زمزمه کاهش نرخ سود بانکی به 10 درصد در کمیسیون اقتصادی دولت.

رییس‌جمهور در جمع مردم همدان:
مخالفان کاهش سود بانکی از سر راه کنار بروند
اگر جسارت و اقتدار و ایمان لازم برای مقابله با بی‌عدالتی‌ها را ندارند، روی بی‌عدالتی را ماستمالی نکنند
دنیای اقتصاد- رییس‌جمهور، عدالت را از عوامل اصلی سازندگی و سود بانکی ثابت را از ریشه‌های بی‌عدالتی دانست و از کسانی که با اقدام دولت برای کاهش نرخ سود بانکی مخالفند خواست که از سر راه کنار رفته و اجازه دهند مردم همیشه در صحنه عدالت را پیاده کنند.
محمود احمد‌ی‌نژاد، دیروز در جمع مردم همدان با اشاره به تلاش خود برای پایین آوردن نرخ سود بانکی تصریح کرد: برخی می‌گویند که فلان کارشناس معتقد است که سود بانکی باید بالا برود، من به آنها می‌گویم که اگر اهلش نیستند، کنار بنشینند، مردم هستند و عدالت را اجرا می‌کنند. به نظر می‌رسد که سخنان رییس‌جمهوری در پاسخ به منتقدانی مطرح شده که با کاهش دستوری نرخ سود بانکی مخالفند و خواستار ثبات یا افزایش آن بر اساس نرخ تورم موجود در جامعه هستند. آخرین این انتقادات را سه‌شنبه بعدازظهر، داوود دانش جعفری، وزیر مستعفی امور اقتصادی و دارایی در مراسم تودیع خود ایراد کرد.
احمدی‌نژاد در سخنان خود در جمع مردم همدان گفت: مطالبه عدالت، باید مطالبه عمومی باشد و در همه ایستگاه‌ها در قوه قضاییه، مجلس، دولت و دستگاه اجرایی، عدالت و خدمت به مردم باید حرف اول را بزند نه اینکه وقتی از عدالت صحبت می‌شود، بعضی‌ها رد گم کنند.
به گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد در استادیوم ورزشی قدس همدان افزود: عزیزان من! می‌دانید که اجرای عدالت، سخت‌ترین، مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین مرحله است.‌در پیشبرد فرهنگ و اندیشه توحیدی که کار به سرعت جلو می‌رود، با دشمنان و جبهه آشکار مواجهیم، اما در اجرای عدالت، با دوستان و همکاران. چه بسا با دوستی که ۲۵ سال با آدم همکاری داشته است امروز که شما می‌خواهید اجرای عدالت کنید، یکباره او را نقطه مقابل خودت می‌بینی و مقابل در برابر عدالت. وی اضافه کرد: البته بعضی‌ها هم هستند برای اینکه خودشان را از این مساله راحت کنند، روی مساله را خط می‌کشند و پاک می‌کنند. می‌آیند می‌گویند آقا! تبعیضی نیست. مشکلی نیست، بی‌عدالتی‌ای نیست. این هم یک نوع برخورد است.
رییس‌جمهور گفت: اما بنده به شما می‌گویم، عزیزان من! ساختن ایران علاوه بر تلاش، مجاهدت و کار پیگیر نیازمند پافشاری بر عدالت است. عدالت است که موجب شکوفایی استعدادها می‌شود. عدالت است که باعث رفع تبعیض‌ها می‌شود. عدالت است که فاصله‌ها را پر می‌کند. عدالت است که اجازه نمی‌دهد افرادی با یک زد و بند و ارتباط به اندازه صد سال یک انسان معمولی و محروم جیب‌هایشان را پر کنند.
احمدی‌نژاد اظهار کرد: اشکالی ندارد، اگر کسانی نمی‌خواهند همراهی کنند، اگر آن جسارت و اقتدار و ایمان لازم برای مقابله با بی‌عدالتی‌ها را ندارند، روی بی‌عدالتی را ماستمالی نکنند. اجازه بدهند و بدانند که ملت ایران و خادمان کوچک آنان در کنار هم ایستاده‌اند و تا رفع همه فاصله‌ها و تبعیض‌ها و برپایی عدالت از پا نخواهند نشست.
