انتظارات دو قوه از دولت

عکس: AFP. شاهرودی ولاریجانی در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد مطرح کردند

انتظارات دو قوه از دولت

دنیای اقتصاد- روز گذشته درمراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد، هاشمی شاهرودی رییس قوه قضائیه و علی لاریجانی رییس مجلس هشتم نیز سخن گفتند و در بیانات خود انتظاراتشان از احمدی‌نژاد و دولت دهم را بیان کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی، اما در این مراسم با اشاره به فرازی از سخنان امام علی‌(ع) مبنی بر این‌که تدبیری نیکو، ‌سرمایه اندک را بالندگی می‌بخشد و مدیریت نادرست سرمایه هنگفت را بر باد می‌دهد، گفت: در فلسفه سیاسی اسلام حسن قدرت در ایجاد فرزانگی عقلانی و دینی و فربهی توسعه و آبادانی و تحقق عدالت و دادگری است که در این میان عدالت از درخشندگی کانونی برخوردار است.

لاریجانی در ادامه به ماجرای مشروطیت و اقدام موسیونوز در اواخر ۱۳۲۲ هجری قمری و ماجرای بانک استقراض روس و درگیری‌های مردم با آصف‌الدوله، ظل‌السلطان و شعاع السلطنه و علاءالدوله حاکم تهران و بست نشستن مردم و علما در حرم حضرت عبدالعظیم که مهاجرت صغری نامیده شد، به درخواست علما مبنی بر عزل موسیونوز، ‌عزل حاکم تهران، ‌تاسیس عدالتخانه و اجرای شریعت اسلام اشاره کرد.

لاریجانی همچنین به طفره رفتن حاکمیت از تاسیس مجلس که در نتیجه آن و بعد از مهاجرت کبری حکومت مشروطه وارد ادبیات سیاسی آن روز شد، اشاره کرد و گفت: گفته می‌شود مظفرالدین شاه قبل از صدور فرمان آخر پرسید مقصود از مشروطیت چیست، گفتند عدل و علم، ترقی و آبادی مملکت. این در حالی است که ملاحظه می‌کنید چقدر واژه‌های مشروطه، ‌آزادی‌خواهی، بورژوازی و... در آن زمان نامانوس بود؛ چرا که عدالت مورد نظر دانشمندان اسلامی واژه فراگیر است.

آن گونه که در مکتب ما ویژگی ظهور می‌باشد و شمول دارد بر توسعه و آبادانی بسط عقلانیت و دینداری و مردم‌سالاری و استقلال مبارزه با استعمار و استثمار و مبارزه با فساد. وی افزود: در واقع امروز سالروز مجلس عدالت است و نمونه تکامل‌یافته آن، ‌آن‌گونه که علمای صدر مشروطه نیت تحقق آن را داشتند، مجلس شورای اسلامی در نظام ماست و در سوگند تحلیف رییس‌جمهور پشتیبانی از حق و گسترش عدالت‌محوریت یافته است.

رییس‌ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چون صیغه‌هایی از قبیل عهد و قسم باید با نیت قربت و قصد انشا ادا شود و یاد‌کننده سوگند باید بالفعل یا بالقوه استطاعت ادای دین الهی خویش را داشته باشد، مجلس شورای اسلامی در این صراط متین رییس‌جمهور‌گرامی را به چند امر سفارش می‌کند.

وی افزود: از جمله این موارد داشتن برنامه در چارچوب سیاست‌های کلی در جهت تحقق سند چشم‌انداز و عمل به آن است؛ چرا که هم برنامه دولت را نظام‌مند می‌کند و هم قابلیت ارزیابی سیستماتیک را فراهم می‌سازد و هم مهم‌تر از همه زندگی قابل پیش‌بینی برای مردم تدارک می‌بیند و توسعه پایدار بدون آن محقق نمی‌شود.

