مرزبانان به وطن برگشتند

وضعیت مرزبان پنجم در حال بررسی است پایان دو ماه دلهره و اضطراب

مرزبانان به وطن بازگشتند

وضعیت گروهبان جمشید دانایی‌فر در حال پیگیری است

«چهار مرزبان ربوده شده ایرانی در تاریخ ۱۷ /۱/ ۹۳ آزاد و به میهن اسلامی بازگشتند»؛ این خبری است که روز گذشته با انتشار اطلاعیه وزارت کشور و وزارت اطلاعات، به همه اخبار ضد و نقیض چند روز اخیر دراین باره، پایان داد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، دیروز یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای که روی وب سایت این وزارتخانه قرار گرفت، با تایید بازگشت چهار تن از پنج مرزبان ربوده‌شده به خاک ایران، این امر را «نتیجه تلاش جامعه امنیتی و دستگاه دیپلماسی و معتمدین محلی با محوریت شورای امنیت کشور» دانست. رحمانی فضلی همچنین با اعلام اینکه «جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های زیادی برای آزادی مرزبانان ربوده شده و برخورد قاطع با اشرار داشت»، «اعتقادها و باورهای دینی» را دلیل استفاده نکردن از روش‌های مرسوم در برخورد با اشرار خواند. وزیر کشور در این اطلاعیه خواستار «مسوولیت پذیری بیش از پیش» کشور پاکستان شد «تا به واسطه اقدامات شرورانه گروهک‌های تروریستی خدشه‌ای به روابط دوستانه دو ملت وارد نشود.» همچنان‌که خبر رهایی چهار مرزبان ایرانی برای مردم ایران خوشحال کننده بود، آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا پس از اعلام خبر رسمی این آزادی با ابراز خرسندی، از این خبر با عنوان ترکیب خوشحالی و غم یاد کرد و در صفحه توییتر خود نوشت: «چهار مرزبان بی‌گناه به خاک ایران باز گردانده شده‌اند، اما یکی، گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر، برنگشت.» سردار حسین اسکندری فرمانده مرزبانی ناجا نیز با بیان اینکه سجاد زهانی، محمد نظامی، رامین حضرتی و جمشید تیموری در داخل خاک پاکستان آزاد و از مرز زاهدان به کشور بازگشتند، گفت: «با وجود برخی اقدامات نیروهای مرزی پاکستان برای یافتن مرزبانان ایرانی، نهادهای اطلاعاتی، نظامی و انتظامی این کشور هیچ‌گونه نقشی در آزادسازی گروگان‌ها نداشتند.»

پادرمیانی علمای اهل سنت در حل‌و‌فصل این اتفاق

آنچه در اولین اطلاعیه گروهک جیش العدل منتشر شده در جمعه گذشته مبنی بر آزادی مرزبانان ایرانی را قابل‌توجه است، اشاره به نقش «علمای اهل سنت» در آزادی مرزبانان بود که در آن تاکید شده بود: «علمای اهل سنت که دارای مکانت بزرگی در جامعه اهل سنت ایران هستند از ابتدای ماجرای اسارت نظامیان میانجیگری کرده و سعی کردند این ماجرا به خیر و خوبی حل شود.» عبدالرئوف ریگی، سخنگوی گروهک تروریستی جیش‌العدل نیز در گفت‌وگو با وب سایت شبکه العربیه، تصمیم به آزادی مرزبانان ایرانی را «به احترام علمای اهل سنت» خوانده بود. از سوی دیگر مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز شنبه در گفت‌وگو با «ایسنا» از رهایی مرزبانان و رسیدن آنان به خاک ایران تا روز یکشنبه خبر داده بود. امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین گفته بود که مرزبانان ما هم‌اکنون در دست «نیروهای مردمی ایرانی» و در امنیت هستند؛ موضوعی که پیش از این نیز از سوی اسماعیل کوثری، مسوول کمیته پیگیری آزادی مرزبانان ایرانی در مجلس مطرح و به تحویل چهار مرزبان ایرانی به همراه پیکر شهید جمشید دانایی‌فر به «رابط ایران» در پاکستان اشاره شده بود. این در شرایطی است که علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در پیام تبریک خود «علما، گروه‌های مرجع و سر طوایف فعال مردمی» اشاره کرد که در حل این ماجرا تلاش کردند. سردار حسین اسکندری فرمانده مرزبانی ناجا نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری پلیس به «همکاری معتمدان و ریش سفیدان منطقه» در رهایی مرزبانان اشاره کرد. پیش‌تر نیز خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «اجماع و همراهی بزرگان منطقه در مقابله با این گروه‌های تروریستی کمک قابل ملاحظه‌ای برای به نتیجه رسیدن تلاش‌ها بود.»با این همه می‌توان نقش علمای اهل سنت و روسای قبایل سیستان و بلوچستان در رهایی مرزبانان را غیرقابل انکارخواند هرچند اقدامات دیپلماتیک و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در این باره را نمی‌توان از نظر دور داشت، چه آنکه علاوه‌بر تشکیل کمیته ویژه پیگیری موضوع ربوده شدن مرزبانان ایرانی در وزارت خارجه، حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز ۶ فروردین‌ماه ۹۳ و در دومین روز کاری سال جدید در تماسی تلفنی با نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان خواستار اقدام جدی و فوری برای دستگیری تروریست‌ها و آزادی فوری سربازان ایرانی شد. در این باره، پیشگامی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توییتر برای آزادی مرزبانان قابل‌توجه است.

