دنیای‌اقتصاد- پس از آنکه باراک اوباما برخی گزارش‌های مبنی بر تبادل نامه با روحانی را تایید کرد و از یک پنجره دیپماتیک با ایران نه‌تنها در زمینه برنامه هسته‌ای، بلکه در زمینه سوریه پرده برداشت، در جدیدترین موضع گیری روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد که تبادل نامه بین باراک اوباما و حسن روحانی زمینه را برای دیدار احتمالی بین آن دو در نشست سازمان ملل فراهم کرده است. دیداری که به‌زعم روزنامه گاردین در صورتی که انجام شود، می‌تواند اولین ملاقات رودررو بین سران آمریکا و ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران باشد. به گزارش «ایسنا»، روزنامه نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود به نقل از تریتا پارسی، رییس شورای ملی آمریکایی‌ ایرانی نوشت: من فکر می‌کنم احتمال ملاقات وجود دارد. این یک فشار سیاسی محکم برای پیشرفت خواهد بود اگر اوباما در آن دخیل شود اراده سیاسی برای رسیدن به یک توافق به دست می‌آید. وی گفت که اگر قرار باشد اوباما با روحانی دیدار کند چنین دیداری احتمالا ملاقاتی از پیش برنامه‌ریزی شده در راهرو خواهد بود تا اینکه گفت‌وگو‌یی که پشت یک میز انجام می‌گیرد تا به این ترتیب هر دو طرف بتوانند آن را انکار کنند. پیش‌تر رییس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو‌ با شبکه خبری ای.بی.سی دورنمای دخیل شدن ایران در گفت‌وگو‌های گسترده‌تر درباره سوریه را مطرح کرد، به شرطی که تهران درک کند که آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد یک سانحه ریلی است که نه تنها به سوریه آسیب می‌رساند، بلکه کل منطقه را دچار بی‌ثباتی می‌کند.

وی گفت که توافقنامه ژنو می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگو‌های کلی‌تر با حضور روسیه و ایران با هدف راه‌حلی سیاسی که این بحران وحشتناک را حل کند، هموار کند. رییس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت‌وگوی خود گفت: مهم این است که پتانسیل حل این مسائل از طریق ابزار دیپلماتیک وجود دارد. همانطور که می‌دانید گفت‌وگو‌ با ایرانیان همیشه دشوار است.

وی افزود: من فکر می‌کنم این رییس‌جمهور جدید ناگهان این کار را آسان نخواهد کرد، ولی همان‌طور که می‌دانید دیدگاه من این است که اگر هم تهدید معتبر استفاده از زور وجود داشته باشد و هم یک تلاش دیپلماتیک قاطعانه آن‌گاه می‌توان به توافق دست یافت.

در همین ارتباط محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت و گو با یکی از نشریات داخلی اصل وجود نامه و پاسخ حسن روحانی به آن را تایید کرد، اما ظریف گفت که اولا در این نامه حرفی درباره سوریه نوشته نشده است و در صورتی که اوباما محتوای آن را مسائل سوریه عنوان کرده خلاف واقع گفته یا درباره نامه‌ای غیر از آنچه من می‌دانم سخن می‌گوید.

از سوی دیگر ظریف در گفت‌وگو با شبکه خبری عرب زبان المیادین با انتقاد از نحوه رفتار و برخورد آمریکا با مسائل جهان گفت: آمریکا حق ندارد با زبان تهدید و خشونت با کشورهای دیگر سخن بگوید. ظریف در پاسخ به پرسشی در خصوص رابطه با آمریکا تاکید کرد: ایران اعتمادی به آمریکا ندارد. در عین حال ما برای اعتمادسازی با آمریکا در خصوص مسالمت‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران آماده‌ایم.

اما وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده که توافقی که در زمینه تسلیحات شیمیایی سوریه حاصل شد، نشانه تضعیف موضع دولت باراک اوباما در مقابل ایران نیست. جان‌ کری که اوایل ماه میلادی جاری خطاب به اعضای کنگره مدعی شد که حمله نکردن آمریکا به سوریه ایران را در زمینه پیشبرد برنامه‌ هسته‌ای‌اش جسورتر می‌کند، روز یکشنبه در سفرش به اراضی اشغالی گفت که توافقی که زرادخانه شیمیایی سوریه را بدون استفاده از زور آمریکا خلع سلاح کند به همان اندازه پیامی محکم را می‌فرستد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، کری گفت: اگر ما این را تحقق بخشیم می‌توانیم معیاری را برای نوع رفتارمان در قبال ایران و کره شمالی به دست آوریم. نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود در خصوص دیدار مقامات انگلیس با ایران هم نوشته: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش دیدار کند.

محمد جواد ظریف روز دوشنبه در دیدار با «عادل عبدالمهدی» از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق اظهار کرد: دانش و فناوری هسته‌ای در ایران بومی شده و بر این اساس ما ضمن تاکید بر حق قانونی خود آماده مذاکره برای حل‌وفصل این مساله هستیم و چنانچه طرف مقابل جدیت و درایت داشته باشد، مساله هسته‌ای قابل‌حل است.