دنیای اقتصاد- تازه‌ترین اظهارات مقامات آمریکایی درباره اوضاع داخلی ایران، واکنش فوری رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه را به دنبال داشته است؛ مهمانپرست دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و سایر مقامات آمریکایی و غربی را از دخالت در اوضاع داخلی ایران بر حذر داشت و گفت: هیچ کشوری اجازه مداخله در امور داخلی ما را ندارد و نخواهد داشت. مهمانپرست تاکید کرد: اگر کسی در کشور ما مایل است نظر مردم را بشنود، بهتر است به نظر اکثریت ملت توجه داشته باشد. پاسخ ایران به اظهارات جدید آمریکایی‌ها

مهمانپرست‌ در پاسخ به ادعاهای اخیر هیلاری کلینتون گفت: به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی ایران را نمی‌دهیم

دنیای اقتصاد- مجید اعزازی‌: تازه‌ترین اظهارات مقامات کاخ سفید علیه ایران، تکرار مطالعات ادعایی در گزارش تازه آژانس اتمی، دیدار وزیر خارجه با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تحولات لیبی محور سوالات خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه بود.

در این کنفرانس مطبوعاتی‌، یکی از خبرنگاران با اشاره به انتشار خبر بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شامگاه دوشنبه و در پی آن واکنش مقامات آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نسبت به این خبر و متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر، موضع وزارت خارجه را در این زمینه جویا شد که مهمانپرست در پاسخ مسائل مربوط به اوضاع داخلی در ایران را کاملا داخلی خواند و گفت: هیچ کشوری اجازه مداخله در امور داخلی ما را ندارد و نخواهد داشت.

وی افزود: مسائلی که مربوط به افراد مطرح می‌شود در چارچوب حقوقی و توسط مقامات قضایی رسیدگی خواهد شد و این موضوع نمی‌تواند دستاویزی برای آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی باشد. مهمانپرست با اشاره به فشارهایی که آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی طی سال‌ها بر ملت‌های منطقه وارد آوردند و همچنین تحولات کنونی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: آنها برای فرافکنی و عوض کردن صورت مساله سعی می‌کنند همه توجهشان را به موضوعات غیرواقعی انحراف دهند.

وی گفت: آن چیزی که می‌تواند مورد تایید در حرکت مردمی در کشورها قرار گیرد، احترام به نظر اکثریت مردم یک جامعه است. در کشورهای مختلف نظر اکثریت مردم نسبت به مداخلات خارجی و اظهارات و مداخلات مقامات آمریکایی، صهیونیستی و برخی کشورهای غربی به خوبی قابل مشاهده است. مهمانپرست ادامه داد: اگر کسی در کشور ما مایل است نظر مردم را بشنود، بهتر است به نظر اکثریت ملت توجه داشته باشد. وی با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن خاطرنشان کرد: اتفاقی که در ۲۲ بهمن امسال برای سی و دومین بار تکرار شد، نشانگر حمایت قاطع ملت بزرگ ما از نظام و سیاست‌های آن بود. اینکه مقامات آمریکایی توانایی شنیدن صدای اکثریت ملت ما را ندارند و به جای اینکه حرکت مردم را در ۲۲ بهمن مورد توجه قرار دهند به برخی صحنه‌های ساختگی در داخل که توسط گروه اندکی صورت می‌گیرد، توجه می‌کنند، این مشکل اساسی مربوط به مقامات آمریکایی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مقامات آمریکایی باید توانایی لازم را برای شنیدن صدای اکثریت ملت در خودشان به وجود بیاورند.

بزرگ‌ترین ضربه به حقوق بشر

دربخشی دیگر از این کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اظهارات روز دوشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و گفته بود که ایران سیاست خشونت در خارج از مرز و حکومت استبدادی را در درون مرز دنبال می‌کند‌، نظر مهمانپرست را پرسید که وی چنین پاسخ گفت: متاسفانه رویکرد سیاسی و رفتار دوگانه مقامات آمریکایی نسبت به بحث حقوق بشر به عنوان بزرگ‌ترین عامل جهت تضعیف اصل حقوق بشر تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با نوع برخوردشان به موضوع حقوق بشر بزرگ‌ترین ضربه را به حقوق بشر وارد می‌کنند، اظهارکرد: همه اظهارات خانم کلینتون در دو ماه گذشته را به خاطر دارند که چگونه از رژیم حسنی مبارک در مصر حمایت می‌کرد و آن دولت را با ثبات می‌دانست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همه شاهد رفتار نظامیان آمریکایی در به خاک و خون کشیده شدن شهروندان بیگناه افغانستان که اخیرا بیش از ۸۰ نفر از مردم بیگناه این کشور به ویژه کودکان توسط نظامیان آمریکایی به قتل رسیدند، هستیم.

