دنیای‌اقتصاد- در آستانه گفت‌وگوهای هسته‌ای ژنو همچنان رسانه‌ها و مقامات سیاسی به گمانه‌زنی در خصوص سطوح و دستاوردهای این مذاکرات می‌پردازند و از بسته‌های پیشنهادی جدیدی خبر می‌دهند که حاوی کاهش سطوح غنی‌سازی یا تعیین بازده زمانی برای رسیدن به یک توافق است. در این خصوص برخی منابع غربی مدعی شدند که ایران به دنبال ارائه یک بسته پیشنهادی برای تعلیق تولید سوخت هسته‌ای با غنای بالا در سطح تسلیحاتی است. به گزارش «ایلنا» به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، به ادعای این مقام‌های غربی ایران در ازای پیشنهاد تعلیق تولید سوخت هسته‌ای با غنای بالا، از آمریکا و اتحادیه اروپا خواهد خواست تا تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور را لغو کنند. یک دیپلمات سابق غربی که ادعا شده طی هفته‌های گذشته درباره این بسته با دیپلمات‌های ارشد ایران گفت‌وگو کرده است، در این‌باره گفت: «ایرانی‌ها آماده می‌شوند تا با یک بسته جدید به ژنو بروند؛ این بسته شامل محدودیت‌هایی در تعداد سانتریفیوژهای فعال، میزان غنی‌سازی و لزوم راستی‌آزمایی است.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت که این بسته که توسط دولت جدید ایران ارائه شده است، می‌تواند مذاکرات هسته‌ای ایران را احیا کند. به ادعای این دیپلمات، ایران در نشست ژنو پیشنهاد توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را مطرح خواهد کرد و به بازرسان بین‌المللی بیشتری اجازه خواهد داد تا از تاسیسات هسته‌ای این کشور بازدید کنند. وی همچنین مدعی شد که ایران در حال بررسی ارائه پیشنهاد تعطیل کردن تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی در نزدیکی شهر قم است.

ایران در ازای این پیشنهاد خواستار دریافت میله‌های سوختی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران از بازارهای بین‌المللی خواهد شد. بر اساس این گزارش، مقام‌های ارشد دولت آمریکا هنوز درباره اینکه آیا دولت این کشور به ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود را می‌دهد یا خیر اظهارنظری نکرده‌اند. مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ قرار است ۱۵ و ۱۶ ماه اکتبر برابر با ۲۳ و ۲۴ مهر ماه در ژنو برگزار شود.

در همین ارتباط سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در اظهار نظر مهمی گفت که از نظر او حل مساله هسته‌ای ایران، در زمانی بین ۶ تا ۹ ماه ممکن است. به گزارش عصر ایران، لاوروف در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» گفت: روحانی و ظریف معتقدند می‌شود در بازه زمانی ۶ تا ۹ ماهه مشکل هسته‌ای ایران را حل کرد و من هم با این مساله موافق هستم. لاوروف افزود: این زمان فرصتی مناسب و معقول است تا در همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و نیز گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ توافق حاصل و تحریم‌ها برداشته شود. لاوروف با تاکید بر حقوق هسته‌ای ایران از جمله حق غنی‌سازی ایران برای استفاده در مصارف صلح‌آمیز گفت که هرگونه راه حل در پایان گفت‌وگوهای هسته‌ای باید مبنی بر پذیرش این حقوق ایران باشد. لاوروف افزود باید به نقطه‌ای رسید که به‌طور کامل امکان اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود داشته باشد و از سوی دیگر همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از جمله تحریم‌های شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا لغو شود.

درخواست قانون‌گذاران آمریکایی و آیپک از اوباما برای تشدید تحریم‌ها

اما در سوی دیگر، گروهی متشکل از نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهور این کشور خواستند تا از تمام تحریم‌های مصوب مجلس نمایندگان کنگره آمریکا علیه ایران استفاده کند تا بر اساس ادعای آنها، این تحریم‌ها مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «جی تی ای» ۷۸ نفر از نمایندگان دو حزب کنگره آمریکا در نامه مورخ ۴ اکتبر خود به اوباما خواستار اجرایی شدن تمام تحریم‌های مصوب علیه ایران شده‌اند؛ بسیاری از این قانون‌گذاران که این نامه ضدایرانی به اوباما را امضا کرده‌اند، به تازگی از سفر خاورمیانه به آمریکا بازگشته‌اند؛ این قانون‌گذاران در نامه دو صفحه ای خود به اوباما مدعی شده‌اند که به شدت نگران چشم‌اندازهای یک ایران هسته‌ای هستند.

این قانون‌گذاران آمریکایی با ادعای اینکه تغییری در سیاست هسته‌ای ایران به‌رغم روی کار آمدن دکتر «حسن روحانی» رییس‌جمهور جدید ایران نمی‌بینند، در نامه ضدایرانی خود به اوباما ضمن اینکه بر ضرورت اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران توسط دولت اوباما تاکید کرده‌اند، مدعی شده‌اند که ما آماده استفاده از زور در صورت لزوم هستیم. این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که مقامات ارشد دولت اوباما از کنگره این کشور خواسته‌اند تا بعد از برگزاری مذاکرات هسته‌ای با ایران، اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران را بررسی نکنند.