ادامه پیگیری وضعیت مرزبان شهید

اگرچه جیش العدل در اولین روزهای فروردین ماه امسال خبری مبنی بر به شهادت رساندن یکی از مرزبانان ربوده شده به نام جمشید دانایی‌فر را اعلام کرد و در پی آن اخبار ضد نقیض در رد این خبر انتشار یافت، اما تایید شهادت این مرزبان توسط استاندار سیستان و بلوچستان، به همه گمانه‌ها در این باره پایان داد. آنچه اکنون اهمیت دارد روشن شدن سرنوشت جمشید دانایی‌فر است؛ موضوعی که سردار حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی از پیگیری آن خبر داده است. علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان نیز از ادامه تلاش‌ها برای «روشن شدن وضعیت این مرزبان» خبر داد و تاکید کرد که به محض کسب اطلاع مستند و صحیح به عموم مردم شریف، اطلاع‌رسانی خواهد شد. از سوی دیگر علی عبداللهی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به «ایرنا» گفت که پیکر شهید دانایی‌فر را هنوز تحویل نگرفته‌ایم و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.پیش از این عبدالرئوف ریگی، سخنگوی جیش‌العدل، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری العربیه گفت که پیکر جمشید دانایی‌فر در اختیار این گروه خواهد ماند و جیش‌العدل آن را در صورت «تحویل گرفتن اجساد» این گروه تحویل خواهد داد. جمشید دانایی‌فر در سال ۱۳۶۶ در محمدآباد در استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک دیپلم در مرزبانی نیروی انتظامی مشغول به خدمت بود.

واگذاری ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی به سپاه

اگرچه انسداد مرزهای شرقی گزینه‌ای است که بارها از سوی وزارت کشور و نیروی انتظامی مورد تاکید قرار گرفته است، اما سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایمنی مرزها و آموزش به سربازان بسیار مهم تلقی می‌شود، یادآوری کرد: «بدون اقدام مشترک کشورهای همجوار قادر نخواهیم بود که امنیت صد درصدی را ایجاد کنیم و این در شرایطی است که در کشورهای شرقی ثبات لازم وجود ندارد.» به گزارش «ایسنا» احمدی مقدم از واگذاری ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای شرقی به سپاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با حضور سپاه در ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای سیستان و بلوچستان، تمامی مرزها را تحت‌کنترل کامل خود دربیاوریم. او تاکید کرد که این واگذاری مساله دائمی نیست.

عزل فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان

اسماعیل احمدی مقدم همچنین از عزل فرمانده یگان سربازان و فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: فرمانده یگان مسوول سربازان عزل و به دادسرای نظامی معرفی شده و فرمانده مرزبانی استان سیستان و بلوچستان نیز تغییر کرد. ضمن اینکه مدیریت‌ها را نیز در این استان تغییر دادیم. به گزارش «ایسنا» احمدی مقدم ادامه داد: «البته بخشی از این حادثه مربوط به بی‌انضباطی بود که در فیلم منتشر شده نیز نشان داده شد، این موضع به غرور انسان آسیب می‌زند.» پنج مرزبان ایرانی در شامگاه ۱۷ بهمن‌ماه در منطقه مرزی جکیگور سیستان ربوده شده بودند که گروه موسوم به « جیش‌العدل» روز شنبه ۱۹ بهمن‌ماه با انتشار تصاویری در توییتر خود مسوولیت ربودن این پنج مرزبان ایرانی را برعهده گرفت.

پیام تبریک رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهوری در پیامی آزادی چهار مرزبان ایرانی را به مقام معظم رهبری و ملت ایران تبریک گفت. به گزارش «ایرنا»،

متن پیام حسن روحانی به این شرح است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

ملت غیور و سرافراز ایران

آزادی مرزبانان عزیز و دربندمان را که روزهای سخت و تاریکی را پشت سر گذاشتند به شما مردم شریف ایران و به مقام معظم رهبری و فرماندهی کل نیروهای مسلح، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. خوشحالم که روزهای پرمحنت اسارت سربازان جان برکفمان به سرآمد و این عزیزان پس از تحمل رنج دوران سخت جدایی، به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند. از همه مسوولان مربوطه به ویژه وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و خارجه و صدا و سیما می‌خواهم تا روشن شدن وضعیت پنجمین مرزبان فداکار وطن، لحظه‌ای از پای ننشسته و هرچه سریع‌تر موجبات رفع نگرانی خانواده بردبار و شریف او را فراهم آورند. حمایت همه مردم و شخصیت‌های دینی و سیاسی اعم از شیعه و سنی از این برخورد قاطع ثابت کرد که تروریست‌ها از دستاویز کردن تفاوت‌های مذهبی هیچ سودی نخواهند برد و مورد انزجار همه مذاهب و گروه‌های سیاسی کشورند.

مرزبانان به وطن برگشتند