کن‌63 فانتزی شد

«ژولیت بینوش» برای بازی در فیلم «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی برنده جایزه نخل طلای بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن شد. تیم برتون، کارگردان سرشناس آمریکایی ریاست هیات داوران شصت و سومین دوره کن را بر عهده داشت.

دیگر اعضای هیات داوران بخش رقابتی معتبرترین رویداد سینمایی جهان عبارتند بودند از: «جیووانا مزوجیورنو»، بازیگر ۳۶ ساله ایتالیایی؛ وی دو بار در سال‌های ۲۰۰۵ و ۱۹۹۸ جایزه‌ بهترین بازیگر زن جشنواره‌ ونیز را گرفت. «مزوجیورنو» در سال ۲۰۰۳ بهترین بازیگر جشنواره‌ کارلووی‌واری شد و همان سال بهترین بازیگر سال سینمای ایتالیا انتخاب شد. وی سال گذشته برای آخرین فیلم خود با نام «Vincere» جایزه‌ هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر جشنواره‌ شیکاگو را گرفت.

«بنکیو دل‌تورو»، کارگردان ۴۳ ساله و سرشناس اهل پورتو ریکو؛ وی در سال ۲۰۰۱ برای فیلم «ترافیک» جایزه اسکار، جایزه بافتا، جایزه گلدن گلوب و خرس نقره‌ای جشنواره برلین را برای بهترین بازیگر مرد گرفت؛ در سال ۲۰۰۸ برای فیلم «چه» بهترین بازیگر جشنواره کن و جوایز گویا اسپانیا شد و در سال ۲۰۰۱ بهترین بازیگر جشنواره ونیز انتخاب شد.

«امانوئل کارر»، بازیگر ۵۳ ساله فرانسوی؛ در سال ۲۰۰۵ جایزه «سینمای اروپا» را از جشنواره کن و جایزه فیپرشی جشنواره شیکاگو را گرفت و در سال ۲۰۰۳ از جشنواره ونیز جایزه ویژه شهر رم را گرفت.

«شکار کاپور»، بازیگر و کارگردان ۵۳ ساله پاکستانی؛ وی در سال ۱۹۹۹ برای فیلم «الیزابت» نامزد جایزه بهترین کارگردانی از بافتا انگلیس، گلدن گلوب و دیوید دی دوناتلو ایتالیا بود.

به گزارش روزنامه لوموند، «کیت بکینسیل»، بازیگر ۳۷ ساله انگلیسی و «ویکتور اریسه»، کارگردان اسپانیایی به‌همراه «آلبرتو باربرا»، رییس موزه ملی سینمای ایتالیا دیگر اعضای هیات داوران بخش رقابتی جشنواره امسال کن بودند.

فیلم سینمایی «عمو بونمی که می‌تواند زندگی‌های‌ گذشته خود را به یاد بیاورد» ساخته آپیچاتپونگ ویراستاکول برنده جایزه نخل طلای شصت و سومین جشنواره فیلم کن شد.مراسم اعطای جوایز جشنواره کن سال ۲۰۱۰ یکشنبه شب در کاخ جشنواره برگزار شد و هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست تیم برتن فیلم آپیچاتپونگ ویراستاکول را شایسته دریافت جایزه برتر این دوره دانست. «عمو بونمی که می‌تواند زندگی‌های‌ گذشته خود را به یاد بیاورد» یک فیلم جذاب و خلاقانه است که به مضامینی چون روح‌باوری و تناسخ می‌پردازد. فیلم جدید ویراستاکول اولین ساخته یک فیلمساز تایلندی است که برنده جایزه اصلی کن می‌شود.«عمو بونمی» از معدود فیلم‌های کاملا تحسین‌شده این دوره جشنواره بود، جشنواره‌ای که خیلی‌ها آن را از ضعیف‌ترین دوره‌های چند سال اخیر ارزیابی کرده‌اند. این فیلم در آخرین روزهای جشنواره به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.تیم برتن، رییس داوران در یک نشست خبری گفت: «دنیا کوچک‌تر، غربی‌تر، هالیوودی‌تر یا هرچه اسمش را بگذارید، شده، اما این فیلمی است که از چشم‌اندازی دیگر به دنیا نگاه می‌کند. دیدن این فیلم برای من مانند یک رویای شیرین و غریب بود.»ویراستاکول که لباس کاملا سفید به تن داشت پس از دریافت جایزه به شوخی به برتن گفت: «از مدل موهایت خوشم آمد!»کارگردان تایلندی که در دنیای سینما تنها به اسم «جو» شناخته می‌شود، سومین جایزه خود را از کن دریافت کرد. او سال ۲۰۰۵ با فیلم «اختلال استوایی» جایزه هیات داوران را برد و سال ۲۰۰۲ نیز با فیلم Blissfully Yours برنده جایزه بخش نوعی نگاه شد. جایزه بزرگ هیات داوران به فیلم فرانسوی «خدایان و آدم‌ها» به کارگردانی خاویر بووا اعطا شد. این فیلم درامی مبتنی بر واقعیت درباره راهب‌های کاتولیک فرانسوی است که سال ۱۹۹۶ در الجزایر گرفتار می‌شوند. بووا سال ۱۹۹۵ برای فیلم «یادت نرود که می‌میری» جایزه هیات داوران کن را برده بود.

