‌فروشند، چه تضمینی وجود دارد که در آینده به ایران اورانیوم غنی‌سازی شده بدهند. موضع رهبر و دولت کنونی ایران در زمینه هسته‌ای، موضعی است که شدیدا از سوی مردم ایران نیز حمایت می‌شود.
روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور نیز طی گزارشی در شماره دیروز خود نوشت: ایران در پاسخ کتبی به پیشنهاد اخیر ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به‌علاوه آلمان، به برگزاری مذاکرات بیشتر تاکید کرده و در آن اشاره‌ای به پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق نکرده است.
بر اساس این گزارش، کشورهای غربی به ایران پیشنهاد کرده‌اند تا به منظور آغاز دوره پیش مذاکرات به مدت 6 هفته فعالیت‌های غنی‌سازی خود را افزایش نداده و در سطح کنونی نگه دارد. در ازای این اقدام تهران، کشورهای غربی نیز به دنبال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نخواهند بود.
این روزنامه مدعی شد: رد‌پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق از سوی ۱+۵، زمینه بحث‌ها درباره دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را فراهم می‌کند.
این در حالی است که روز سه‌شنبه جان گرولز، رییس بلژیکی دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود هرگونه برنامه‌ای در نزد این شورا برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به خاطر مساله هسته‌ای این کشور را تکذیب کرد.
ساینس مانیتور به نقل از برخی کارشناسان و دیپلمات‌های غربی نوشت: هنوز چین و روسیه و تا حدی آلمان مخالف تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و این بدین معنا است که بحث مقام‌های رده بالا در نشست سازمان ملل طی ماه سپتامبر و اکتبر به درازا خواهد کشید.


تاکید 1+5 بر باز بودن باب مذاکره
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن طرح این ادعا که۱+۵ در حال بررسی تحریم های جدید بر ضد ایران است، خبر داد که اعضای این گروه بر تداوم مذاکره با تهران تاکید کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، گونزالو گالگوس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره نتایج نشست تلفنی گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران در راستای مواضع خصمانه کشورش علیه ایران ادعا کرد: ما در حال بررسی رئوس تصویب یک تحریم احتمالی دیگر علیه تهران هستیم. وی در ادامه اظهار کرد: گروه ۱+۵ پاسخ کتبی روز گذشته ایران را، تاکتیکی برای بدست آوردن زمان بیشتر در مذاکرات ارزیابی کردند.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نقل از اعضای گروه ۱+۵ از باز بودن باب مذاکرات بین ایران و این گروه خبر داد.کنفرانس تلفنی نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان و چین به علاوه آلمان راس ساعت ۱۵:۴۵ دیروز به وقت تهران آغاز شد. ایران روز گذشته پاسخ کتبی خود را به خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تسلیم کرد.برخی گزارش‌های رسیده از اختلاف بین این ۶ کشور در خصوص نامه ایران و نقش آفرینی منفی بلوک آمریکا و انگلیس از یکسو و همچنین بروز ظرفیت‌های مثبت به ویژه از سوی بلوک چین و روسیه از دیگر سو حکایت دارد.آگاهان سیاسی در غرب معتقدند: در صورتی که سولانا بتواند تلاش‌های منفی بلوک آمریکا و انگلیس را برای خدشه به مذاکرات کنترل کند یک پیروزی بزرگ سیاسی در اتحادیه اروپا را به نام خود ثبت کرده است.