«کاهش ناآرامی‌های اجتماعی» و «کاهش روند سرقت از تابستان ۹۲» تازه‌ترین اطلاعاتی بود که ظهر دیروز و در اولین نشست خبری از سوی سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، رئیس‌پلیس کشور اعلام شد. احمدی‌مقدم در دومین روز کاری سال ۹۳ به تشریح اقدامات نیروی انتظامی در حوزه‌های مختلف پرداخت و از اولویت‌های این سازمان برای برقراری هرچه بیشتر امنیت در کشور سخن گفت. در میان آمار‌های اعلامی رئیس‌پلیس کشور کاهش ۳/۴ درصدی آمار تصادفات جاده‌ای و کاهش وقوع جرائم مهم از جمله خبرهای امیدوار‌کننده سال جدید بود که احمدی‌مقدم در همین باره تاکید کرد که در مجموع جرائم مهم در ایام نوروز کاهش یافته است.

کاهش ۴درصدی تصادفات جاده‌ای در نوروز

به گزارش «ایسنا» سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۳، درباره «عملکرد پلیس در طرح نوروزی که از بیست و پنجم اسفند تا پانزدهم فروردین‌ماه آغاز شد» گفت: «در این مدت در اغلب سرقت‌ها کاهش داشتیم و تنها سرقت اتومبیل و سرقت‌های خرد به ترتیب ۱۲ و ۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. فرمانده ناجا با بیان اینکه در مجموع سرقت در ایام نوروز یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، گفت: در این مدت کیف‌قاپی، سرقت مسلحانه و سرقت به عنف به ترتیب ۱۵، ۱۳ و ۱۸ درصد کاهش داشته و سرقت از بانک نیز نداشتیم. به گفته وی، در مجموع جرائم مهم در ایام نوروز در کشور کاهش داشته و برخی از جرائم خرد افزایش کمی داشته است.» رئیس‌پلیس کشور درباره «آمار تصادفات در ایام تعطیلات نوروز» که «از سوی افسران کروکی اعلام شده» خبر داد: «در این مدت برابر آماری که در پلیس به ثبت رسیده، بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ فقره تصادف در جاده‌های کشور رخ داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۳/۴ درصدی داشته است و برابر همین آمارها شمار کشته‌شدگان در صحنه‌های تصادف با کاهشی ۷/۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۵۱۲ تن رسید و تعداد مجروحان نیز با ۹۱۷۰ تن، ۷/۲ درصد کاهش داشته است.» سفر «۶۷۰ هزار تن از ایرانیان به خارج از کشور در ۲۰ روز تعطیلات نوروزی» یکی دیگر از خبرهای احمدی‌مقدم در خصوص نوروز بود که در این میان «دو مقصد عتبات و عمره با سفر ۱۸۰ هزار تن از ایرانیان با ۹۰ درصد افزایش و ۱۰۰ هزار تن با ۸۷ درصد افزایش در صدر مقاصد سفرهای نوروزی» بوده است و پس از آن نیز سفرهای سیاحتی به مقاصد امارات، ترکیه، ارمنستان، اقلیم کردستان و ... در صدر سفرها بوده است. احمدی‌مقدم در ادامه پراید را عامل ۲۷ تا ۳۰ درصد سوانح دانست و گفت: «علاوه‌بر اینکه خودروساز باید نسبت به افزایش کیفیت خودرو اقدام کند، مردم نیز باید توجه کنند که برای تامین ایمنی خود، هزینه بیشتری را صرف کرده یا اگر پول ندارند حداقل احتیاط را چاشنی رانندگی خود کنند.»

