توطئه‌ پیچیده برای القای اختلاف بین ارکان نظام

پس از اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در جمع ستاد یاران خورشید درباره‌هاشمی رفسنجانی و پسرش‌، دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار اطلاعیه‌ای با تاکید بر کذب بودن ‌این سخنان، هشدار داد که: به‌رغم تلاش شخصیت‌های مبارز و بزرگ انقلاب برای آرام کردن فضا و خنثی کردن القائات دشمنان خارجی به نظر می‌رسد توطئه‌ای بسیار پیچیده برای القای اختلاف بین ارکان نظام اسلامی وجود دارد که دامن زدن به‌این توطئه نوعی یاس و ناامیدی را در جامعه گسترش می‌دهد. در این اطلاعیه که به رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها ارسال شد، آمده است: «پیرو انتشار سخنان آقای اسفندیار رحیم‌مشایی در جمع اعضای ارشد ستاد یاران خورشید در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، اگرچه توجه به شرایط زمانی و مکانی سخن و سنجش آن با گوینده نشان از میزان انطباق سخن با منطق است، اما توضیح درباره بخش‌هایی از سخنان ‌ایشان جهت مزید اطلاع رییس دفتر رییس‌جمهور و تنویر افکار عمومی ضروری به نظر می‌رسد.

مطمئنا بیان جملاتی چون ‌این جمله که «آقای ‌هاشمی مایل بود از پشتیبانی عمومی و مردمی برای فشار بر رهبری استفاده کند» از جمله همان توهماتی است که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تاریخی خویش همگان را از آن برحذر داشتند.

سابقه آقای مشایی در «اظهارنظرهای غلط» و «سخنان غیرمنطقی» آنقدر آشکار است که نیازی به پاسخ ندارد، اما با توجه به عقبه بسیار عمیق ‌این سخنان و دروغ ‌پردازی‌های عمیق‌تر و تلفیق آن با چاشنی توهین توسط کسی انجام می‌شود که قرار بود معاون اول رییس‌جمهور شود و نشد و امروز رییس دفتر رییس‌جمهور است، به‌‌رغم تلاش شخصیت‌های مبارز و بزرگ انقلاب برای آرام کردن فضا و خنثی کردن القائات دشمنان خارجی به نظر می‌رسد توطئه‌ای بسیار پیچیده برای القای اختلاف بین ارکان نظام اسلامی وجود دارد که دامن زدن به‌این توطئه نوعی یاس و ناامیدی را در جامعه گسترش می‌دهد.

بخش‌هایی از سخنان آقای مشایی تکرار سخنان رییس‌جمهور در مناظره معروف است که رهبری معظم انقلاب در خطبه‌های تاریخی بعد از انتخابات از آن ابراز گلایه کردند و اتهام تماس با یک مقام خارجی در شش ماهه اول دولت نهم ادعایی است که در یک دادگاه صالحه مدعیان آن باید جوابگوی اتهامات خود باشند. باشد که خدای تبارک و تعالی توفیق رعایت انصاف را به عنوان جوهره وجودی انسان‌ها به همگان، مخصوصا مسوولان عطا فرماید.»

گفتنی است پاسخ به اظهارات مشایی در حالی صادر شده است که دو روز پیش نیز محسن‌ هاشمی پسر‌هاشمی رفسنجانی به گفته‌های مشایی که از وی درباره تعلق رای ۲۰میلیونی خاتمی به‌ هاشمی نقل قول کرده بود‌، جواب داده و گفته بود: «اظهارات آقای مشایی به نقل از بنده کذب است و من هیچ‌گاه چنین تحلیلی از آرای خاتمی ‌نداشته و اظهار نکرده‌ام. وی با اظهار بی‌اطلاعی از علت طرح چنین سخنانی یادآور شده بود: نمی‌دانم این حرف‌ها با چه هدفی منتشر می‌شود.»

