اگر جای مسوولان روسی بودیم با دقت نظر بیشتری اعلام نظر می‌کردیم

محمود احمدی‌نژاد، غروب روز یکشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها درباره بیانیه تهران پاسخ گفت. به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در مورد مواضع روسیه در ارتباط با بیانیه تهران گفت: «ما و روسیه دو کشور همسایه و دوست هستیم و نمی‌توان این دوستی را از بین برد. ایران همواره یک همسایه صمیمی و صادق برای روسیه بوده است و اگر جای مسوولان روسی بودیم در اعلام نظر با دقت نظر بیشتری عمل می‌کردیم.» رییس‌جمهور با اشاره به بیانیه تهران گفت:« بیانیه تهران راه را برای تعامل باز کرده است و ما از یک کشور همسایه و دوست انتظار داریم که به صورت قاطع از بیانیه دفاع کند و اجازه ندهد که بهانه‌های دیگری وارد شود و مانع یک تعامل سازنده شود. ما در دوستی صادق هستیم و انتظار داریم که این‌گونه نیز با ما رفتار شود و مسوولان روسی با نگاه دقیق‌تر مواضع و مسائل را بررسی کنند؛ چراکه این مواضع از بین نمی‌رود و در تاریخ ماندگار است. ایران کشوری بزرگ و پایبند به قوانین است و بیانیه تهران نشان می‌دهد که ایران از حداکثر صداقت برخوردار است و در این عرصه همسایه ما به صورت قاطع‌تر وارد شود.»

وی همچنین با اشاره به بیانیه تهران گفت:« بیانیه‌ای که داده شد شفاف بود و در واقع فرصت جدیدی را ایجاد کرد.»

سفر احمدی‌نژاد به خرمشهر

همچنین رییس‌جمهور که روز گذشته به مناسبت سالروز سوم خرداد به خرمشهر رفته بود در جمع مردم این شهر وعده داد که در اولین جلسه دولت، ۲۵ درصد تخفیف گمرکی برای کالاهای ورودی به خوزستان اعمال خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در اجتماع عظیم مردم در کنار مسجد جامع خرمشهر به حماسه سوم خرداد اشاره کرد و گفت: فتح خرمشهر نقطه عطف حرکت ملت ایران بود. پس از فتح خرمشهر ملت ایران در مسیر پیروزی قرار گرفت و دشمن در موضع عقب‌نشینی‌های پی در پی. ما هر چه داریم از خرمشهر و راه شهیدان خرمشهر است. امروز نیز راه همان است. وی گفت: با همت جوانان خوزستان و خرمشهر بزرگ‌ترین پیروزی برای ملت ایران به ارمغان آمد و امروز باید این همت‌ها و اراده‌ها برای ساختن خرمشهر و ایران بسیج شود.

وی خطاب به حضار گفت: ما همه باید دست به دست هم و با ایمان به خدا و اراده‌های محکم در راه ساختن ایران قدم برداریم. باید ایران و خرمشهر عزیز، خوزستان قهرمان‌پرور و همه ایران را بسازیم. احمدی‌نژاد با بیان این‌که امروز طرح آبرسانی به خرمشهر و تصفیه‌خانه خرمشهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت، گفت: امید است با همت شما و سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه تولید در صنعت، در کشاورزی و در خدمات ریشه مشکلات منطقه خشک شود. رییس‌جمهور همچنین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در استان و استانداری در ارتباط با عوارض گمرکی، گفت: ان‌شاءالله در اولین جلسه دولت، ۲۵ درصد تخفیف گمرکی برای کالاهای ورودی به خوزستان اعمال خواهد شد. در این مراسم، شرکت‌کنندگان شعار «بیکاری بیکاری» را سر دادند و از دولت می‌خواستند در جهت رفع بیکاری در این شهرستان تلاش کند که رییس‌جمهور نیز در برابر این خواسته مردم خرمشهر گفت: دولت در خدمت شما است و ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی گسترده با همت جوانان خرمشهر و خوزستان ریشه‌ بیکاری در خوزستان از بین خواهد رفت.