رییس‌جمهور تصریح کرد: پافشاری بر عدالت، رمز عزت یک ملت است.
همان‌گونه که امروز در عرصه جهانی، عزیزترین ملت‌ها ملت ایران است، در داخل هم همین طور است.
وی اضافه کرد: مطالبه عدالت باید مطالبه عمومی بشود. در همه دستگاه‌ها، در همه مناسبات، در قوه قضاییه، در مجلس شورای اسلامی و در دولت و دستگاه اجرایی، عدالت و خدمت به مردم باید حرف اول را بزند؛ نه اینکه وقتی از عدالت صحبت می‌شود بعضی‌ها بیایند رد گم کنند؛ یکسری فرمول‌های غربی و شرقی را بیاورند و به رخ ملت بکشند.
احمدی‌نژاد گفت: من متاسفم که اینجا اعلام کنم، شما می‌دانید سود بانکی اعلام شده ثابت از ریشه‌های بی‌عدالتی است. بنده به عنوان خادم مردم، بیایم بایستم و بخواهم سود ناعادلانه را که ریشه تبعیض و یکی از ریشه‌های تورم است، آن را بیاورم پایین، بعضی‌ها بیایند به عنوان اینکه فلان کس کارشناس است، می‌گوید سود بانکی باید بالاتر هم برود. وی افزود: بعد هم مقابله کنند و بایستند. من می‌خواهم به آنها بگویم اگر اهلش نیستید، لطفا کنار بنشینید. این مردم هستند و عدالت را اجرا خواهند کرد.
رییس‌جمهوری اضافه کرد: بعضی‌ها از اینکه خادم کوچک ملت یک نابسامانی، یک ایراد، یک ضعفی و تبعیضی را به مردم می‌گوید و آنها را در جریان کار قرار می‌دهد ناراحت می‌شوند.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: مردم از مشکلاتی که وجود دارد مطلع هستند. باید بنده و امثال بنده مطلع باشیم و تلاش کنیم مشکلات را برطرف کنیم.
رییس‌جمهور تاکید کرد که اگر مسوولی، وزیری، وکیلی، رییس‌جمهوری یا مدیرعاملی برای خدا کار نکند، شکست خواهد خورد.
وی افزود: اگر بعد از ۸ یا ۱۵ سال به زندگی اینها نگاه کنیم، می‌بینیم که تمام این مدت در فکر پر کردن جیب خودشان بوده‌اند و دست آخر طلبکار مردم هم می‌شوند.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه پیامبر اسلام خدمت به مردم را اوج بندگی می‌دانستند، یادآور شد که ویژگی دیگر پیامبر، ایستادگی بر عدالت است.
رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا در چنبره مشکلات اسیر خواهد شد، گفت: به‌زودی آمریکا از هیمنه ابرقدرتی به طور کامل ساقط خواهد شد و هیمنه‌اش در هم خواهد شکست. محمود احمدی‌نژاد، بی‌توجهی به عدالت را عامل اصلی بحران سنگین اقتصادی در دنیا و به ویژه آمریکا دانست و گفت: ظاهر قضیه این است که برخی از بانک‌ها در آمریکا دچار بحران شده‌اند، رکود اقتصادی شده است و دامنه بحران از مرزهای آمریکا عبور کرده است.
وی افزود: بحرانی که امروز گریبانگیر آمریکاست حاصل ۵۰ سال تجاوز، چپاول و غارت اموال ملت‌های مظلوم است. اینها با نظامات اقتصادی که بر دنیا حاکم کرده‌اند، به‌گونه‌ای عمل کرده‌اند که مشکلات خود را به دیگران منتقل کنند و حاصل زحمت ملت‌ها را به کیسه‌های خود برگردانند اما بعد از ۵۰ سال مناسبات تغییر کرده و ظرفیت‌ها در دنیا پر شده است و کشورها تحمل جذب مشکلات نظام ناعادلانه سرمایه‌داری را ندارند به همین دلیل مشکلات به داخل کشور خودشان بازگشته است.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: برخی افراد سطحی در کشور ما مطلب را آسان می‌گیرند، تصور می‌کنند که غربی‌ها این مشکلات را عمدا و از روی آگاهی درست کرده‌اند تا شرایط دنیا را به نفع خود تغییر دهند، اما در اشتباه هستند و به‌زودی دامنه این مشکلات بخش‌های بزرگی از کشورهای شرق آسیا را در بر خواهد گرفت و به اروپا خواهد رسید و این نظام ظالمانه جهان را در هم خواهد شکست. وی در عین حال اظهار کرد: البته به ملت‌ها فشار می‌آید، امکان دارد به ملت ما نیز فشار آورد، اما با ایمان و استحکامی که ملت ما دارد، این مشکلات به فضل الهی در حداقل خواهد بود اما فشاری که به دشمنان ما می‌آید، آنها را از پای در می‌آورد.