مشایی چه گفته بود؟

اما اسفندیار رحیم مشایی چه گفته بود که این واکنش‌ها را در پی داشت. به گزارش خبرگزاری دولت (ایرنا)، رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد در جمع اعضای ارشد ستاد یاران خورشید اعلام کرده بود: «در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان دچار مشکل شدند و برنامه‌ای برای آمدن آقای‌هاشمی در صحنه انتخابات طراحی شد. هر چند که آقای‌هاشمی صحنه انتخابات را طوری مدیریت می‌کند که تا آخرین لحظه سوخت نرود؛ چراکه اقبالی به ‌ایشان برای حضور در انتخابات نبود و کاندیداتوری‌ ایشان در جامعه مورد اقبال عمومی قرار نداشت به همین دلیل اصلاح‌طلبان نگران بودند که اگر از روزهای اول اسم آقای‌هاشمی مطرح باشد، ممکن است باز یک فرصت‌سوزی بزرگ دیگری اتفاق بیفتد و یک موج مثبت قوی‌تر برای آبادگران شکل بگیرد. آنان می‌دانستند که نام آبادگران در مواجهه و مقابله با برخی هسته‌ها و محفل‌های سیاسی که مصداق بارزش هم خود آقای‌هاشمی بود، رونق یافته بنابراین اگر از اول نام آقای‌هاشمی مطرح می‌شد ‌این موج سنگین‌تر می‌شد لذا آقای‌هاشمی را در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری تا آخرین لحظات نگه داشتند.»

رحیم مشایی سپس گفته بود: «در همین چارچوب اصلاح‌طلبان سعی کردند موضوع کاندیداتوری آقای‌هاشمی را پنهان کنند. از سوی دیگر مقام معظم رهبری هم در بیاناتشان تاکید بر نوگرایی و جوان‌گرایی داشتند که‌این موضوع، اصلاح‌طلبان را با محدودیت‌های بیشتری مواجه کرد چون دیگر در تبلیغ آقای‌هاشمی رفسنجانی هر کاری برای اصلاح‌طلبان قابل انجام بود جز‌ اینکه بگویند آقای‌هاشمی رفسنجانی از جمله جوانان ‌این سرزمین است که ‌این یکی دیگر شدنی نبود.»

رییس دفتر محمود احمدی‌نژاد همچنین با نقل قول از محسن‌هاشمی گفته بود: «من یادم است که پس از دوم خرداد ۷۶در ستاد انتخابات وزارت کشور نشسته بودیم و انتخابات برگزار شده بود و آقای خاتمی ۲۰‌میلیون رای آورده بود و‌ این در تاریخ کشور ما بی‌نظیر بود. در همان ‌ایام در وزارت کشور نشسته بودیم که آقای محسن‌ هاشمی آمد.‌ایشان در ابتدا علیه آقای جنتی سخن گفت و بعد اظهار کرد که رای آقای خاتمی، رای پدر من است و ‌این رای، رای آقای خاتمی نیست.‌ این را من بی‌واسطه می‌گویم و خودم آنجا نشسته بودم که آقای محسن‌هاشمی گفت رای خاتمی، رای پدر من است.» مشایی آنگاه ادامه داده بود: «کارگزاران به دنبال ‌این بودند که اصلاحات را ادامه دولت آقای‌هاشمی تلقی کنند انتخابات دوم خرداد ۷۶که تمام شد در شرایطی که رییس جمهور، آقای خاتمی بود رفتند به سراغ آقای‌هاشمی و از‌ ایشان در مورد ترکیب دولت سوال کردند. آقای‌هاشمی هم خیلی شفاف و صریح گفت که به زودی دولت را تشکیل می‌دهیم.

ادبیات آقای‌هاشمی چنان ادبیاتی بود که گویا دوباره آقای‌هاشمی رفسنجانی رییس جمهور شده است.» مشاور احمدی‌نژاد در همین حال از رابطه زاویه‌دار ‌هاشمی و رهبر انقلاب سخن گفته و تاکید کرده بود: آقای‌هاشمی و برخی از نخبگان سیاسی و مذهبی در کشور، یک زاویه‌ای را که از ابتدا با مقام معظم رهبری در موضوع مدیریت جامعه داشتند؛ در هشت سال اصلاحات بزرگتر شد. آقای‌هاشمی مایل بود از پشتیبانی عمومی و مردمی برای فشار بر رهبری استفاده کند تا مشی رهبری در اداره امور کشور تغییر کرده و آنچه که آنها مایل بودند، اتفاق بیفتد. به گفته او در دوم خرداد ۷۶ آنها تلاش می‌کردند که آقای ناطق به عنوان کاندیدای رهبری معرفی شود و آقای خاتمی به عنوان کاندیدای آزاد مطرح باشد که بعد هم یک رای خیلی سنگین برای آقای خاتمی نتیجه آن باشد تا همه چیز در آقای‌هاشمی تمرکز یابد تا آنها از‌ این طریق بگویند که ‌این آقای‌هاشمی است که از محبوبیت بالای مردمی برخوردار است و لذا فرآیند مدیریت جامعه باید تغییر کند.

