کسی از ولی جلو بیفتد،‌ نابود می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما تاکنون ندیده‌ایم که در قبال حمایت‌هایی که از بعضی افراد از سوی برخی از سازمان‌ها اعلام می‌شود، بگویند که ما آن حمایت را نمی‌پذیریم و در مسیر رسیدن به هدف استفاده از هر وسیله‌ای را مجاز می‌شمارند. به گزارش ایسنا، محمدحسین صفار هرندی در دومین روز از همایش سه‌روزه «چگونه یک روزه منافق شویم» که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران برگزار ‌شد، در پاسخ به این سوال که نقش کشمیری را پس از انقلاب چگونه تحلیل می‌کنید، اظهار کرد: باید گفت که آدم‌ها با صورت و ظاهر خودی وارد جمع‌های مختلف می‌شوند؛ آقای کشمیری را باید یکی از پروژه‌های ناگوار انقلاب به حساب آورد. کسی که بسیار در مورد ایشان سوءظن ایجاد شده بود، ولی در نهایت زهر خود را ریخت. ما باید فریب این موارد را نخوریم و عامل سالم‌سازی در تشکل‌های ما پیشینه‌شناسی از افراد است.

وی ادامه داد: آقای رجایی آن‌چنان اعتمادی به آقای کشمیری داشتند که وقتی ایشان با کیف دستی می‌خواستند به همراه آقای رجایی به نزد امام بروند و با مقاومت محافظان امام روبه‌رو شدند، آقای رجایی وساطت ایشان را کرد، ولی در نهایت با مقاومت محافظان امام روبه‌رو شدند و آقای کشمیری وقتی این فضا را مشاهده کردند، از راه خود برگشتند و به نزد امام نرفتند. احتمال دارد که ایشان می‌خواستند قضیه‌ رخ داده برای دفتر نخست‌وزیری را در دفتر امام به وجود بیاورند؛ البته نباید فضایی را به وجود بیاوریم که همه را متهم کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت باقیمانده‌ اعضای سازمان مجاهدین خلق در داخل ایران پس از جنگ توضیح داد: در سال ۶۷ و بعد از اعلام قبول آتش‌بس از ناحیه‌ جمهوری اسلامی ایران، منافقین توهم این‌که ثباتی در ایران وجود ندارد، اقدام به حمله مستقیم به ایران کردند، ولی با مقاومت شدید نیروهای ایرانی روبه‌رو شدند. همزمان با عملیات به اصطلاح منافقین فروغ جاویدان که باید گفت به فروغ ابدی آن‌ها منجر شد، قرار بود که اعضای این سازمان در داخل کشور و زندان‌ها دست به اغتشاش بزنند. به همین خاطر پس از ناکام ماندن عملیات آن‌ها در مرزهای کشورمان ایجادکنندگان اغتشاش در داخل کشور نیز به سرنوشت آن‌ها دچار شدند.

دانشجویی پرسید: آیا این مطلب درست است که آقای حجاریان، خسرو تهرانی و بهزاد نبوی در انفجار دفتر نخست‌وزیری در زمان آقای رجایی مسوول شناخته شدند، صفار هرندی پاسخ داد: این افراد مسوولیت‌هایی در نخست‌وزیری داشتند و به لحاظ این‌که شرایط امنیتی مناسبی را تهیه ندیده بودند، دادستانی آن‌ها را احضار کرد و باید گفت که این پرونده همچنان مفتوح است و هنوز پاسخ قطعی پیدا نکرده است.

وی در پاسخ سوالی درباره بیانات مقام معظم رهبری در مورد واقعه مسجد ضرار و مصادیق آن نیز گفت: باید امیدوار باشیم راه گم کرده‌ها که آنان و همراهان‌شان در مسیر غبار گرفته، امر به آن‌ها مشتبه شده است، پس از نشست غبار راه را پیدا کنند. به گزارش ایسنا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نباید اشتباه را دائما تکرار کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پاره‌ای اختلافات در کابینه‌ دولت نهم اظهار کرد: ان‌شاءا... خدا به همه ما توفیق عمل به تکالیف و فرایض الهی عنایت کند و ان‌شاءا... که این شعبه‌های کوچک نفاق در دل‌های ما پر و بال نگیرند و بتوانیم آن‌ها را به نفع ایمان سرکوب‌شان کنیم.

