دنیای اقتصاد - حسن روحانی در سی‌ودومین مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین حضور یافت و به تشریح وظایف پلیس ناجا پرداخت. رییس‌جمهور در این مراسم به اهمیت کمک و یاری نیروی انتظامی در تحقق شعارهای دولت مبنی بر احقاق حقوق شهروندی و برقراری امنیت برای رونق کسب‌و‌کار اشاره کرد. او همچنین تاکید کرد که هر کجا پلیس هست مردم باید احساس آرامش کنند. رییس‌ دولت یازدهم در ابتدای اظهاراتش گفت: تا آنجا که پلیس بتواند حضورش در جامعه را کمتر محسوس کند و بیشتر تاثیر بگذارد، شاید برای جامعه فرهنگ‌دوست ما زیباتر باشد. در عین حالی که پلیس مظهر امنیت و زدودن هرگونه تهدید برای مردم و جامعه است، مظهر اخلاق و ادب نیز در جامعه ایران است؛ گرچه نه دولت و نه نیروی انتظامی و پلیس، معلم مردم نیستند و مردم نیز دانش‌آموز نخواهند بود.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه «مردم به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین قلمداد می‌شوند»، گفت: اگر دولت توان و قدرتی دارد، ناشی از رای مردم است و اگر پلیس ما برای برقراری نظم اقتدار دارد و در صورت لزوم، سلاح در دست دارد، از ناحیه مردم و به نمایندگی از مردم است و ما همه به عنوان کارگزاران این ملت بزرگ هستیم.پلیس ما پلیس ملت، فرهنگ، ادب و نظم است و پلیس باید محور قانون، ‌مردم‌سالاری و اخلاق اسلامی باشد و باید در نظر داشت که هرکجا پلیس هست مردم باید احساس آرامش بیشتری کنند.

روحانی در عین حال، ضمن مورد توجه قرار دادن این موضوع که «متهم، غیر از مجرم است و ما در برابر متهمان باید یک نوع رفتار و در برابر مجرمان یک نوع رفتار دیگر داشته باشیم»، افزود: پلیس به عنوان ضابطان قانون و ضابطان قوه‌قضائیه در جامعه در برابر جرم مشهود وظیفه خاص خود را دارد، اما در عین اقتدار مدنظر پلیس باید قانون باشد و پلیس معیار و محور قانون در جامعه است و مردم باید قانون‌مداری را در رفتار پلیس با اخلاق و اعمال مقرراتی که توسط پلیس اجرا می‌شود، مشاهده کنند.

وی در ادامه، با تاکید بر اینکه پلیس می‌تواند دولت را در زمینه تحقق شعار حقوق شهروندی کمک کند، خاطرنشان کرد: تمام مردم ما از حقوق شهروندی مساوی برخوردار خواهند بود. اقوام‌، مذاهب‌، ادیان رسمی، ‌زن، مرد، ‌جوان، پیر، روستایی و شهری همه و همه از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند و یکی از شعارهای این دولت، حقوق شهروندی است و پلیس در این زمینه باید بیشترین کمک را به دولت داشته باشد.

رییس دولت یازدهم افزود: ما نیازمند محیطی آرام برای رونق کسب‌و‌کار هستیم و پلیس رسالت‌های بسیار سنگینی بر دوش دارد. پلیس باید اولویت‌بندی کند و به جرائم سنگین سازمان‌یافته و بالاخره آنچه خواست مردم است اولویت ببخشد. ما باید کاری کنیم که اخلاق و عفت استقرار پیدا کند و این شدنی نیست مگر اینکه بیکاری از بین برود و فقر در جامعه برچیده شود.