تاکید بر به کار‌گیری نخبگان

لاریجانی با تاکید بر لزوم حرکت قانونمند، آن را یکی دیگر از موارد سفارش مجلس به رییس‌جمهور دانست که بر این اساس اجرای قانون جوهره عدالت می‌باشد و افزود: به کارگیری نخبگان متعهد و با تجربه در امور دیوانی کشور از دیگر موارد است؛ چرا که سخن امام علی(ع) چراغ راهنمای ما است که فرمود: «عامل ناپایداری دولت‌ها چهار چیز است؛ ۱- نپرداختن به مسائل اصلی و مهم؛ ۲- بها دادن به امور نامهم و تشریفات؛ ۳- پیش انداختن فرومایگان؛ ۴- کنار زدن آگاهان و شایستگان.»

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: قطعا مجلس شورای اسلامی با تحلیل واقع‌بینانه از شرایط کشور و با تاسی به توصیه رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای (دامت برکاته) استراتژی خود را در همگرایی و مساعدت دولت در این جهات می‌داند و بر همکاری صمیمانه قوای سه‌گانه تاکید دارد تا فرصت و زمینه مساعد برای رفع مشکلات مردم فراهم گردد و هم پیام روشنی باشد برای برخی دولت‌های غرب که با رفتار عجولانه خود در ماجراهای پس از انتخابات و با تخیلات واهی عملا خود را به سخره گرفته‌اند و بفهمند که ایرانیان با هر عقید‌ه‌ای در مقابل دسایس بیگانگان یک دل و همصدا خواهند بود و به موقع پاسخ هرزه‌درایی آنها را خواهند داد.

سه محور قضاوت درباره وزیران

لاریجانی تاکید کرد: مجلس بر همین اساس در اولین گام که رای اعتماد به دولت جدید می‌باشد، بر مبنای سه محور اصلی قضاوت خود را شکل می‌دهد، نخست اصالت فکر دینی وزرای پیشنهادی بر منهج روحانیت و مرجعیت دینی می‌باشد؛ دوم سابقه انقلابی روشن آنها و رهپویی ولایت فقیه؛ سوم کارآمدی چه از نظر تحصیل و چه از بعد تجربه گذشته آنان.

به گفته وی، این ویژگی‌ها مستند به سوگندی که نمایندگان یاد کرده‌اند، تا پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و حافظ حقوق ملت و استقلال و اعتلای کشور باشند و وزرا چون در جایگاه مدیران ارشد و استراتژیک نظام قرار دارند، باید از فرزانگی در این سه ویژگی برخوردار باشند تا در مسیر تصمیم‌گیری‌های کلان متکی بر معرفت اسلامی و انقلابی و تجربه اندوخته شده استقلال فکری خود را حفظ کنند.

نصایح شاهرودی به احمدی‌نژاد

رییس قوه قضائیه هم در این مراسم اظهار کرد: پاسداشت نعمت بزرگ اعتماد مردم به رییس‌جمهور منتخب خود و حضور پرشکوه آنان در عرصه انتخابات، به پاسداری از حقوق تمامی شهروندان و بهره برداری از همه توان‌ها و شایستگی‌ها است.

وی با بیان این‌که تنها به برخی از نکات سوگندنامه که متن آن در اصل ۱۲۱ قانون اساسی آمده، اشاره می‌کنم تا مورد توجه و عزم و قصد بیشتر رییس‌جمهور منتخب و دولت کریمه دهم قرار گیرد، خاطرنشان کرد:رییس‌جمهور در این سوگند پیمان می‌بندد که همه استعداد و صلاحیت و توان خود را در انجام مسوولیت‌هایی که قانون اساسی بر عهده وی نهاده است، به کار گیرد و ساز و کاری مناسب برای تحقق آنها پی ریزد و دولتی در قامت ایفای این جایگاه خطیر و بزرگ تشکیل دهد و کارگزارانی با دغدغه و اهتمام خدمت به مردم و شیفته پاسداری از اصول و ارزش‌های الهی برگزیند.

وی در ادامه سخنرانی‌اش اظهار کرد: قدرت و مسوولیت در این سوگندنامه با الهام از فرمایشات امام علی(ع) امانت عنوان گرفته است نه طعمه و فرصت و رییس‌جمهور با عزم جدی چنین می‌گوید: با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام (ع) و ائمه اطهار (ع) قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشند و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم. هاشمی‌شاهرودی ادامه داد: وقتی قدرت امانت باشد هم آن را باید مقدم دانست، موقت دانست و عاریه شمرد و هم باید همه توان، امکان و فرصت‌ها را در بهره‌وری درست از این امانت خطیر به کار گرفت و از هر گونه دروغ‌گرایی، خودکامگی و خود‌محوری دوری جست.