«رونوشت برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی که یکی از ۱۹ فیلم بخش مسابقه جشنواره کن امسال بود، برنده جایزه بهترین بازیگر زن (ژولیت بینوش) شد. بینوش که تصویر او در پوستر جشنواره کن امسال نقش بسته، در این فیلم نقش صاحب یک گالری را بازی می‌کند که با نویسنده‌ای بریتانیایی آشنا می‌شود.

جایزه بهترین بازیگر مرد به طور مشترک به خاویر باردم برای فیلم «بیوتیفول» (الخاندرو گونزالز ایناریتو) و الیو جرمانو برای فیلم ایتالیایی «زندگی ما» (دانیل لوچتی) اعطا شد. ماتیو آمالریک، بازیگر و کارگردان فرانسوی برای فیلم «در گردش» جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرد. چهارمین تجربه کارگردانی بازیگر فیلم‌های «زنگ شیرجه و پروانه» و فیلم جیمز باندی «ذره‌ای آرامش» روز شنبه نیز برنده جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد. لی چانگ-دونگ نویسنده و کارگردان کره‌ای برای فیلم «شاعری» جایزه بهترین فیلمنامه را برد. چانگ-دونگ که پارسال یکی از داوران کن بود، سال ۲۰۰۷ با فیلم «آفتاب مخفی» در بخش مسابقه حضور داشت که برنده جایزه بهترین بازیگر زن (جون دو-یون) شد. «یک مرد در حال فریاد» ساخته محمد- صالح هارون فیلمساز اهل چاد برنده جایزه هیات داوران شد. فیلم هارون پس از ۱۳ سال اولین فیلم از جنوب صحرا در آفریقا بود که در بخش مسابقه کن نمایش داده شد. فیلم مکزیکی «سال کبیسه» ساخته مایکل رو نیز جایزه دوربین طلایی بهترین فیلم اول را برد. این فیلم یکی از آثار بخش دو هفته کارگردانان بود. گائل گارسیا برنال بازیگر مکزیکی رییس داوران جایزه دوربین طلایی بود. شصت و سومین جشنواره فیلم کن ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) با نمایش فیلم حماسی «رابین هود» به کارگردانی ریدلی اسکات آغاز ‌شد و یکشنبه شب با نمایش فیلم «درخت» با بازی شارلوت گینسبورگ و برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید.

برندگان دیگر بخش‌های رسمی و جنبی این دوره جشنواره در روزهای قبل مشخص شدند.

فهرست برندگان بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره کن ۶۳ به شرح زیر است:

جایزه نخل طلایی: «عمو بونمی که می‌تواند زندگی‌ گذشته خود را به یاد بیاورد»، آپیچاتپونگ ویراستاکول، اسپانیا/ تایلند/ آلمان / بریتانیا / فرانسه

جایزه بزرگ هیات داوران: «خدایان و آدم‌ها»، خاویر بووا، فرانسه

جایزه بهترین کارگردان: ماتیو آمالریک، «در گردش»، فرانسه

جایزه هیات داوران: «یک مرد در حال فریاد»، محمد- صالح هارون، فرانسه/ بلژیک/ چاد

جایزه بهترین بازیگر مرد: خاویر باردم، «بیوتیفول»، اسپانیا و مکزیک و الیو جرمانو، «زندگی ما»، ایتالیا

جایزه بهترین بازیگر زن: ژولیت بینوش، «رونوشت برابر اصل»، فرانسه/ ایتالیا

جایزه بهترین فیلمنامه: لی چانگ-دونگ، «شاعری»، کره‌ جنوبی

دیگر جوایز اصلی

جایزه دوربین طلایی (بهترین فیلم اول): «سال کبیسه»، مایکل رو، مکزیک

جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه:

Barking Island، سرژ آودیکیان، فرانسه

جایزه هیات داوران: «میکی در حال استحمام»، فریدا کمپف، سوئد