رییس دیوان محاسبات برصندلی وزیر کشور تکیه زد

نفیسه زارع‌کهن- در حالی که تنها یک روز به برگزاری دور دوم انتخابات هشتمین مجلس باقی است، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان روز گذشته محمود احمدی‌نژاد حکم سرپرستی محمد رضا رحیمی، رییس سازمان دیوان محاسبات را صادر کرد و این چنین پرونده وزارت مصطفی پورمحمدی پیش از بستن پرونده انتخابات مجلس هشتم، مختومه شد. تغییر مصطفی پورمحمدی اگر چه از سوی علیرضا افشار، معاون وزیر کشور «تحمیل صورت گرفته از سوی سایت‌ها و رسانه‌ها» خوانده شد، اما بسیاری از منابع خبری آن را به علت اختلافات پیش آمده میان پورمحمدی و احمدی‌نژاد دانستند و حتی چند روز قبل پورمحمدی هم با تایید تلویحی خبر تغییراش اظهار کرد که درباره حضورش در وزارت کشور گفتنی‌های بسیاری دارد که به موقع آنها را خواهد گفت و این در حالی بود که پورمحمدی هرگز گمان آن را نمی‌برد تا پیش از برگزاری دومین دوره انتخابات مجلس هشتم، مجبور شود از وزارت کشور خداحافظی کند، چرا که این او بود که در میان خبرنگاران و پس از تایید تلویحی برکناری‌اش زمان تغییر خود را پس از برگزاری انتخابات تخمین زده و گفته بود که در چنین شرایط حساسی قصد جنجال‌آفرینی ندارد.

و این گونه است که وزیر برکنار شده کشور در شرایطی باید کارها را به رحیمی واگذار کند که تنها رحیمی یک روز برای سرو سامان دادن به وزارت تحت کنترلش برای برگزاری انتخابات زمان دارد و این امر پیشاپیش با انتقاداتی مواجه شده بود و برخی صاحب‌نظران و نمایندگان احزاب از رییس‌جمهوری خواسته بودند تا تغییر و تحولات در وزارت کشور به بعد از برگزاری دور دوم انتخابات موکول شود.

به این ترتیب رییس دیوان محاسبات کشور که پیش از حضور در دیوان محاسبات کشور به مدت ۴سال استانداری کردستان را بر عهده داشت با گذشت بیش از ۳۲ ماه از عمر دولت نهم جایگزین پورمحمدی شد. وی که همای دولت با آغاز به کار دولت نهم بر شانه‌اش نشست، از همان ماه‌های اولیه به دیوان محاسبات رفت و بارها وفاداری خود را به دولت نهم ثابت کرد و حتی گاه چنان پیش رفت که به گفته مردی سوری مباهات کرد و به نقل از او گفت که اگر بنا بود پیامبری بیاید آن احمدی‌نژاد است. هر چند که بعدها به حداد عادل و در پاسخ به اعتراض مجلس و درخواست نمایندگان برای عزل او نامه نوشت و گفت که قصد غلو و تملق نداشته است!

اگرچه بعدها در همایشی در دیوان محاسبات بار دیگر از دولت دفاع کرد و در برابر احمدی‌نژاد گفت: در دولت جدید با تخلف کمتری مواجه هستیم و در خدمت شما (احمدی‌نژاد) آماری ارائه نمی‌دهم؛ چرا که مطمئن هستم دولت جنابعالی مملو از وزیران کارآمد، کاردان و پاکدامن است که تخلفات در آن به شدت کاهش پیدا می‌کند.

این همه ماجرا نبود وی چندی بعد با گزارشی به احمدی‌نژاد در خصوص بیمه ایران باعث آن شد که رییس دولت اصولگرا حکم برکناری مدیرعامل و تمام اعضای شرکت بیمه ایران را بدهد؛ گزارشی که راوی آن بازرسی اخراج شده از بیمه ایران بود و گزارش تهیه شده از سوی او مربوط به مدیرعامل سابق آن موسسه بود.

و اینگونه رحیمی اختلاف نظرهای میان وزیر اقتصاد وقت (دانش‌جعفری) با محمود احمدی‌نژاد را دامن زد و اگرچه در آن دوره استعفای دانش‌جعفری از سوی رییس‌جمهوری پذیرفته نشد؛ اما جرقه‌هایی ایجاد کرد که آتش آن دو روز پیش زبانه کشید و دانش‌جعفری با دلی پردرد و سخنانی که از سوی مطبوعات رنجنامه خوانده شد از وزارت متبوعش خداحافظی کرد.

هرچند که او نیز در رنجنامه‌اش از رحیمی انتقاد کرد و گفته‌های او در خصوص ضرر ۲۱ میلیاردی کشور در قرارداد صادرات گاز ایران به امارات را عاملی در جهت بی‌اعتمادی شرکت‌های بین‌المللی به ایران خواند و یادآوری کرد که رحیمی در پاسخ به اعتراضات او و وزیر نفت تنها گفته است: «من از شما دستور نمی‌گیرم.»

و اینچنین بود که تنها یک روز پس از ترک کابینه از سوی دانش‌جعفری، پورمحمدی نیز ساختمان فاطمی را ترک گفت و خبرگزاری‌ها هم اعلام کردند که قرار است سفارت یکی از کشورها به او پیشنهاد شود.

به این ترتیب رحیمی جایگزین موقت و به احتمال زیاد دائمی وزیر کشور شد تا بار دیگر مهر تاییدی بر رابطه دیرینه‌اش با احمدی‌نژاد بزند؛ چرا که این او بود که پیش از اینها خطاب به رییس دولت اصولگرا گفته بود: من سابقه دیرینه‌ای با شما دارم و قصد دارم با شما همکاری‌های همه‌جانبه‌ای داشته باشم.

یک نماینده جانشین احتمالی رحیمی

یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد: رییس دیوان محاسبات به احتمال قریب به یقین از میان اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم انتخاب و معرفی خواهد شد. هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام گزینه‌های مطرح برای پست ریاست دیوان محاسبات پس از انتخاب رییس فعلی دیوان به سرپرستی وزارت کشور، گفت: گزینه‌هایی از کمیسیون‌های اجتماعی و برنامه و بودجه برای این پست مدنظر اعضای کمیسیون برنامه هستند که پس از جمع‌بندی نهایی به عنوان گزینه پیشنهادی به نمایندگان مجلس معرفی می‌شود. عضو هیات‌رییسه کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: در حال حاضر محمدتقی بهرامی، رییس کمیسیون اجتماعی یکی از گزینه‌ها است، ولی به احتمال زیاد یک نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان گزینه پیشنهادی برای پست ریاست دیوان محاسبات معرفی می‌شود.

رییس دیوان محاسبات از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به مجلس پیشنهاد می‌شود و باید رای نمایندگان را کسب کند.