نماینده روس اتم روز سه‌شنبه به خبرگزاری نووستی گفت: که روس اتم و اتم استروی اکسپورت نمایندگان خود را برای مذاکره درباره دستگاه عایق گرمایی ویژه نیروگاه اتمی بوشهر که در مرز آذربایجان با ایران توقیف شده است، نفرستاده‌اند. به گزارش ایسنا، وی با تکذیب خبر مندرج در برخی رسانه‌ها درباره سفر هیاتی از کارشناسان اتمی روسیه به آذربایجان گفت: نمایندگان روس اتم و اتم استروی اکسپورت برای مذاکره به آذربایجان نرفته‌اند.

بنا به این گزارش یک ماه قبل در مرز ایران ـ آذربایجان قطاری از روسیه شامل تجهیزاتی برای اولین نیروگاه اتمی ایران توقیف شده بود.

از سوی دیگر آیدین علی‌اف، رییس کمیته دولتی گمرک آذربایجان نیز روز سه‌شنبه به خبرنگاران اطلاع داد: محموله‌های متعلق به کمپانی اتم استروی اکسپورت، شامل دستگاه‌های عایق گرمایی برای نیروگاه اتمی بوشهر، بر اساس تصمیم آزمایشگاه گمرک آذربایجان در این کشور متوقف شده است.

وی افزود: در زمان بررسی اسناد همراه بار، این محموله نیازمند دریافت نتیجه‌گیری درباره بارکد بود و به همین علت سند به آزمایشگاه مرکزی کمیته دولتی گمرک ارائه شد. طبق پاسخ دریافتی، برای عبور چنین باری از طریق خاک این کشور و مرزهای آن نیاز به اجازه کابینه وزیران است.

به گفته علی‌اف، به همین دلیل ارسال بار متوقف شده است که به فرستنده نیز اطلاع داده شد.

پیش‌تر اتم استروی اکسپورت که پیمانکار ساخت نیروگاه اتمی در ایران است، تاکید کرد: توقف بار نمی‌تواند تاثیری بر تاریخ بهره‌برداری از نیروگاه داشته باشد.

این اخبار در حالی منتشر شده است که خبرگزاری نووستی به نقل از ایرینا یسیپوا، سخنگوی اتم استروی اکسپورت گزارش کرده بود: شرکت اتم استروی اکسپورت با مقامات مرزی و گمرکی آذربایجان در تماس است.

هم‌چنین اتم استروی اکسپورت اعلام کرده بود: یک یا دو دستگاه کامیون حامل تجهیزات نیروگاه بوشهر دو هفته قبل در مرز آستارا متوقف شده است.

در همین حال یک مقام مسوول در این خصوص به ایسنا‌ گفت: موضوع توقف محموله تجهیزات برای نیروگاه بوشهر در مسیر انتقال به ایران به پیمانکار روسی مرتبط است تا روند انتقال تجهیزات در زمان‌بندی مشخص شده صورت گیرد.

روز دوشنبه جمهوری آذربایجان اعلام کرد: محموله تجهیزات هسته‌ای روسیه به مقصد ایران به دلیل این که مدارک روس‌ها از قبل ارائه نشده بود، متوقف شد. خزرابراهیم گیم، سخنگوی دولت این کشور تصریح کرده بود: با توجه به حساسیت وضعیت باید تمامی جزئیات این محموله را بدانیم تا آشکار شود که آیا این تجهیزات هسته‌ای با تحریم‌های سازمان ملل مغایرت نداشته باشند.