به گفته مهمانپرست اظهارات مقامات آمریکایی و دفاع ظاهری آنها از حقوق بشر موجب مضحکه این مساله در سطح بین‌الملل شده و مقامات آمریکایی باید بیشتر از همه پاسخگوی وضعیت حقوق بشر باشند و نسبت به حقوق اقلیت‌های نژادی و مذهبی در داخل آمریکا و برخورد آنها با زندانیان در داخل آمریکا و رفتار غیرانسانی آنها در زندان‌های گوانتانامو، ابوغریب و جاهای دیگر پاسخگو باشند.

مطالعات ادعایی؛ داستانی کهنه

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره طرح دوباره مطالعات ادعایی در گزارش اخیر آژانس اتمی گفت: داستان مطالعات ادعایی داستانی کهنه و تکراری است که هیچ گونه وجهه قانونی و مستند حقوقی ندارد . این برخلاف رویه‌ای است که آژانس باید نسبت به اعضای متعهد خود اعمال رفتار قانونی داشته باشد. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در گزارش اخیر آقای آمانو تفکیک موضوعاتی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب تعهداتNPT و کشورهایی که به این تعهدات پایبندند و همین طور موضوعاتی که مربوط به قطعنامه شورای امنیت می‌شود، این تفکیک شاید مقدمه‌ای باشد برای اینکه آژانس به سمت مسیر اصلی و حقوقی خودش برگردد. فکر می‌کنیم باید این مسیر ادامه یابد و آژانس اجازه ندهد مسائل سیاسی و فشار کشورهای غربی تاثیری بر مسیر حقوقی آن داشته باشد.

وی افزود: در چارچوب توافقی که قبلا با آژانس صورت گرفت برای رفع ابهاماتی که در قالب مدالیتی بین ایران و آژانس صورت گرفت همه ابهامات برطرف شد و بعد از آن این بحث‌ها به عنوان یک موضوع انحرافی مطرح شد و هیچ وقت هم اصل این اسناد به طرف ایرانی ارائه نشد.

مهمانپرست گفت: ‌بحث‌هایی که به طور پراکنده مطرح می‌شود و تلاش می‌کنند فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما را به شکلی به فعالیت‌های تسلیحاتی ارتباط بدهند، تنها در چارچوب فشارهای سیاسی و فضاسازی تعریف می‌شود.

آمادگی ایران برای مذاکره با ۱+۵

سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار صالحی و اشتون که دوشنبه در ژنو صورت گرفت نیز گفت: در این دیدار مجددا بر آمادگی ایران برای همکاری و پرداختن به موضوعات مشترک

مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵ تاکید شده است.

وی افزود: اینکه آمادگی ما بارها به اطلاع مقامات مختلف اروپایی و کشورهای ۱+۵ رسیده نشانگر آن است که طرف مقابل ما اگر واقعا این آمادگی را برای مذاکره داشته باشد و بر موارد همکاری و جهت‌گیری مثبت کار کند و اقدامات تخریبی و تقابلی را کنار بگذارد، مشکلی وجود ندارد و ما می‌توانیم مسیر مذاکرات را دنبال کنیم.

حاکمان بی‌اقبال صحنه را ترک کنند

مهمانپرست در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آمریکایی‌ها در حال بررسی گزینه نظامی علیه رژیم قذافی هستند، گفت: ما هر نوع خشونت علیه مردم لیبی را که در حال حاضر به شکل کاملا غیرانسانی اتفاق می‌افتد محکوم می‌کنیم. امیدواریم حاکمانی که اقبال مردمی را در پیش روی خودشان ندارند، با روش‌های عاقلانه‌تری صحنه را ترک کنند و اجازه ندهند کشورشان تخریب و ملت‌شان با روش‌های غیرانسانی به خاک و خون کشیده شود.

وی افزود: این موضوعات نباید بهانه‌ای جهت دخالت نظامی کشورهای دیگر قرار گیرد و کشورهای دیگر به ویژه در غرب نباید از این موقعیت‌هایی که در اثر حضور مردم در صحنه و برای به دست گرفتن تعیین سرنوشت کشورشان ایجاد کردند، سوءاستفاده کرده و این کشورها را به پایگاه جدید نظامی خود تبدیل کنند.

عکس: ایسنا