کاهش ۴۰ درصدی حوادث چهارشنبه سوری

به گفته احمدی‌مقدم حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است و رئیس‌پلیس کشور «نسبت مشارکت و همراهی مردم» را عاملی تاثیرگذار در این زمینه ارزیابی کرد. او در تشریح عملکرد نیروی انتظامی در سال ۹۲ گفت: در ماه‌های اولیه سال ۹۲ تا ۴۰ درصد افزایش سرقت‌ داشتیم؛ اما با آغاز تابستان، این روند آرام‌آرام کاهش یافته و تحت کنترل درآمد. در مجموع ۲۲ درصد افزایش سرقت نسبت به سال ۹۱ داشتیم و کشفیات پلیس نیز ۶۳ درصد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو درصد بهبود داشته است. به گفته فرمانده ناجا، در آمار مربوط به سرقت از بانک و طلافروشی نیز به ترتیب با ۲۰ و ۲۴ فقره، ۵۴ و ۷۴ درصد کاهش داشته‌ایم.فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه «ناآرامی‌های اجتماعی و ... در سال ۹۲ نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته» متذکر شد که در این مدت ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر کشف شد که از افزایش ۱۴ درصدی آن حکایت می‌کند که اگر این آمار را با معادل تریاک حساب کنیم، حاکی از کشف ۸۱۷ تن تریاک و افزایش ۳۰ درصدی آن است. بر اساس اعلام احمدی‌مقدم استان‌های شرقی با اختصاص ۴۹ درصد از میزان کشفیات خود بالاترین میزان را به خود اختصاص داده و پس از آن استان‌های حاشیه شرقی با اختصاص ۲۸ درصد از کشفیات خود در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به گفته وی، ۴۲ تن از مواد مخدر نیز توسط سگ‌های موادیاب کشف شده است که این امر ۳۷ درصد افزایش داشته است. احمدی‌مقدم با بیان اینکه هرمزگان با کشف ۸۷ تن مواد مخدر بیشترین کشفیات را به خود اختصاص داده است، گفت: «این امر بیانگر این است که مسیر قاچاق مواد مخدر به دریا تغییر جهت داده است.» احمدی‌مقدم در ادامه ضمن اشاره به فعالیت نیروی انتظامی در کشور با بیان اینکه « ۳۳ درصد از سرقت‌های رخ داده در کل کشور در حوزه تهران بزرگ بوده است» یادآور شدکه با احتساب استان تهران این آمار به ۳۷ درصد می‌رسد و پس از استان تهران، استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان به ترتیب با اختصاص ۵/۹، ۱/۶، ۵/۵ و ۲/۵ درصد از کل سرقت‌های کشور در رتبه‌های بعدی قرار دارند. او در خصوص تفکیک آمار قتل در استان‌های کشور نیز گفت: «استان سیستان و بلوچستان با ۲۲۱ مورد قتل، خوزستان با ۱۷۴ مورد، تهران بزرگ با ۱۶۳ مورد و فارس و خراسان رضوی به ترتیب با ۱۵۶ و ۱۱۳ فقره قتل در رتبه‌های اول تا پنجم آمار قتل قرار دارند.»

اولویت‌های ناجا در سال جدید

احمدی‌مقدم در تشریح اولویت‌های نیروی انتظامی در سال‌جاری گفت: «اولویت اول ما مبارزه با سرقت و افزایش قدرت کشفیات و اولویت بعدی مبارزه با مواد مخدر است و امیدواریم با حضور سپاه در ۳۰۰ کیلومتر از مرزهای سیستان و بلوچستان، این امر تقویت شود و تمامی مرزها را تحت کنترل کامل خود دربیاوریم.» فرمانده ناجا با بیان اینکه مرز اولویت بعدی ماست، گفت: ناجا در سال گذشته ۷۷ شهید را تقدیم کشور کرد که از این بین ۴۱ شهید مربوط به استان‌ سیستان و بلوچستان بوده است. احمدی‌مقدم پلیس راهنمایی و رانندگی را اولویت چهارم پلیس در سال‌جاری دانست. فرمانده ناجا با بیان اینکه «اقدامات خوبی در سال ۹۲ در طرح امنیت اخلاقی ایجاد شده است» گفت: «به نظر می‌رسد برخی اقدامات همچون ساماندهی دریا در تابستان در دست بررسی است و برنامه‌ریزی‌ها در این مورد در حال انجام است، اما طرح امنیت اخلاقی موسمی نیست. اجرای این طرح ماموریت ذاتی ناجا است. با این حال با اقدامات صورت گرفته در شورای اجتماعی وزارت کشور خوش‌بین هستیم که کار سازمان یافته‌تر انجام شود.»