واکنش‌ به احتمال خداحافظی باهنر از نایب رییسی مجلس

در رای‌گیری داخلی فراکسیون اکثریت، شهاب‌الدین صدر جایگزین محمدرضا باهنر در هیات‌رییسه مجلس شد دنیای اقتصاد- احتمال خداحافظی محمدرضا باهنر از مقام نایب‌رییسی مجلس واکنش تعدادی از نمایندگان را به دنبال داشته است. برای اولین بار در شش سال گذشته، محمدرضا باهنر، نایب‌رییس متنفذ مجلس در آستانه حذف از هیات‌رییسه قوه مقننه قرار گرفته است. در حالی که انتخابات رسمی هیات‌رییسه برای سومین سال از هشتمین دوره مجلس فردا برگزار می‌شود، فراکسیون اکثریت یکشنبه شب با تشکیل جلسه‌ای لیست پیشنهادی خود را برای این هیات‌رییسه تعیین کرد. مهم‌ترین تغییری که در رای‌گیری یکشنبه شب این فراکسیون در ترکیب هیات‌رییسه مجلس ایجاد شد، جایگزینی شهاب‌الدین صدر به جای محمدرضا باهنر در سمت نایب‌رییسی دوم بود. اتفاقی که با توجه به سابقه حضور باهنر در ادوار دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس و نایب‌رییسی وی در شش سال اخیر مجلس شورای اسلامی می‌تواند قابل توجه باشد.

بر اساس روال دو سال گذشته مجلس هشتم، همان کسانی که در انتخابات داخلی فراکسیون اکثریت به عنوان رییس و نواب رییس انتخاب شده‌اند، در انتخابات رسمی هیات‌رییسه نیز رای لازم را کسب کرده‌اند. ضمن اینکه بر اساس توافقات و آیین‌نامه داخلی این فراکسیون، نمایندگانی که در انتخابات داخلی رای لازم را برای ورود به هیات‌رییسه کسب نکنند، اجازه کاندیداتوری در صحن علنی مجلس را از دست می‌دهند. البته این توافقات داخلی، الزام قانونی خاصی برای باهنر ایجاد نمی‌کند، اما چنانچه وی بخواهد آیین‌نامه داخلی فراکسیون متبوعش را زیر پا بگذارد، پرستیژ سیاسی خود را زیر سوال خواهد برد. این اتفاق البته پیش‌تر در دو انتخابات دیگر هیات‌رییسه مجلس هشتم و در مورد دو نفر دیگر از نمایندگان رخ داده است. سال گذشته هنگامی که موسی قربانی، نماینده قائنات نتوانست در انتخابات داخلی فراکسیون اصولگرایان راهی برای ورود به هیات‌رییسه مجلس پیدا کند، در صحن علنی خود را کاندیدا کرد، ولی باز هم نتوانست رای همکارانش را جلب کند. در سال نخست مجلس هشتم هم امیدوار رضایی برای کسب عنوان نایب‌رییسی مجلس به همین ترتیب ناکام مانده بود.

با این حال، در جایگاه سیاسی‌ای که باهنر حضور دارد و خود را یکی از بنیانگذاران فراکسیون اصولگرایان می‌داند (باهنر رییس فراکسیون اکثریت مجالس پنجم و هفتم نیز بوده)، احتمال وقوع این اتفاق بسیار اندک است. کما اینکه وقتی در آغاز دوره هشتم مجلس، غلامعلی حداد عادل با وجود سابقه ریاست چهارساله بر قوه مقننه، رقابت داخلی فراکسیون اصولگرایان را به علی لاریجانی واگذار کرد، نه تنها در صحن علنی برای این پست کاندیدا نشد، که تا مدت‌ها به «روزه سکوت» فرو رفت. در مورد محمدرضا باهنر نیز احتمالا باید منتظر واکنشی مشابه رفتار غلامعلی حداد عادل بود، به ویژه اینکه او در جلسه یکشنبه شب فراکسیون اصولگرایان وقتی از شهاب‌الدین صدر شکست خورد، به سمت او رفت و با در آغوش گرفتن صدر، پیروزی‌اش را به وی تبریک گفت.

چرا باهنر رای نیاورد؟

شهاب‌الدین صدر در سال‌های اول و دوم مجلس هشتم نزدیک‌ترین رقیب باهنر برای کسب عنوان نایب‌رییسی دوم بود، اما در هر دو این سال‌ها در برابر باهنر مغلوب شد. صدر که در حال حاضر رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است، از نظر جایگاه رسانه‌ای و چانه‌زنی در سطوح بالای مدیریتی، کمتر به باهنر شباهت دارد. همین موضوع هم باعث شده است برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان بلافاصله پس از پایان جلسه یکشنبه شب این فراکسیون، ساز مخالفت با حذف باهنر از نایب‌رییسی مجلس را کوک کنند. از جمله احمد آوایی، نماینده دزفول نبودن باهنر در ترکیب هیات‌رییسه را «خسارتی برای مجلس و بی‌مهری به او» دانست و گفت: «هیچ ممنوعیتی برای کاندیدا شدن آقای باهنر [در صحن علنی] وجود ندارد و به نظر من بهتر است ایشان نامزد شوند؛ چون کل مجلس که فراکسیون اصولگرایان نیست و آنهایی که در جلسه مجمع عمومی حاضر شده بودند هم کل اعضای فراکسیون نبودند.» اما از سوی دیگر، نمایندگان حامی دولت در مجلس هشتم اعتقاد دارند که باهنر باید به آیین‌نامه داخلی این فراکسیون پایبند باشد. اسماعیل کوثری، نماینده تهران در این باره به پایگاه خبری «فردا» می‌گوید: «قرار بر این است که به نتیجه جلسه مجمع عمومی متعهد باشند. اگر قرار است آقای باهنر کاندیدا شود که دیگر چه ضرورتی داشت جلسه مجمع عمومی تشکیل شود و رای‌گیری انجام پذیرد؟»

با این وجود، از آنجا که نظر اعضای فراکسیون اقلیت مجلس نسبت به باهنر مثبت‌تر از صدر است، شاید بتوان اندک احتمالی برای ترغیب باهنر به کاندیدا شدن در صحن علنی مجلس باقی دانست. در این مورد، عبدالله کعبی، نماینده اصلاح‌طلب آبادان می‌گوید: «اگر باهنر کاندیدا شود، پیش بینی من این است که رای می‌آورد. هر چند آقای صدر هم نام آشنا هستند؛ ولی رای باهنر در کل مجلس بیشتر است.» کعبی اضافه می‌کند: «به نظر من همفکران باهنر به او فشار می‌آورند تا در جلسه رای‌گیری کاندیدا شود.»