واکنش ظریف  به انتشار اخبار غیرواقعی  از جلسات غیرعلنی

یاد گرفتم هر چه می‌خواهم بگویم، علنی بگویم! روایت ظریف از یک روز تلخ

یاد گرفتم که هرچه می‌خواهم بگویم، علنی بگویم

دنیای اقتصاد- محمد جواد ظریف در آخرین مطلبی که در فیس‌بوک خود منتشر کرده است، با تاکید بر اینکه «یاد گرفتم که هرچه می‌خواهم بگویم علنی و عمومی بگویم وگرنه بازار سوءاستفاده بسیار داغ است.» به جلسه خود با نمایندگان اشاره کرده و یادآور شده است که «صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیرقابل نقل خواهد ماند» آورده است: افرادی که خود را قاضی صداقت بنده دانسته و با تیتر کوچک صداقت مرا می‌ستایند، با بزرگ‌ترین تیتر ممکن جمله‌ای را به عنوان نقل قول مستقیم از بنده منتشر کردند که با آنچه گفته بودم مطابقت نداشت. به گزارش «ایسنا»، وی آورده است: دوستان عزیزی که مطالب جلسه محرمانه را بدون توجه به محتوای مطلب به سلیقه خود به بیرون منعکس کردند، من‌بعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند.

ظریف در فیس‌بوک خود نوشت: ساعت ۹ و نیم شب است و تازه از بیمارستان و مطب پزشک برگشته‌ام و توانسته‌ام قدری بنشینم تا این مطلب را برای شما بنویسم. امروز صبح، بعد از دیدن تیتر یک روزنامه، کمردرد و پادرد شدیدی گرفتم. حتی نمی‌توانستم راه بروم یا بنشینم. فکر کردم دیسک کمر و سیاتیک گرفته‌ام. فقط توانستم دو ملاقات خارجی را انجام دهم. بقیه برنامه‌ها را لغو کردم. جلساتم با بعضی از معاونان وزارت خارجه را در حالت استراحت انجام دادم. وقتی ۴-۵ ساعت استراحت مشکل را حل نکرد، ساعت ۵ بعدازظهر دفترم را در وزارت امور خارجه ترک کردم و به بیمارستان رفتم. خدا را شکر، ‌ام‌آر‌آی نشان داد که مشکل من بیشتر عصبی و اسپاسم عضلانی است و با ورزش درست می‌شود. از برادر و دوست عزیزم دکتر سید رضا رضوی، پزشک بزرگوار و عارفی که بیش از ۹۰ دقیقه با محبت فراوان تلاش کرد که درد مرا آرام کند بی نهایت سپاسگزارم.

به هر حال، روز تلخی بود، ولی برای من بسیار آموزنده. یاد گرفتم که هرچه می‌خواهم بگویم علنی و عمومی بگویم و گرنه بازار سوءاستفاده بسیار داغ است. باعث تاسف است که یک ساعت و نیم بحث جدی، صمیمانه و خصوصی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیرقابل نقل خواهد ماند، در چندجمله خلاصه شد که هیچ ارتباطی با بحث مفصل من نداشت و به مطبوعات درز داده شد. بدتر از آن افرادی که خود را قاضی صداقت بنده دانسته و با تیتر کوچک صداقت مرا می‌ستایند، با بزرگ‌ترین تیتر ممکن جمله‌ای را از من به عنوان نقل قول مستقیم منتشر کردند که با آنچه گفته بودم مطابقت نداشت. جالب آنجا است که کسانی که ادعای ولایتمداری دارند جلوتر از رهبری حرکت می‌کنند و هیچ از خود نمی‌پرسند که اگر ایشان مصلحت می‌دیدند خودشان مصادیق را روشن می‌فرمودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح چهارشنبه در نطقی در صحن علنی مجلس با اشاره به مباحث پیش آمده حول انتشار اخباری از جلسه حضور وزیر امور خارجه در این کمیسیون گفت: این جلسه نه غیرعلنی و نه محرمانه بود؛ بنابراین این نشست با حضور نمایندگانی از برخی از کمیسیون‌های دیگر برگزار شد. نقوی حسینی ادامه داد: بنده مطالب رسانه‌ها از جمله روزنامه کیهان را تکذیب نکرده‌ام، بلکه گفتم این مطالب در گزارش مکتوب کمیسیون نبود ولی نگفتم که این مطالب تکذیب می‌شود. روزنامه کیهان روز سه‌شنبه در تیتر اول خود نوشت: «برخورد صادقانه وزیر خارجه، ظریف: مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود. موضوعی که تکذیب سخنگوی وزارت خارجه را در پی داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به مطالب منتشره در برخی رسانه‌ها درباره جلسه وزیر امور خارجه با اعضای کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: برداشت‌های نمایندگان از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دقیق منتشر نشده و تیترهای برخی جراید فاقد صحت است و تکذیب می‌شود. او افزود: انتظار می‌رفت اظهارات وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی و در پاسخ به سوالات خصوصی نمایندگان کمیسیون در چارچوب مطرح شده، صادقانه مد نظر قرار می‌گرفت؛ ولی متاسفانه در برخی موارد مطالب منتشره کاملا در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است.

سفر نیویورک را یک پیروزی بزرگ برای نظام می‌دانم

وزیر امور خارجه با ارائه پاسخی درباره اظهارات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر نیویورک را یک پیروزی بزرگ برای نظام می‌دانم. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف درحاشیه جلسه هیات دولت در حالی که قصد نداشت گفت‌وگویی با خبرنگاران انجام دهد، افزود: مواضع بنده کاملا مشخص است و سفر نیویورک را یک پیروزی بزرگ برای نظام می‌دانم و اجازه نمی‌دهم دستاوردهای سفر هیات ایرانی به نیویورک مخدوش شود. او همچنین در مورد اظهارنظرهای نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای نقوی حسینی جمله اول من را بار دیگر بخواند، چون آن جلسه محرمانه بود و مواضع من مشخص است.

واکنش ظریف به انتشار اخبار غیرواقعی از جلسات غیرعلنی