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه هیچ اقتصاددان و گروه اقتصادی و سیاستمداری در آمریکا پیدا نخواهد شد که بتواند اقتصاد آمریکا را از این حرکت به سمت دره سقوط نجات دهد و وعده الهی نزدیک است، گفت: اگر بخواهیم شرایط جهان اصلاح شود، کار برای خدا و ایستادگی بر عدالت مهم‌ترین امر است. وی تصریح کرد: اینکه می‌بینید دو سال و نیم است که همه توان خود را بسیج کرده‌اند تا اراده ملت ایران را بشکنند اما نتوانسته‌اند، این به دلیل ایستادگی بر دو اصل ایمان به خدا و اجرای عدالت است.
احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ملت ایران به خاطر خدا دست به دست هم داده و ایستاده و فریاد او در جهان برپایی عدالت بوده است. ملت ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای و پیشرفت را برای همه می‌داند، اگرچه قدرت‌ها دست به دست هم داده‌اند اما در مقابل قدرت ایران زمین خورده‌اند و ذلیل شده‌اند. رییس‌جمهور، ایستادگی در اصل عدالت را از مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبر مکرم اسلام (ص) دانست و گفت: اصل عدالت ستون خیمه جامعه اسلامی و زندگی سعادتمند است. بدون عدالت همه کارها ابتر و همه مجاهدت‌ها و پیشرفت‌ها بی‌خاصیت است.
رییس‌جمهور تصریح کرد: یک کشور و یک ملت سال‌ها زحمت می‌کشند، تلاش کرده و تولید ثروت می‌کنند اما اگر این اقدامات بر اساس عدالت استوار نباشد، عده‌ای برخوردار، غنی و بی‌درد و عده کثیری در رنج و فشار به سر می‌برند.
وی وضعیت امروز حاکم بر دنیا را حاصل بی‌اعتنایی به این دو اصل دانست و اظهار کرد: کار باید برای خدا و اجرای عدالت باشد، کسانی که برای خود کار می‌کنند و دنبال عدالت نیستند، ریشه و عامل اصلی وضع موجود حاکم بر جهان هستند.
احمدی‌نژاد گفت: همه عالم در فشار هستند، فضا، فضای ناامنی، کدورت و بدعدالتی است و فاصله شمال تا جنوب به اندازه عمق اقیانوس‌ها و ارتفاع آسمان‌ها و فاصله برخورداری‌ها و فقرها از زمین تا آسمان است.
رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر اندیشه و عمل کسی برای خدا نباشد آن فرد شکست خورده است، گفت: امروز این آقای رییس قدرت بزرگ از همه انسان‌های عالم شکست خورده تر، ذلیل‌تر و بدبخت‌تر است.
وی با بیان اینکه قصد دارد در سخنان خود به دو مطلب شامل درسی از مکتب پیامبر گرامی اسلامی با نگاهی به وضعیت امروز جهان و سازندگی و کارهایی که در همدان انجام شده و باید انجام شود، بپردازد، گفت: خدا فرمود وجود پیامبر اسلام برای شما بهترین الگوها است. پیامبر اسلام الگوی همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها و در قله کمال بشری و الهی است. رییس‌جمهور با برشمردن برخی ویژگی پیامبر اسلام (ص) اظهار کرد: سختی‌ها، جوسازی و تبلیغات غلط پیامبر را منصرف نکرد و از تحمل هیچ رنجی ابا نداشت و پرچم توحید را در سراسر جهان به اهتزاز درآورد.
