دنیای‌اقتصاد- با رای موافق چندباره نمایندگان مجلس برای تجمیع انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری که به مفهوم برگزاری همزمان این دو انتخابات در سال آینده و نیز افزایش عمر مجلس به همراه کاهش عمر دولت است، این مصوبه راهی مجمع تشخیص مصلحت خواهد شد تا در آنجا تعیین تکلیف شود. اصرار نمایندگان بر مصوبه خود

تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به مجمع تشخیص رفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از ماه‌ها بحث و بررسی‌، طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با دوره دهم ریاست جمهوری را به مجمع تشخیص مصلحت فرستادند تا مجمع در خصوص این طرح تعیین تکلیف کند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی این طرح که دو بار از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود‌، در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند و بدین‌ترتیب این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادند. طرح تجمیع انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری دو بار از سوی شورای نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد شده بود و مجلس روز یکشنبه برای سومین‌بار این طرح را در دستور کار خود قرار داد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی بررسی این طرح که رفع ایرادات شورای نگهبان را برعهده داشت، به حذف طرح یاد شده و خارج شدن آن از دستور کار مجلس نظر داده بود. نمایندگان مجلس در نشست علنی روز یکشنبه خود، ابتدا به حذف این طرح و خارج شدن از دستور کار مجلس رای دادند، اما به دلیل ابهام در نتایج رای‌گیری و مخدوش بودن آن‌، مجددا رای‌گیری انجام شد که حذف این طرح رای نیاورد و این طرح بار دیگر در دستور کار مجلس قرارگرفت. با در دستور کار قرارگرفتن این طرح، پیشنهادهای متعددی از سوی نمایندگان در نشست علنی روز یکشنبه مطرح شد که به دلیل طولانی شدن مذاکرات‌، ادامه بررسی این طرح به نشست علنی دیروز موکول شد.

در نشست علنی روز سه‌شنبه نیز‌، پیشنهاد همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم با دوره چهارم شوراها مطرح شد که به تصویب نرسید.

در پی تصویب نشدن هیچ‌یک‌ از پیشنهادها، مصوبه قبلی مجلس به رای گذاشته شد که از مجموع ۲۲۹نماینده حاضر در نشست علنی‌، ۱۲۰نماینده رای موافق، ۹۴نماینده رای مخالف و ۷نماینده رای ممتنع دادند.

با اصرار نمایندگان مجلس بر نظر قبلی خود‌، حدادعادل، رییس مجلس اعلام کرد که این طرح برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود. در مصوبه مجلس‌ آمده است، انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و دوره دهم ریاست جمهوری در نیمه اول آبان ماه سال ۱۳۸۷ به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود. در نتیجه از طول دوره نهم ریاست جمهوری به مدت ۴ماه کاسته و به طول دوره هفتم مجلس شورای اسلامی هفت ماه اضافه خواهد شد.

همچنین بر پایه این مصوبه‌، دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به جای هفتم خردادماه ۸۷ از دی‌ماه سال ۱۳۸۷و دوره دهم ریاست جمهوری به جای دوازدهم مردادماه از ۱۶فروردین ماه سال ۱۳۸۸آغاز می‌شود.