صفارهرندی در جمع خبرنگاران نیز درباره حمایت‌های مقام معظم رهبری از دولت گفت: حمایت از دولت و در حقیقت از رییس‌جمهور منتخب ۴۰‌میلیون مردم که ۲۴‌میلیون آن مستقیما به ایشان رای داده‌اند، خیلی طبیعی است. این حمایت همه‌جانبه یک حمایت منطبق بر آرای مردم است. البته در کنارش هم باید قبول کرد که رهبری مانند امام (ره) در موقع تنفیذ، تنفیذ خودشان را مشروط به همان شرایطی می‌کنند، همان شرایطی که آقای احمدی‌نژاد توانسته است به خاطر آن‌ها از مردم رای بگیرد. همان اعتقادات، باورهای اصیل، انتظارات مردم، عدالتخواهی، مبارزه‌ با فساد و تبعیض و اشرافی‌گری و اعتلاخواهی برای کشور و رافت و رحمت عمومی نسبت به مردم داشتن انتظارات مردم بوده است که مبتنی بر آن‌ها به ایشان رای داده‌اند. مقام معظم رهبری هم با تنفیذشان این نگاه را تحکیم می‌کنند.

دعوت به دولت دهم احتمال محال

صفار هرندی پاسخ به سوال درباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به آینده موکول کرد و در عین حال درباره دعوتش به دولت دهم گفت: این اتفاق نمی‌افتد و نباید به احتمال محال تکیه کرد. وی درباره معیارهای تشخیص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: با توجه به قانون اساسی و قانون عمومی و تکالیف وزارت ارشاد، این معیارها مشخص است. وی در پاسخ به این سوال که آیا مجددا به حرفه‌ روزنامه‌نگاری بازخواهید گشت، گفت: روزنامه‌نگاری از گمشده‌های این سال‌های من است که در جست‌وجویش هستم.

وی تصدی مسوولیتی در صداوسیما را تکذیب کرد و هم‌چنین در پاسخ به این سوال که چرا برخی از خواص در انتخابات اخیر مردود شدند، گفت: بعضی از افراد امتحانات خوبی پس ندادند. خواص جامعه باید جلودار جامعه به سمت رشد و اعتلا، نشاط و امید باشند و اگر معکوس این عمل کنند، امتحان بدی پس داده‌اند.

وی در توصیه‌ به نامزدهایی که در انتخابات اخیر پیروز نشدند، گفت: جلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است. نباید فکر کنیم چون راه را خیلی اشتباه رفته‌ایم، احتمالا به جایی رسیده‌ایم که نمی‌توانیم برگردیم، این‌طور نیست و کلی پل‌های سالم پشت سرمان باقی مانده است که آدم به وسیله‌ آن‌ها می‌تواند برگردد سر نقطه‌ اولش و اشکالاتش را برطرف کند. برخی در این میان اشتباه می‌کنند و باید ذره‌ای از تاریخ گذشته‌ انقلاب درس بگیرند؛ زیرا در تاریخ گذشته نشان داده شده است کسانی که درصدد رفع اشتباهات‌شان برآمده‌اند، بعدا بزرگ و عزیز شده‌اند.

ولی غیرمعصوم ممکن است اشتباه هم بکند

صفار هرندی درباره ضرورت تبعیت از ولایت فقیه نیز خاطرنشان کرد: ما در صلوات شعبانیه می‌خوانیم کسی که از ولی خود جلو بیفتد، نابود می‌شود و کسی که عقب بماند گمراه می‌شود، آن کسی که همراه‌شان برود با اولیای خدا، با امام معصوم و یا با ولی جامعه، راه می‌یابد.

وی ادامه داد: به هر حال ولی غیرمعصوم ممکن است اشتباه هم بکند، ولی در قیاس با منظومه‌ای از اشتباهاتی که ما داریم، اشتباهات او کوچک شمرده می‌شود و اشتباهات او محدودتر است و بعد هم داشتن یک محور در جامعه آن‌قدر هم ارزش دارد که اگر گفته شود یک جایی هم اشتباه شد، در ازایش جلوی ۱۰۰ اشتباه ما گرفته شده و باید پای‌مان را جای پای ولی جامعه؛ یعنی ولی‌ای که مقبول جامعه و دارای لیاقت‌ها و شایستگی‌هایی است که بالاخره همه‌ ما قبولش داریم، بگذاریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما تاکنون ندیده‌ایم که در قبال حمایت‌هایی که از بعضی افراد از سوی برخی از سازمان‌ها اعلام می‌شود، بگویند که ما آن حمایت را نمی‌پذیریم و در مسیر رسیدن به هدف استفاده از هر وسیله‌ای را مجاز می‌شمارند. این‌گونه بود که ما در هیجانات خیابانی که در ۱۸ تیر شاهد بودیم، می‌دیدیم که برخی در شعارهای‌شان از آمریکا درخواست بمباران ایران را می‌کردند و یا در سرمقاله‌ برخی از روزنامه‌های اصلاحات نوشتند که ما خواهان مداخله آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی هستیم. این‌ها محصول آن تفکر التقاطی است، حال التقاط به یک تفکر لیبرال دموکراسی و یا ... با اسلام.