امور اجرایی دولت سرعت می‌گیرد

محمد شریعتمداری روز سه‌شنبه طی حکمی از سوی رییس‌جمهور به معاونت اجرایی رییس‌جمهور منصوب شد. او که در کارنامه خود سکانداری وزارت بازرگانی دولت اصلاحات را دارد، در انتخاباتی که گذشت اعلام کاندیداتوری کرد وبعد از ثبت‌نام هاشمی رفسنجانی انصراف داد. محمد شریعتمداری، از سال ۱۳۸۵ تاکنون به حکم رهبر معظم انقلاب رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

شریعتمداری در دو دوره ریاست‌جمهوری محمد خاتمی و از سال ۱۳۷۶ به مدت ۸ سال به عنوان وزیر بازرگانی مشغول به فعالیت بوده است. شریعتمداری همچنین به مدت ۸ سال مسوولیت کمیسیون مشترک روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی نظیر عربستان سعودی، عراق، عمان، قطر، کویت، پرتغال، اسپانیا، زیمباوه، اوگاندا، کنیا، فیلیپین، تایلند و ... را بر عهده داشته است.

وی علاوه بر مسوولیت وزارت بازرگانی، به عنوان نماینده تام الاختیار دولت در الحاق به سازمان جهانی تجارت جهانی منصوب و در طول همین دوره، ایران را به عنوان عضو ناظر به سازمان تجارت جهانی وارد کرده است.

طی دوره وزارت ۸ ساله، وی ریاست شورای عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز بر عهده داشت و در طی این دوران، قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران با ۵ سال کار کارشناسی در قالب کمیته‌های گوناگون تخصصی با همکاری همه بخش‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی در هزار ماده پس از ۸۰ سال مورد بازنگری و نگارش مجدد قرار گرفت و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

شریعتمداری از سال ۱۳۷۳ پس از ۳ سال عضویت در هیات امنای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با نظر رهبر معظم انقلاب در سمت ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز مشغول به خدمت بود. وی از سال ۱۳۷۰ تاکنون عضویت در هیات امنای آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) و عضویت و دبیری هیات امنای موسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث در قم را نیز تحت اشراف حضرت آیت‌الله محمدی ری شهری بر عهده دارد. شریعتمداری از سال ۱۳۶۸ در دولت اول آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، به عنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرد.

وی همچنین مامور تاسیس معاونت نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری بود و در تهیه قانون تاسیس اطلاعات کشور نیز همکاری داشت. سمت معاونت اجرایی رییس‌جمهور پیش از این و در دولت دهم به عهده حمید بقایی بود. او در نشست مدیران نهاد ریاست‌جمهوری که فروردین ۹۰ تشکیل شد در خصوص وظایف معاون اجرایی رییس‌جمهور گفت: معاونت اجرایی وظیفه هماهنگی و تنظیم روابط و ارتباطات بین بخشی را بر عهده دارد. جایگاه نهاد قابل تامل است و به این جایگاه نباید صرفا نگاه پشتیبانی داشت، بلکه نگاه نهاد فرابخشی و از نوع تنظیم روابط و هماهنگی بین دستگاه‌ها است.