اجرای توافق تاریخی ژنو از دوشنبه آینده

روند کاهش تحریم‌ها از دوشنبه آغاز می‌شود معاون وزیر خارجه خبر داد

اجرای توافق ژنو از هفته آینده

گروه خبر - سرانجام ایران و گروه ۱+۵ به دنبال حل برخی اختلافات باقیمانده، بر سر زمان برای آغاز سازوکار و اجرای توافق‌نامه ژنو به توافق رسیدند و تاریخ ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه) را برای این منظور تعیین کردند؛ ‌بنابراین از این تاریخ شاهد کاهش تحریم‎های اعمالی علیه ایران خواهیم بود و به این ترتیب یکی از وعده‎های دولت تدبیر و امید حسن روحانی محقق خواهد شد.

در این رابطه عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از حل اختلافات باقیمانده میان ایران و گروه ۱+۵ بر سر برخی موارد توافق‌نامه ژنو خبر داد. همچنین او در نشستی خبری اعلام کرد: ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) زمان اجرای توافق‌نامه ژنو است. معاون وزیر خارجه در این باره گفت: «‌تا همین الان تماس‌های ما با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی‌ها ادامه داشت. نهایتا توافق بین ما و ۱+۵ در خصوص نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد، دو طرف به یک برداشت واحد از نحوه اجرای توافق رسیدند و در تاریخ ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) گام اول از توافق ژنو اجرایی خواهد شد.» به گفته عراقچی، اجرای این توافق و نحوه اجرای آن در مذاکرات فشرده کارشناسی بین طرفین نهایی شده بود و تنها چند مورد اختلافی باقی مانده بود. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای افزود:« امروز مطلع شدیم ۶ کشور با راه‌حل‌‌های پیشنهادی موافقت کردند و آنها را پذیرفتند و در ایران نیز نهادهای ذی‌ربط راه‌حل‌ها را بررسی و موافقت خود را اعلام کردند که این موافقت در تماس بین بنده و خانم اشمید اعلام شد.»

پس از ۶ دور مذاکره عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، مسوول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره ۳ اختلاف باقیمانده از نشست کارشناسی راه‌حل‌هایی ارائه و قرار شد که راه حل‌ها به پایتخت‌ها منتقل و در آنجا در این خصوص تصمیم‌گیری شود؛ پایتخت‎ها نیز با راه حل‎های پیشنهادی موافقت کردند و به این ترتیب توافق‌نامه ژنو وارد فاز اجرایی شد. بر اساس این توافق‌نامه، ایران متعهد می‎شود که در ۶ ماه آینده برنامه غنی سازی اورانیوم خود را محدود کند، تاسیسات هسته‎ای اراک را توسعه ندهد و امکان بازرسی‎های بیشتر را برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم کند. همچنین گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) متعهد شده‏اند که تحریم فلزات گرانبها، پتروشیمی و خودروسازی را کاهش دهند، در این ۶ ماه تحریم‌های جدید وضع نکنند و امکان دسترسی ایران به بخشی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را فراهم کنند. دو طرف در طول این ۶ ماه در مورد حل و فصل نهایی اختلافات و نگرانی‎های موجود در مورد برنامه اتمی ایران گفت‌وگو خواهند کرد. پیش از این عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده اتمی ایران روز پنج‌شنبه در ژنو با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرده و پس از آن گفته بود که با طرف مقابل به راه حل‌هایی دست یافته است که باید در سطوح بالاتر و در پایتخت‌ها مورد تایید قرار گیرد. گزارش شده بود که یکی از اختلافات باقی مانده به تحقیقات ایران در مورد سانتریفیوژهای پیشرفته جدید مربوط بوده است.

درواقع ایران و ۱+۵ پس از چهار دور مذاکره در نیویورک و ژنو در ۱۰۰ روز توانستند روی متنی چهارصفحه‌ای توافق کنند که هدف آن رسیدن به یک راه‌حل جامع مورد توافق و بلندمدت به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، بود. همچنین، این راه‌حل جامع شامل یک فرآیند متقابل و قدم به قدم است و به رفع همه جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

تحریم‌ها از ۳۰ دی تعلیق می‌شوند

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همچنین در پاسخ به پرسش «ایسنا» درباره اینکه آیا ایران هم می‌تواند از ۲۰ ژانویه پول‌های مربوط به صادرات و واردات خود را برداشت کند؟ گفت: «از روز ۲۰ ژانویه گام اول توافق‌نامه ژنو اجرا می‌شود. براساس گام اول ایران و ۱+۵ هرکدام تعهداتی را قبول کردند. همه این تعهدات در یک روز شروع به اجرا شدن می‌کند. همه تحریم‌هایی که آنها قرار است تعلیق کنند و در متن توافق‌نامه آمده است، از ۲۰ ژانویه تعلیق خواهد شد و اقداماتی که قرار است ما در رابطه با تعلیق ۲۰ درصد انجام دهیم و اقداماتی که قبول کردیم انجام نشود و جلوتر نرود، از روز ۲۰‌ژانویه اجرایی خواهد شد؛ به جز یک مورد از هر دو طرف و آن یک مورد هم از سوی آنها مربوط می‌شود به پرداخت ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور و آزاد شدن آنها و از سوی ما تبدیل مواد غنی‌ شده ۲۰ درصد به اکسید یا رقیق‌سازی آن. این کار از طرف ما و آن اقدام از سوی آنها در یک دوره زمانی شش ماهه صورت خواهد گرفت که در شش نوبت این کار انجام می‌شود. نوبت‌هایی که ممکن است کم و زیاد هم بشود.» او توضیح داد این کار ممکن است به صورت ماهانه یا کمتر از آن باشد. عراقچی افزود: قرار است آزادسازی ۲/۴ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در ۸ نوبت انجام شود. این ۸ نوبت تاریخ‌های مختلف دارد که دقیقا یک ماهه نیستند بلکه در کمتر از یک ماه فاصله زمانی این هشت پرداخت خواهد بود.

اقدامات دو طرف متعادل خواهد بود

او تاکید کرد هر کاری که دو طرف انجام می‌دهند به‌صورت متعادل و متناسب خواهد بود. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در این باره توضیح داد: «هر سه هفته یک سیلندر به صورت رقیق شده درخواهد آمد که تعادل برقرار شود. در مقابل هم تمام تلاش و حرکت ما این بوده است که هر کاری که دو طرف انجام می‌دهند به‌صورت متعادل و متناسب باشد. هیچ طرفی هیچ کاری را زودتر یا دیرتر از دیگری انجام ندهد. تمام اقدامات در یک روز انجام می‌شود؛ به جز این دو مورد که برای آن نیز ترتیباتی در نظر گرفته شده است. تا از تعادل و تناسب برخوردار باشد.»

اجرای توافق تاریخی ژنو از دوشنبه آینده