بازگشایی کامل بخش کنسولی سفارت ایران در لندن

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده، کاردار غیر مقیم ایران در بریتانیا خبر داده است که «مناسبات مستقیم» تهران و لندن از اسفند ۱۳۹۲ از سر گرفته شده و افزوده است که با این کار به نقش عمان و سوئد برای حفاظت از منافع ایران و بریتانیا «پایان داده شد.» به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، او در عین حال اضافه کرده ‌است که «پس از توقف فعالیت سفارتخانه‌های ایران و بریتانیا در تهران و لندن در سال ۱۳۹۰ اکنون برای راه‌اندازی مجدد لازم است یک سلسله اقدامات انجام شود که بر این مبنا مذاکراتی بین دو کشور درباره حل‌و‌فصل مسائل مختلف صورت می‌پذیرد.»

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده همچنین به خبرگزاری مهر گفته است که حدود یک ماه است که «بخش کنسولی سفارت ایران در انگلیس به صورت کامل بازگشایی و کلیه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم ارائه می‌شود.»

حبیب‌الله‌زاده همچنین گفته است که کار دفاتر حفاظت منافع ایران و بریتانیا پایان گرفته و «روابط دو کشور به صورت مستقیم دنبال می‌شود.»

عمان حافظ منافع ایران در بریتانیا و سوئد حافظ منافع بریتانیا در ایران بود.

به دنبال ورود عده‌ای به سفارت بریتانیا و باغ قلهک در آذرماه سال ۱۳۹۰ در تهران، بریتانیا دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در لندن را صادر کرد و ۴۸ ساعت به دیپلمات‌های ایرانی فرصت داد که خاک بریتانیا را ترک کنند.

در مهر ۱۳۹۲ و در پی تماس تلفنی محمدجواد ظریف و ویلیام هیگ، ایران و بریتانیا توافق کردند که در لندن و تهران کاردار غیرمقیم تعیین کنند.

هچنین ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد.

وزارت خارجه بریتانیا آجی شارما را به عنوان کاردار غیرمقیم بریتانیا در ایران معرفی کرد و همزمان محمدحسن حبیب‌الله زاده به عنوان کاردار غیرمقیم ایران در بریتانیا تعیین شد.

حبیب‌الله‌زاده می‌گوید: «برای بازگشایی کامل سفارتخانه‌ها مسائلی بین دو کشور وجود دارد که باید در این موارد تفاهم کنیم.»

«قطعی شدن» سفر هیات پارلمانی ایران به بریتانیا

در شرایطی که یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفته که سفر هیات پارلمانی ایران به اروپا در اعتراض به بیانیه اخیر پارلمان اروپا لغو شده، یک نماینده دیگر مجلس از «قطعی شدن» سفر هیات پارلمانی ایران به بریتانیا خبر داده است.

عباسعلی منصوری آرانی، نماینده کاشان و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا، یکشنبه ۲۴ فروردین، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته که «درخواستی برای سفر هیاتی از مجلس به انگلیس را به کمیته سفرهای خارجی مجلس ارائه کرده‌ایم که قطعی شده است.»

منصوری آرانی گفته که «این سفر قطعا انجام می‌شود» اما «زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.»

جک استراو، وزیر اسبق امور خارجه بریتانیا و رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس با ایران، دی‌ماه سال گذشته به ایران سفر کرده بود و در آن سفر از هیات ایرانی همتای خود دعوت کرد تا به بریتانیا سفر کند.

این در شرایطی است که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، لغو سفر هیاتی از نمایندگان مجلس هلند به ایران را تایید کرده است.

آقای بروجردی، ۲۲ فروردین، به باشگاه خبرنگاران گفت: «در دیدار دو روز قبل با سفیر هلند به آنها گفته شد اگر این هیات قصد ملاقات با مخالفان نظام جمهوری اسلامی و عوامل فتنه را در هر کدام از سفارتخانه‌های غربی در تهران دارد، این سفر صورت نگیرد.»

خبر قطعی شدن سفر هیات پارلمانی ایران به بریتانیا در شرایطی است که رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اروپا، بر لغو سفر این گروه به اروپا تاکید کرده و دولت ایران نیز به شدت از گزارش اخیر وزارت امور خارجه بریتانیا درباره نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

خبرگزاری فارس، جمعه ۲۲ فروردین، گزارش داد که تاریا کرونبرگ، رئیس کمیته روابط با ایران در پارلمان اروپا، روز پنج‌شنبه در تماس تلفنی با کاظم جلالی، رئیس گروه روابط پارلمانی ایران و اروپا، از او درخواست کرد تا سفر هیات پارلمانی ایران به اروپا انجام شود؛ اما جلالی با اشاره به قطعنامه پارلمان اروپا درباره ایران، این دعوت را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، جلالی به خانم کرونبرگ نوشته است که «امکان سفر هیات پارلمانی ایران به اروپا وجود ندارد و امیدوارم در موقعیت و شرایط بهتری و با رویکرد جدید پارلمان اروپا نسبت به ملت ایران، سفر به اروپا صورت گیرد.»

کاظم جلالی پیش‌تر در نامه‌ای به تاریا کرونبرگ که متن آن ۱۹ فروردین‌ماه در خبرگزاری‌های مختلف ایران منتشر شد، نوشته بود که در اعتراض به قطعنامه راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران، هیات پارلمانی ایران سفر خود به استراسبورگ در فرانسه، مقر این نهاد اروپایی را لغو کرده است.

پارلمان اروپا در بیانیه‌ای که اخیرا به تصویب رساند و خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، تاکید کرد که هر هیات پارلمانی اروپا که می‌خواهد به ایران سفر کند باید دیدار با زندانیان عقیدتی و خانواده آنها و افرادی را که توسط حکومت ایران محدود شده‌اند، به عنوان پیش‌شرط سفر تعیین کند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با انتقاد شدید از این بیانیه، آن را رد کرده و گفته که دولت جمهوری اسلامی اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

وزارت امور خارجه بریتانیا نیز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده با اشاره به امیدواری‌ها به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، از آنچه که «موارد متعدد نقض حقوق بشر» خواند، انتقاد کرده بود.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش، این گزارش را «تکراری، مغرضانه و مبتنی بر نگاهی کاملا یکسویه به واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران» دانست و بریتانیا را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

خانم افخم گفت: «نقض روزمره حقوق اقلیت‌ها، مسلمانان و مهاجران شواهدی عینی است که بر اساس آن دولت انگلیس نمی‌تواند مدعی دفاع از حقوق بشر بوده و برای دیگر ملت‌ها و از جمله ملت بزرگ ایران و دولت برخاسته از آرای مردم راهکار تعیین کند.»