دنیای اقتصاد- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در وین از توافقی جدید بین ایران و آژانس خبر داد.

به گفته سخنگوی آژانس در دیدار اخیر اولی هاینونن از ایران درباره اقداماتی به منظور شفاف‌سازی موضوع مربوط به مطالعات ادعایی توافق شده است.

محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصمیم ایران برای همکاری بیشتر با آژانس را بسیار مهم و برجسته توصیف کرد. استقبال البرادعی از توافق جدید ایران و آژانس

دنیای اقتصاد- محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصمیم ایران برای همکاری بیشتر با آژانس را بسیار مهم و برجسته توصیف کرد.

وی دیروز در سارایوو ابراز امیدواری کرد که با این تصمیم آژانس قادر باشد تحقیقاتی را درباره مطالعات ادعایی انجام دهد. البرادعی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا آخر ماه مه ایران گزارش روشنی درباره مطالعات ادعایی ارائه کند.

مطالعات ادعایی اشاره به بخشی از آخرین گزارش آژانس درباره همکاری‌های ایران است که براساس ادعاهای آمریکا درباره فعالیت های هسته‌‌ای نظامی ایران تنظیم شده است.

از سویی دیگر سخنگوی هیات ایرانی مذاکره‌کننده با مقامات آژانس انرژی اتمی، اعلام کرد: همکاری‌های ایران با این آژانس ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که مقامات آژانس انرژی اتمی در وین از توافق جدیدی بین ایران و آژانس خبر دادند.

سخنگوی هیات ایرانی مذاکره‌کننده با اولی هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با بیان اینکه همکاری‌های ایران با آژانس ادامه خواهد یافت، گفت: سفر اخیر هاینونن به تهران در چارچوب همکاری‌های عادی ایران با آژانس انجام شده بود.

این سخنگو افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلا هم اعلام شده، تداوم همکاری با آژانس در چارچوب قوانین این نهاد بین‌المللی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وی تصریح کرد: درهای ایران برای مذاکره با نمایندگان قانونی آژانس باز است و ایران به همکاری خود با آژانس مانند گذشته ادامه خواهد داد.

ادامه مذاکرات در باره مطالعات ادعایی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در وین از توافقی جدید بین ایران و آژانس خبر داد.

به گزارش ایرنا ملیسا فلمینگ در بیانیه‌ای با اعلام این مطلب افزود: در دیدار اخیر اولی هاینونن از ایران درباره اقداماتی به منظور شفاف‌سازی موضوع مربوط به مطالعات ادعایی توافق شده است. به گفته وی، این فرایند از ماه آینده میلادی اجرایی خواهد شد.

در همین حال رجانیوز پایگاه خبری نزدیک به دولت نهم نوشت: توافق ایران و آژانس درباره روند همکار ی‌ها است و نه درباره مطالعات ادعایی.

هاینونن که معاون امور پادمان‌های آژانس است، روز دوشنبه در صدر هیاتی برای ملاقات و گفت‌وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر کرد و مقامات ایرانی در گفت‌و ‌گوهای خود با خبرنگاران این ملاقات‌ها را مثبت ارزیابی کردند. پیش از این آژانس اعلام کرده بود که هاینونن با هدف گفت‌وگو درباره مطالعات ادعایی به ایران سفر می‌کند.

مذاکرات با هاینونن مثبت بود

به گزارش ایسنا، یک مقام هسته‌ای عالی رتبه ایرانی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: گفت‌وگوها با اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها مثبت بود. وی اشاره‌ای به اینکه در این مذاکرات چه مسایلی مورد بحث قرار گرفت نکرد. دیپلمات‌های نزدیک به آژانس گفته بودند که موضوع گفت‌وگوها دریافت پاسخی مناسب از جانب ایران به برخی گزارش‌ها اطلاعات جاسوسی که مدعی است ایران تحقیقات غیرقانونی درباره تولید سلاح هسته‌ای داشته است، بود. ایران این گزارش‌های را رد کرده است. مقامات ایرانی گفته بودند که دیدار هاینونن با هدف «افزایش همکاری»های ایران و آژانس بوده و تهران در دیدارهای قبلی پاسخ خود را به مطالعات ادعایی داده است. پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به علاوه آلمان به دنبال احیای مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند.

ماه مه، نشست ۱+۵ در لندن

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ممکن است وزرای امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان در اوایل ماه مه در لندن دیدار کنند.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در پایان اجلاس همسایگان عراق در کویت در جمع خبرنگاران گفت: می‌خواهند یک چنین دیداری درباره ایران را در لندن برنامه‌ریزی کنند. در اصل، زمانی که ما آخرین قطعنامه را تصویب کردیم (ماه ژانویه در برلین) در بیانیه وزرا توافق کردیم که مشوق‌های مثبت دیگری برای ایران تدوین کنیم.

به گزارش خبرگزاری نوستی، لاوروف اظهار کرد: اگر همکاران غربی ما آماده کار روی آن باشند در آن صورت ما آماده بررسی آن خواهیم بود، گرچه در سطح کارشناسان یک چنین آمادگی از خود نشان نمی‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، وزیر امور خارجه روسیه گفت: مذاکرات درباره ایران می‌تواند همزمان با نشست کمیته کاری چهارجانبه برای صلح خاورمیانه (متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه) در یکم و دوم ماه مه در لندن انجام گیرد.