نگاه امانت به قدرت رقابت‌ها را در بستر تعامل و تکامل جامعه قرار می‌دهد و نگاه تملق و خودکامگی و طعمه به قدرت فروپاشی و فرو افتادن از چشم خدا و مردم را به همراه دارد و آفت و ویروس جامعه و حکومت است و موجب دوری دل‌ها از یکدیگر و رواج تملق و چابلوسی و ناامیدی مردم از حکومت می‌شود.

در مسلخ خودکامگی حق و عدالت ذبح می‌شود و سخن حق و فریاد مظلومان شنیده نمی‌شود و به فرموده قرآن به هم ریختگی جامعه و دوری مردم از حاکمان و مسوولان را در پی دارد.

رییس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: پاسداشت نعمت بزرگ اعتماد مردم به رییس‌جمهور منتخب خود و حضور پرشکوه آنان در عرصه انتخابات، به پاسداری از حقوق تمامی شهروندان و بهره‌برداری از همه توان‌ها و شایستگی‌ها است و در افکندن طرح و برنامه‌ها و ساز و کارهایی است که بتواند در دوره‌های آینده حضور مردم را در حمایت از نظام و مسوولان پرطراوت‌تر و باشکوه‌تر نماید و این انجام نمی‌پذیرد مگر با گسترش چتر مهر و محبت بر همه مردم ایران و نهادینه کردن دستور مولی‌الموحدین امام علی(ع) به مالک اشتر در منشور حکومت علوی.

هاشمی‌شاهرودی افزود: ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق، گسترش عدالت و حمایت از آزادی، حرمت اشخاص و حقوق ملت و اعتلای کشور و اقتدار و استقلال سیاسی آن از محورهای اساسی سوگندنامه رییس‌جمهوری اسلامی ایران است که خوشبختانه در گفتمان و شعارهای رییس‌جمهور عزیزمان بسیار پررنگ بود و در کارنامه دوره اول ریاست‌جمهوری ایشان خود را نشان داده است و مورد قدردانی مقام معظم رهبری و مردم عزیز قرار گرفت.

وی اظهار کرد: این امر مسوولیت دولت دوم ایشان را که با کوله باری از تجربه‌ها و اشراف بیشتر بر امور اجرایی کشور و اطلاع از فرصت‌ها و آسیب‌ها و تنگناها شروع می‌شود، مضاعف می‌کند و انتظارات و امیدواری را به آینده افزون می‌سازد. از این رو برنامه‌ها و ساز و کارهای مطرح شده و باقی مانده از دوره اول و همچنین سرفصل‌های اعلام شده از سوی ایشان در جلسه تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت، بایستی با قوت و همت هر چه بیشتر دنبال شود و با همکاری و کمک سایر قوای کشور هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

هاشمی‌شاهرودی خاطرنشان کرد: اینجانب در این رابطه برادرانه و متواضعانه عرض می‌کنم در دوره‌ای که در پیش داریم لازم است که همگی دست به دست هم داده و این همه نیرو و توان و استعدادهای عظیم ملت و کشور و مسوولان را در مسائل جزیی و جانبی صرف نکنیم و توجه اصلی خود را بر برنامه‌های اصلی توسعه و پیشرفت کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و طرح‌های تحول اقتصادی و فرهنگی متمرکز کنیم.

وی افزود: امروز کشورهای جهان و منطقه در عالم رقابت و سبقت به یکدیگر رحم نمی‌کنند و فرصت‌ها را از همدیگر می‌ربایند و زمینه‌های توسعه و قدرت را به خود اختصاص می‌دهند و چنانچه دیر بجنبیم ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم کشور را از دست خواهیم داد که به این زودی‌ها قابل جبران و تدارک نخواهد بود.

عکس: خبرگزاری فارس