200میلیارد دلار برای ساخت تنگه هرمز 2

چند ماه پس از آن که مقام‌های جمهوری اسلامی‌ایران در واکنش به تهدید‌های نظامی‌آمریکا و اسرائیل، از بستن تنگه هرمز به عنوان یک تاکتیک نظامی‌احتمالی سخن به میان آوردند، اینک مسوولان امارات در حال بررسی طرح‌ ساخت کانالی با هزینه ۲۰۰میلیارد دلار برای انتقال نفت در مسیری انحرافی از تنگه هرمز هستند.به گزارش پایگاه خبری الف به نقل از روزنامه تایمز، این کانال که ۱۱۲ مایل طول خواهد داشت، تانکرهای نفتی را قادر خواهد ساخت تنگه هرمز را دور بزنند و از مسیری فرعی وارد اقیانوس هند شوند. آبراه جدید قرار است بندر فوجیره را با عبور از کوه‏های حجر به اقیانوس هند متصل کند.در حال حاضر، انتقال ۱۷‌میلیون بشکه نفت معادل ۴۰‌درصد از حمل و نقل محموله‌های نفتی جهان از تنگه هرمز صورت می‏گیرد.

تایمز گزارش داده است که اجرای این پروژه آن گونه که در ابتدا به نظر می‏رسد، آسان نیست چرا که باید به گونه‌ای اجرا شود که تانکرهای نفتی با وزنی بیش از ۳۰۰‌هزار تن بتوانند از این کانال که در مناطق کوهستانی دبی احداث می‌شوند عبور کنند و وارد اقیانوس هند شوند.

یک مقام رسمی در این باره به روزنامه داو جونز گفته است که مطالعات متعددی ارائه شده است، اما هنوز این چیز قطعی نیست.این روزنامه افزود: ایران این توان را دارد که انتقال و حمل و نقل حدود ۱۷‌میلیون بشکه نفت خام را که روزانه از طریق تنگه هرمز از خلیج‌فارس به اقیانوس هند صورت می‌گیرد، متوقف کند.

به نوشته تایمز، دیگر کشورهای صادر‌کننده نفت در منطقه از جمله عراق و کویت از این مسیر انحرافی سود خواهند برد، زیرا ایران اعلام کرده است در صورتی که، کشورهای غربی به جمهوری اسلامی‌ایران حمله کنند این تنگه را خواهد بست.