محمود احمدی‌نژاد خطاب به دشمنان گفت: آنها بدانند ملت ایران ایستاده است و با منطق و استحکام و وحدت و توکل بر خدا و دل دادن به ولایت الهی همه حقوق خود را استیفا خواهد کرد.
رییس‌جمهور افزود:‌دشمنان بدانند، ملت ایران ملت اهل منطق و گفت‌و‌گو است. اگر بر معیار عدالت و حق و احترام به حقوق ملت‌ها اهل گفت‌وگو هستید هر کدامتان، فرقی نمی‌کند‌، ملت ایران آماده است.
وی تصریح کرد: اما اگر بخواهید فریبکاری کنید و تحمیل کنید‌، بدانید این ملت ایستاده است و با مشت محکم توی دهن بدخواهان خواهد زد.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: آنها بدانند در تمام این مسایلی که در حاشیه ما اتفاق می‌افتد‌،‌در تمام حوادث جهانی به فضل خدا،‌ملت ایران پیروز است. امروز ملت ایران نه تنها قدرت اول منطقه؛‌بلکه قدرت اول تاثیرگذار در همه مناسبات عالم است. آنها همه شان با هم جمع شده‌اند، نتوانسته‌اند اراده ملت ایران را بشکنند.
رییس‌جمهور خطاب به مردم همدان گفت: من می‌خواهم به شما قاطعانه عرض کنم‌، به لطف خدا تا زمانی که شما اینطور محکم، مومن و متوکل ایستاده‌اید‌، دیگر هیچ قدرتی در دنیا قادر نخواهد بود و جرات نخواهد کرد که ملت ایران را تهدید کند یا به حقوق ملت ایران تجاوز کند.
احمدی‌نژاد گفت: عزیزان من، از این به بعد راه همین است.اگر خدا را اطاعت کنیم‌، برای خدا با هم مهربان و همدل و متحد باشیم و بر عدالت پافشاری کنیم، بدانید قطار پیروزی یکی پس از دیگری از ایستگاه‌ها عبور خواهد کرد و به لطف خدا به قله عزت خواهد رسید. این رمز پیروزی ملت ماست.
وی درباره سازندگی نیز گفت: عزیزان، ما باید به سرعت ایران را بسازیم.
احمدی‌نژاد افزود: بدانید این عرضی که می‌کنم یک واقعیت و حقیقت است. امروز دنیا به سرعت متوجه این حقیقت می‌شود که بیش از هر زمان برای رفع مشکلات و حل مسایل جهانی و برای داشتن یک زندگی سعادتمند و شاد و پرنشاط نیازمند فرهنگ و اندیشه و منش ملت ایران است.
رییس‌جمهوری افزود: تقاضاها برای همکاری و سرمایه‌گذاری متقابل و همفکری و هم اندیشی از ملت ایران روز افزون است. باید به سرعت کارهای داخل کشور به سامان برسد و انشاء‌ا... ملت ایران ماموریت تاریخی و اسلامی خود را برای کمک به ملت‌ها، ترویج اندیشه اسلامی و اندیشه ایمانی بسیج کند و به کار گیرد.
وی اظهار کرد: برای ساختن ایران باید به عوامل اصلی توجه کنیم. به همدلی‌، کار، توکل به خدا، فکر و اندیشه و البته به عدالت.

جلسه بی‌نتیجه برای تعیین نرخ سود
یک مقام آگاه به خبرگزاری فارس گفت: جلسه کمیسیون اقتصادی دولت با هدف تعیین نرخ سود بانکی تشکیل و از سوی سه طیف حاضر در جلسه نرخ‌های ۱۴، ۱۲ و ۱۰درصد برای سال جاری پیشنهاد شد که هیچ کدام به نتیجه نرسید و نهایی نشد.
این مقام آگاه افزود: به رغم مطرح شدن بحث‌های گوناگون در کمیسیون و استدلال‌های مختلف در ارتباط با نرخ‌های مطرح، کمیسیون اقتصادی دولت در این زمینه به نتیجه نرسید و ادامه مذاکرات به جلسه بعدی موکول شد.