تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد برای 5 سال

عکس: آکو سالمی

دنیای‌اقتصاد- با رای نمایندگان مجلس، قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت که شهریورماه امسال منقضی شده بود، برای مدت پنج سال دیگر تمدید شد. طرح تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت با ۱۳۱ رای موافق، ۵۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه علنی دیروز مجلس به تصویب رسید. به موجب این طرح «قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت، از تاریخ اتمام مهلت اجرای آن به مدت ۵ سال تمدید می شود.» قانون یادشده تا شهریورماه امسال اعتبار داشت که در صورت تایید مصوبه دیروز مجلس از سوی شورای نگهبان، این قانون تا سال ۹۴ نیز قابل اجرا خواهد بود.

این طرح در حالی در جلسه دیروز مجلس به تصویب رسید که علاوه بر مخالفت قاطع نماینده دولت با آن، برخی نمایندگان از بار مالی دو هزار میلیارد تومانی تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد سخن گفتند و تصویب این طرح را مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی دانستند.

نگرانی مخالفان از بار مالی

بار مالی تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد، مهم‌ترین دلیلی بود که مخالفان این طرح برای رای ندادن به آن مطرح می‌کردند. یکی از این مخالفان، محمدحسن فرهنگی، عضو هیات رییسه مجلس بود که در این باره گفت: تصویب این طرح به معنای خارج کردن ۳۰۰ هزار نفر از گردونه اداری کشور ظرف پنج است که به گفته مسوولان دولت، دست کم نیازمند دو هزار میلیارد تومان اعتبار است. فرهنگی با اشاره به سابقه اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد افزود: دولت در سال گذشته اعلام کرد به دلیل آنکه اجرای این قانون به جای حذف نیروهای فاقد کارآیی، به حذف نیروهای کارآمد منجر شده است دیگر آن را اجرا نخواهد کرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه اجرای این طرح بار مالی زیادی برای دولت خواهد داشت، خاطرنشان ساخت: از سوی دیگر اگر دولت نخواهد این طرح را اجرا کند نوعی سرخوردگی و ناامیدی در بین کارکنان دستگاه‌های اداری کشور ایجاد خواهد شد. نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه این مصوبه مربوط به قبل از تصویب قانون خدمات کشوری است، گفت: نباید فراموش کرد که در قانون مدیریت خدمات کشوری ردیف افراد بازنشسته حذف شده است و افراد جدیدالاستخدام جایگزین نفرات قبل نخواهند شد.

عضو هیات رییسه در پایان خاطرنشان ساخت: تصویب این طرح به صلاح ساختار اداری و اجتماعی کشور نیست و باعث ایجاد سرخوردگی و نارضایتی در بخش وسیعی از نیروهای اداری کشور خواهد شد.

موافقان به دنبال اشتغالزایی

اما موافقان تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد، اشتغالزایی این طرح را یکی از دلایل اصلی دفاع از آن برشمردند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب در موافقت با این طرح با اشاره به ضعف نظام اداری کشور گفت: اگر دولت نمی‌تواند از نیروهای توانمند خود به خوبی استفاده کند، مشکل ضعف ساختار اداری است. اگر مشوق‌های لازم به افراد کاردان داده شود، آنها درخواست بازنشستگی پیش از موعد نمی‌کند. وی از لزوم اشتغالزایی برای جوانان تحصیلکرده یاد کرد و با بیان اینکه تعداد ورودی، نصف خروجی از ادارات دولتی است، ادامه داد: اجازه دهید به این ترتیب دولت نظام اداری خود را با ابقای نیروهای کیفی‌اش اصلاح کند. عیسی جعفری، نماینده بهار و کبودرآهنگ هم در موافقت با این طرح گفت: ادامه حضور کارکنانی که دیگر کارآیی لازم را ندارند، موجب بدآموزی نیروهای تازه نفس و جوان هم می‌شود. چون آنها سرانجام آتی خود را افرادی بی مصرف و غیرمفید می‌بینند و در نتیجه با انگیزه کار نخواهند کرد. حسن زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی نیز با بیان اینکه با این طرح دولت می‌تواند افراد ضعیف و مریض و ناتوان را از گردونه خود خارج کند، ادامه داد: همین الان افرادی در دفاتر مدارس بیکار می‌نشینند و دست و پاگیر هستند. حضور آنها در تمامی ادارات به چشم می‌خورد که هیچ فایده‌ای برای دولت ندارند. به گفته وی، اگر دولت به جای بازنشسته کردن کارکنان کم مصرفش، کارکنان مفید فایده را بازنشسته می‌کند؛ مشکل خود دولت است و ربطی به مجلس ندارد.

مخالفت قاطع دولت

نماینده دولت در جلسه علنی دیروز مجلس هم به شدت با طرح بازنشستگی پیش از موعد مخالفت کرد و با بیان اینکه دولت توان تامین بار مالی آن را ندارد، این طرح را بر خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی و برخلاف قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون برنامه پنجم دانست.

به گفته وی، تصویب این طرح، عملا به معنای کاهش سن خدمت به ۲۵ سال است که برخلاف عرف رایج در دنیا است و ما نباید دولت را از بهره‌گیری از توانمندی نیروهای با تجربه محروم کنیم. نماینده دولت همچنین تصریح کرد: تمدید پنج ساله قانون بازنشستگی پیش از موعد مشکلات صندوق های بازنشستگی ای را که بعضا در شرف ورشکستگی هستند، بیشتر می‌کند. با این حال، پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان، نمایندگان مجلس به این طرح رای دادند و اگر شورای نگهبان به این طرح ایرادی وارد نکند، می‌توان تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد تا سال ۹۴ را قطعی دانست.