دفاع سایت محسن رضایی از ‌هاشمی‌

سایت تابناک وابسته به محسن رضایی نوشت: پس از سخنان‌ هاشمی‌رفسنجانی در جلسه علنی این هفته مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحلیل‌های گوناگونی از این سخنان ارائه شد که حکایت از پافشاری جریان رسانه‌ای و سیاسی خاص برای ایجاد صحنه‌ای تقابلی در درون نظام دارد.

به گزارش «تابناک»، نکته مهم اما اینکه برخی از روزنامه‌های داخلی منتقد ‌هاشمی‌ و البته مدعی پیروی از رهبری که می‌گفتند، آقای ‌‌هاشمی‌ مواضع شفافی درباره رهبری ندارد، به جای استقبال از این سخنان به سردی با مواضع روشن وی برخورد کردند.

بدتر آنکه این مدعیان به گونه‌ای تحلیل اشپیگل و دیگر رسانه‌های خارجی را بازتاب دادند که گویی آن تحلیل‌ها را می‌پذیرند. مثلا اشپیگل گفته بود: ‌هاشمی‌رفسنجانی در این تغییر جهت از جنبش اعتراضات خواسته تا از رهبر انقلاب حرف شنوی داشته باشند... این در حالی است که وی در ماه جولای در حضور عموم، حمایت خود را از مخالفان اعلام کرده بود.

بنابراین گزارش، طرح این موضوع در حالی صورت می‌پذیرد که اولا آقای‌‌ هاشمی‌ در این سخنان اخیر، از همه، چه معترضان و چه نهادهای حکومتی خواسته است که از رهنمودهای رهبری پیروی کنند و دوم آن که در خطبه‌های نماز جمعه نیز وی چنین موضعی را به کار برده بود، با این تفاوت که در سخن اخیر بخشی از مواضع پیشین را بیشتر توضیح داده و بازتر کرده بود.

ولی نکته جالب در این تحلیل‌ها، هم‌جهتی روزنامه‌های یاد شده با رسانه‌های خارجی است. در واقع، منافع و خواست هر دو در این است که با هر زور و ضربی جبهه‌ای پدید آید که معترضان در یک طرف و نظام در سوی دیگر آن باشد، تا هم به مانند کسانی که زندگی‌شان به حفظ دشمن بسته است، حیات خویش را بیمه کنند و هم نگاه «سفید و سیاه» یا همان نگاه «یا با من، یا بر من» را تقویت کنند. و جالب‌تر اینکه اگر در این میانه کسی و یا کسانی، هم از مردم دفاع کنند و هم از نظام، هم این روزنامه‌ها از این سو و هم اشپیگل از آن سو ناراحت می‌شوند، البته «بی.بی.سی» فارسی و صدای آمریکا هم که جای خود دارند. بر این اساس، به نظر می‌رسد، یکی از توطئه‌هایی که ممکن است در کار باشد، همین است که یک بخش مهمی‌ از جامعه را در برابر رهبری و نظام قرار دهند و اگر کسی رفتارش خلاف نظر آقایان باشد و به ذائقه آنها خوش نیاید با انگ ضد ولایت، از صحنه به در شود. گفتنی است، این رویکرد با توجه به دغدغه‌ها و نوع نگاه روشن و شفاف رهبر انقلاب، نشان می‌دهد که بین اعتقاد واقعی و درونی این آقایان و آنچه می‌گویند، تفاوت از زمین تا آسمان است و ادعای پیروی از ولایت، احتمالا تنها بازیچه‌ای برای اهداف دیگری است.