درآمد ۵۶ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۰ حاکی از توزیع یارانه نقدی ماهانه برای هر ایرانی از ۳۸ تا ۵۰ هزار تومان بر اساس ۴ سناریوی ممکن است. خبرگزاری فارس در همین زمینه با اشاره به اظهارات ممبینی ۴ سناریو را برای پرداخت یارانه نقدی در سال ۹۰ پیش‌بینی کرده است. بنا بر این گزارش، در صورتی که سهم ۵۰ درصدی مردم را قطعی بدانیم، ۲۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در سال آینده توزیع خواهد شد.

در سناریوی اول با فرض اینکه ۶۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی بگیرند، سهم هر ایرانی از ۲۸ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی ۴۶۶ هزار تومان در سال می‌شود که با تقسیم بر ۱۲ ماه، سهم ماهانه هر فرد بیش از ۳۸ هزار تومان خواهد شد.

سناریوی دوم با این فرض است که یارانه فروردین ماه سال ۹۰ پرداخت شده و ۴۶۶ هزار تومان باید طی ۱۱ ماه تقسیم شود که با این حساب سهم هر ایرانی بیش از ۴۲ هزار تومان برآورد می شود.

به گزارش فارس، در حالی قانون بر سهم ۵۰ درصدی مردم از یارانه نقدی تاکید دارد که دولت طبق قانون می‌تواند ۱۰ درصد از سهم خود کاسته و به یارانه نقدی مردم اضافه کند، کما اینکه در سال‌جاری دولت این رویه را در پیش گرفته است.

سناریوی سوم و چهارم بر این فرض است که سهم مردم از یارانه ۲۸ هزار میلیارد تومانی به ۶۰ درصد و به عبارتی به ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که با این حساب سهم هر ایرانی از یارانه نقدی در سال ۵۶۰ هزار تومان می‌شود.

حال اگر عدد ۵۶۰ هزار تومان طی ۱۲ ماه تقسیم شود (سناریوی سوم)، سهم هر ایرانی به بیش از ۴۶ هزار تومان در هر ماه می‌رسد و در سناریوی چهارم اگر با فرض اینکه یارانه فروردین پرداخت شده است، بر ۱۱ ماه تقسیم کنیم، سهم ماهانه هر ایرانی به بیش از ۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

به گزارش فارس، در حالی پیش از این شایعه کاهش یارانه نقدی در سال آینده به ۲۷ هزار تومان از سوی وزیر اقتصاد تکذیب شده است که با این محاسبات در می‌یابیم یارانه نقدی ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومانی هر ایرانی که در سال‌جاری پرداخت شده است، در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.